Důvody, proč se dva giganti české e-shopové scény Alza a Mall rozhodli pro prodej potravin, jsou nasnadě. Podle Petra Bena, obchodního ředitele společnosti Alza, byla impulzem snaha rozšířit kapacity pro rozvoz potravin. „Viděli jsme kolem sebe, jak existující kapacity na rozvoz potravin nedostačují tomu, co spotřebitelé v dnešní době potřebují. Přestože jsme tedy ještě před pár týdny prodej potravin neplánovali, tak nás tato mimořádná situace přesvědčila, abychom se do prodeje a distribuce potravin také alespoň trochu zapojili a pomohli tak obyvatelům České republiky,“ říká Petr Bena. Podobně hovoří i výkonný ředitel Mall Group, Oldřich Bajer. „Epidemie SARS v Číně na začátku milénia způsobila mohutný růst celé e-commerce zóny, která tehdy státu pomáhala zásobovat obyvatelstvo. Jen díky e-shopům lidi vydrželi doma a nákaza tehdy relativně rychle odezněla. Když se začaly objevovat první zprávy o šíření koronaviru v Číně, tušili jsme, že nás čeká velká změna, kdy se naše životy přesunou do digitálního světa.“

Základ tvoří trvanlivé jídlo

Oba obchody se zatím rozhodly jen pro prodej trvanlivých potravin. Na první pohled by se mohlo zdát, že nabídka tedy není kompletní, ale má to svou logiku. Mall z interakcí se zákazníky i analýzou dat zjistil, že zákazníci v současné době vyhledávají zejména trvanlivé potraviny jako například rýži, těstoviny, či konzervy. Navíc tyto potraviny je možné ze strany e-shopu správně skladovat, nehrozí, že zboží podlehne rychlé zkáze. „Trvanlivé potraviny jsme zvolili proto, že jsme schopni je rychle a úspěšně distribuovat s využitím našich existujících technologií, skladů, AlzaExpressu či Alzaboxů. To v případě chlazených, mražených a čerstvých potravin zatím neplatí,“ vysvětluje Petr Bena. E-shopy navíc uvažují o tom, že po odeznění současné krize portfolio potravin zachovají a případně i rozšíří. Již před vypuknutím pandemie  Alza nabízela řadu specializovaných potravinářských produktů a Petr Bena věří, že potraviny bude e-shop prodávat i nadále. „Osobně tomuto směru věřím a budu rád, když u tohoto sortimentu zůstaneme a ten se tak stane běžnou součástí nabídky na Alza.cz. Koneckonců, sortiment pro domácí mazlíčky máme opravdu rozsáhlý, takže teď budeme mít i ten pro jejich majitele.“ Oldřich Bajer k tomu za Mall Group říká, že společnost velmi rychle získává i nové zákazníky, kteří se dříve onlinu vyhýbali a bránili. „Ti teď nákup u nás zkouší a postupně si na něj zvykají. Už tedy zdaleka neřeší pouze nákup nové lednice nebo televize, ale pořizují u nás vše, co zrovna potřebují. A k tomu patří právě i trvanlivé potraviny, proto sortiment potravin budeme naopak smysluplně rozšiřovat.“

Online nakupování zůstane běžnou součástí života

Petr Bena i Oldřich Bajer se navíc svorně domnívají, že epidemie koronaviru výrazně změní chování spotřebitelů a velká část nákupů se přenese do online prostředí. „Jednoznačně silné téma do budoucna bude zdraví a hygiena, práce z domova bude najednou normální, online nakupování bude naprosto běžné a v celé řadě druhů zboží dokonce převáží, stejně tak se začne prosazovat tam, kde dnes bylo v minoritě či prakticky neexistovalo,“ soudí obchodní ředitel Alzy. „Myslím si, že zažijeme stejný příběh, jakým čínská e-commerce prošla v roce 2003, kdy se v Číně rozšířila epidemie SARS a poptávka po e-shopech a doručovacích službách výrazně vzrostla. Lidé si nový způsob nakupování zvykli a velká část z nich už tento zvyk neopustila,“ uvažuje Oldřich Bajer s tím, že hlavní změna nebude spočívat v předzásobování se. „Jakmile se virus podaří dostat pod kontrolu, lidé už nebudou mít potřebu potraviny a drogerii hromadit. Budou je ale čím dál více nakupovat u velkých online hráčů, kteří jim toho období pomohli přečkat.“

Bublina splaskla

V roce 2019 se podíl e-commerce na českém maloobchodním trhu pohyboval kolem 15 procent, což se v letošním roce jednoznačně rapidně změní a čísla budou strmě stoupat. S tím souvisí i nutnost jistého „přezbrojení“ mnoha zejména menších obchodníků, pokud budou chtít obstát v prostředí, které nepochybně zasáhne ekonomická recese, a lidé si budou hodně rozmýšlet, kde a jak nakoupí. „Až do začátku března jsme dlouhé roky žili v konjunkturní bublině a jak se říká, když je příliv, tak všechny lodě plavou. Odliv ale právě začal. Není to o boji offline versus online nebo velcí versus malí. Úspěšný bude ten, kdo se dokáže rychle přizpůsobit nové realitě, kdo dokáže spoluvytvářet budoucnost nakupování. Určitě některé malé a velké firmy zaniknou. Někteří posílí, někteří ztratí. Určitě uvidíme nějakou konsolidaci na maloobchodním trhu. Zároveň se objeví nové firmy s novými nápady. Prostě bude to takový normální byznysový a firemní koloběh,“ míní Petr Bena.

To, že vládní opatření se dotknou zejména těch nejmenších, si velcí hráči uvědomují a hledají cesty, jak jim pomoci. Podanou rukou by tak mohl být například i projekt partnerského prodeje či jakéhosi tržiště, který spustila společnost Mall. „Původně jsme jej chtěli spustit až na podzim, ale v současné době jsme museli jednat rychle. Naši partneři mohou prodávat svoje zboží ze svých skladů zákazníkům Mall.cz, čímž získají možnost oslovit miliony zákazníků a také potřebnou infrastrukturu, například v podobě řešení dopravy, platební brány či marketingu,“ uzavírá Oldřich Bajer.