„Zatímco například dělnické pozice se stále obsazují s pomocí pracovních portálů či dalšími offline způsoby náboru, pracovníky pro technické a IT pozice je v současné chvíli třeba aktivně vyhledávat a oslovovat přes online kanály, jako jsou například sociální sítě,“ uvedla Jitka Součková, marketingová manažerka agentury Grafton Recruitment.  Podle údajů agentury klesl počet aktivních kandidátů o kvalifikované pozice v technických oborech a v oblasti IT meziročně v průměru o dalších 20 % oproti loňskému roku, který se už tak vyznačoval jejich nedostatkem. Nedostatek vhodných uchazečů je tedy třeba nahrazovat aktivním vyhledáváním a přímým oslovováním kandidátů s pomocí talent sourcerů a head hunterů. „Souvisí to nejen s nízkou nezaměstnaností a tedy i určitou vyčerpaností pracovního trhu, ale i s růstem ekonomiky, což se u řady pracovníků odráží v růstu jejich mezd i spokojenosti ve stávajících pozicích,“ komentuje Jitka Součková.

V online prostředí získávají na významu především sociální sítě LinkedIn a Facebook. „Asi 15 % profesionálů, které jsme v druhé polovině loňského roku umístili, jsme identifikovali právě prostřednictvím sítě LinkedIn. Intenzivně pracujeme i s Facebookem. Odhadujeme, že letos dojde ke 100 % nárůstu počtu umístěných uchazečů, s nimiž vstupujeme do kontaktu na této síti, “ dodává Radek Zabloudil, Talent Sourcing Manager Graftonu s tím, že zhruba pětina pracovních míst v technických a IT oborech je obsazována přímo oslovenými kandidáty a jejich podíl roste i v oblasti financí. Tento typ kandidátů je však potřeba umět zaujmout – ať už nabízenou prací, rychlým jednáním či finančními podmínkami.

Ochotnější uvažovat o změně zaměstnání jsou přímo oslovení kandidáti z Prahy či Brna. Z celkového počtu všech umístěných přímo oslovených kandidátů za uplynulé pololetí je jich 54 %. „Jsou více otevření k jednání, jsou flexibilnější a mají větší tendenci porovnávat své aktuální podmínky s novou nabídkou,“ komentuje Radek Zabloudil.

Asi nejzajímavějším závěrem šetření je pak skutečnost, že přímo oslovení kandidáti dosáhnou na vyšší mzdu. Ta je dokonce až o 18 % vyšší než v případě uchazečů, kteří se o danou práci sami zajímali a osobně reagovali na inzerát. Dle Radka Zabloudila je to však především tím, že kandidáti, které firmy a agentury oslovují napřímo, jsou obvykle zkušenější a kvalifikovanější, a proto mají na trhu práce vyšší cenu.