Mají učitelé dostávat vyšší platy? Kolik tedy mají v porovnání s průměrem? A jak jsou na tom v porovnání s kolegy ze Slovenska či Maďarska?

Tabulka 1: Průměrné platy učitelů na všech typech škol v České republice

pozice

průměrná mzda

vs. průměr ČR

učitelka mateřské školy

15910

-29%

učitel základní umělecké školy

18922

-15%

učitel základní školy

20583

-8%

učitel střední školy

21726

-3%

vysokoškolský pedagog

24572

10%

Zdroj: Merces.cz

Pouze vysokoškolský pedagog má na výplatní pásce více, než činí celostátní mzdový průměr. „Na Slovensku i v Maďarsku je situace stejná – pouze pedagog na vysoké škole se dostává nad celostátní platový průměr. Učitelé základních a středních škol se průměru neblíží zdaleka tak výrazně jako v České republice,“ říká Miroslav Dravecký, projektový manažer Merces.cz.

Podívejme se tedy na příjmy učitelů na středních školách podrobně. Průzkum má k dispozici přes sedm set respondentů právě na této pozici.

Tabulka 2: Učitelé na středních školách vs. celostátní průměr

Praxe na pozici

Česko

Slovensko

Maďarsko

méně než 1 rok

-15%

-21%

-31%

1 až 2 roky

-22%

-24%

-33%

3 až 5 let

-19%

-30%

-40%

6 až 10 let

-11%

-22%

-34%

více než 10 let

+3%

-10%

+3%

Zdroj: Merces.cz/Merces.sk/Merces.hu

„Z tabulky 2 je patrné, že učitelé na střední škole přesáhnou celostátní průměr až po deseti letech praxe v oboru. Na Slovensku se jim to nepodaří nikdy. Situace učitelů je tady dost žalostná,“ říká Dravecký.

Tabulka 3: Učitelé na středních školách vs. celostátní průměr lidí se stejným vzděláním

Praxe na pozici

Česko

Slovensko

Maďarsko

méně než 1 rok

-33%

-33%

-48%

1 až 2 roky

-40%

-39%

-52%

3 až 5 let

-42%

-46%

-60%

6 až 10 let

-41%

-41%

-61%

více než 10 let

-25%

-29%

-39%

Zdroj: Merces.cz/Merces.sk/Merces.hu

Poslední tabulka porovnává úroveň platů učitelů středních škol s celostátním průměrem mezd lidí, kteří mají ukončené vysokoškolské vzdělání druhého stupně (inženýr, magistr). Zatímco v České republice a na Slovensku je rozdíl v platech středoškolských učitelů s lidmi stejného vzdělání srovnatelný, v Maďarsku je platový rozdíl mnohem propastnější.

„Toto porovnání jasně ukazuje, že být učitelem znamená sice mimo jiné jistotu a dva měsíce prázdnin, ale zároveň se tito lidé nikdy nemohou platově rovnat s lidmi, kteří mají podobné či stejné vzdělání, ale působí v jiných oborech. Mladí učitelé mají o třetinu nižší průměrný plat ve srovnání s platovým průměrem těch, kteří mají vysokoškolské vzdělání druhého stupně.  Nejstarší učitelé středních škol nejsou na tom o mnoho lépe, při stejném srovnání mají až o čtvrtinu nižší průměrný výdělek,“ upozorňuje Dravecký.