reklama
reklama
26. 5. 2020 | poslední aktualizace: 27. 5. 2020  09:26
Co změnit v době postkoronavirové ve firmách?

Jak se inspirovat home officem a větší svobodou v práci i po návratu k běžnému fungování firem

Opatření spojená s pandemií koronaviru se stále více rozvolňují a řada firem a dalších zaměstnavatelů se vrátila nebo vrací k běžnému provozu. V souvislosti s tím lze jen doporučit řídit se pravidlem, že všechno zlé je pro něco dobré.
-rkp
Home office
Home office
autor: Shutterstock

Několikaměsíční změna režimu, masové fungování mimo kancelář v rámci home office, komunikace na dálku a nutnost vložit v zaměstnance chtě nechtě větší důvěru mohou firmy a jejich management inspirovat k trvalejším změnám. Jak na to, aby takové změny firmě skutečně pomohly, radí na následujících řádcích obchodní ředitel společnosti Colop Karel Pilař, který se tématem inovací práce dlouhodobě zabývá.

Ať rozhodují výsledky, ne hodiny prosezené v kanceláři

V řadě firem vždy hrálo v hodnocení zaměstnanců poměrně významnou roli, kolik hodin denně strávili v kanceláři. Kdo přicházel za úsvitu a večer všude zhasínal, měl bonusy téměř jisté. Podobně často fungovaly noční e-maily „na efekt“, na které si někteří zaměstnanci dokonce nastavovali budík. Skoncujte s těmito praktikami a zaměřte se ve firmě hlavně na výsledky. Pokud jich někdo dosáhne za kratší dobu, ať si zbytek času tráví po svém.

Věřte svým lidem 

Chcete mít v týmu kvalitní samostatné lidi, kteří navíc budou pro firmu i dýchat? Pak zapomeňte na striktní kontrolu všeho a všech vytvářející ovzduší nedůvěry ve firmě, na různé časomíry či elektronické „píchačky“, na elektronickou kontrolu každé navštívené webové stránky a podobně. Zaměstnanci si budou vaší důvěry vážit a oplatí vám stejnou mincí. Udělají pak třeba rádi i něco navíc, zůstanou dobrovolně neplaceně přesčas, když to bude potřeba a podobně. Toho se při režimu biče a drábů nedočkáte, tam si každý pohlídá, aby neudělal ani o chlup víc, než musí. 

Flexibilita jako benefit číslo jedna

Kdo jednou ochutná svobodu, bude si těžko zvykat na její opak. A zaměstnanci řady firem jí nyní během koronavirového režimu ochutnali vrchovatě. Ráno si šli zaběhat nebo se projet na kole, pak se dvě hodiny věnovali práci, následně dětem pomáhali se vzdálenou výukou, pak šli vařit oběd, následně opět usedli k počítači. Vše si často organizovali podle sebe, a tak to mnozí budou chtít i do budoucna. Když budete hledat nové lidi, nabízená pracovní flexibilita a svoboda v práci se mohou stát benefitem číslo jedna. Využijte toho. A neméně tento benefit ocení i stávající zaměstnanci.

Opravdu potřebujete tak velké kanceláře?

Zvažte své výdaje za pronájem kanceláří a další s tím související náklady. Ano, jistě má své výhody se s kolegy potkávat osobně, ale je to nutné denně? Některé firmě třeba postačí menší kanceláře, kde se budou týmy v osobní přítomnosti střídat a zbytek týdne budou pracovat z home office. Jiným společnostem může vyhovovat jen coworking. A někdo se na home office spolehne úplně. Na podobných principech funguje třeba obchodně-marketingová část firmy Colop vyrábějící a prodávající razítka, jejíž jednotliví členové bydlí doslova po celé republice, a přesto vše funguje.

Zrušte masové porady 

Hromadné porady často bývají spíše ztrátou času, hlavně ty, které se vlečou třeba i několik hodin a jejich hlavní podprahovou náplní je, že se tam každý snaží ukázat, jak moc pracuje a jak moc je pro firmu užitečný. Řada firem si už bez těchto porad nedovede své fungování ani představit, ale je potřeba si uvědomit, že porada deseti lidí, která trvá hodinu, znamená celkový čas deseti hodin pro firmu. Efektivnější mohou být videokonference, pokud jsou řízené, mají jasnou agendu a jde se při nich k věci. Nebo porady vestoje, tam si každý rozmyslí, jestli vést dlouhé monology.

Staré koleje vedou do pekla

Samozřejmě také můžete předstírat, že se nic nestalo a dál pokračovat ve starých dobrých zajetých kolejích. Řada odborníků ale předpovídá, že jako změnilo 11. září světovou bezpečnost, koronavirová pandemie změní svět práce. Kdo na to včas zareaguje, ten vyhraje. Kdo zaspí, může pak litovat.

 

Autoři: -rkp
reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama