Loňský rok byl pro státního přepravce a prodejce benzinu a nafty rekordní. Čistý zisk společnosti Čepro byl podle jejího ředitele Jana Duspěvy 1,256 miliardy korun, což bude pro stát znamenat tučnou dividendu. Dopady koronaviru ale budou letos vidět i ve spotřebě paliv. "Zatím pracujeme s výhledem, že spotřeba paliv poklesne o pětinu. Aktuálně je ale pokles kolem 30 procent," uvedl Duspěva v rozhovoru pro Hospodářské noviny. Kromě toho ale bude rok 2020 pro Čepro důležitý i jinak: Stále probíhá výběr strategického partnera pro síť pump EuroOil, který může na dalších 10 let přivést na český trh novou prodejní značku. Nové tendry podnik vypíše i pro dodavatele biopaliv.

Jak ovlivňuje Čepro koronavirus?

Jsme součást kritické infrastruktury a máme zabránit výpadku v zásobování motorovými palivy. Od března funguje krizový štáb a zavedli jsme standardní věci jako každý podnik - rozdělili jsme klíčové pozice, zavedli práci z domova atd. Kromě toho jsme ve skladu ve Šlapanově upravili půlmilionovou nádrž na výrobu dezinfekce. Zvládneme 60 tisíc litrů denně. Zatím jsme namíchali přes 1,5 milionu litrů, které rozdělujeme podle požadavků státu. Jsme připraveni i na svoji stabilizační roli v oblasti motorových a paliv.

ČEPRO

Státní podnik, který se stará o zabezpečení motorovými palivy v Česku. Jediným akcionářem Čepra je ministerstvo financí. Společnost provozuje v tuzemsku 1135 kilometrů produktovodů a k dispozici má přes 600 skladovacích nádrží. Kromě velkoobchodu provozuje Čepro také síť 200 čerpacích stanic EuroOil. Ta je počtem třetí největší v Česku, z hlediska prodejů pohonných hmot pak čtvrtá nejvýznamnější.

Jak to ovlivní hospodaření v letošním roce? Kromě koronaviru navíc trh s palivy ovlivňuje i propad cen ropy.

Nejsme výrobci, tak nás v případě ceny ropy zasahuje jen změna stavu zásob. Pro nás byl těžký přechod z února a března, kdy se negativně projevil pokles cen ropy. Pak už nám nižší cena nahrává, protože zvyšuje spotřebu benzinu a nafty. Zásadnější bude vliv koronaviru. Zatím pracujeme s výhledem, že spotřeba paliv poklesne o pětinu. Aktuálně je ale pokles kolem 30 procent. Náš krizový plán počítá s tím, že ekonomika bude přibrzděná do konce května. V takovém případě odhadujeme, že se náš hospodářský výsledek v roce 2020 bude pohybovat někde mezi 700 až 800 miliony korun.

Jak jste dopadli v loňském roce?

Třetí rok po sobě jsme dosáhli rekordního zisku, tentokrát 1,554 miliardy. Čistého je to 1,256 miliardy korun. V náš prospěch hrála fungující ekonomika a vysoká spotřeba motorových paliv. Obchodně nám přinesl pozitivní efekt projekt nové cenotvorby ve velkoobchodě a program podpory čerpacích stanic EuroOil. Okolo 40 procent loňského nárůstu je výsledek běžné obchodní činnosti, protože rostl prodej i marže. Další růst připadá na organizační změny. Před pěti lety jsme začali s automatizací a digitalizací, máme nový proces údržby, jiné řízení cash flow a další optimalizační kroky. Tohle všechno minulý rok přineslo navíc asi 150 milionů korun. Kromě toho se loni podařilo obnovit výdejní lávky v Loukově, které shořely v roce 2018. Odhalili jsme i větší počet navrtávek produktovodu, kdy se Čepro stalo terčem organizovaného zločinu.

JAN DUSPĚVA

Absolvoval Univerzitu Karlovu, obor inženýrská geologie. Generálním ředitelem Čepra je od roku 2013. Předtím působil od září 2005 ve funkci obchodního ředitele a místopředsedy představenstva Čepra. Předtím pracoval ve společnostech Benzina a Unipetrol.

 

Jak to bude s dividendou pro stát. Nechcete si ji kvůli krizi spíše nechat?

Platíme státu dividendy od roku 2010, v roce 2015 a 2016 dokonce mimořádné. Od té doby máme schválený dividendový plán do roku 2021. Očekávám standardní dividendu, která je kolem 90 procent zisku (o rok dříve Čepro vyplatilo na dividendách necelou miliardu korun - pozn. red.).

Zasáhl koronavirus do výběru strategického partnera pro vaší síť čerpacích stanic EuroOil?

Docela dost. Přihlásili se nám tři zájemci a my s nimi nyní aktuálně nemůžeme jednat. Proces hodnocení nabídek je tak přerušen. Máme dvě klíčová kritéria: Cenu a sílu značky, která by přivedla další zákazníky.

Proč jste se vlastně k výběru partnera rozhodli?

EuroOil roste už pátým rokem v průměru o 10 procent. Už jsme ale blízko stropu pro přirozený růst. Stáli jsme před rozhodnutím, zda do sítě dále investovat. Napadlo nás jít podobnou cestou jako některé sítě ve Španělsku, Itálii a Portugalsku. Tedy koupit si franšízovou značku nějakého silného hráče, který by přinesl sílu svojí značky a svoje know-how, ať už jde o nabídky obchodů nebo další služby.

Značka EuroOil tedy jednoznačně skončí?

Třeba nakonec nevybereme nikoho. Nejsme k tomu tlačeni. Pokud se dohodneme, nechceme partnera a novou značku pouze pro některé pumpy EuroOilu. Obchodní spolupráce je ale časově omezená na 10 let a značku EuroOil si necháme.

Kdo nabídku podal?

Konkrétnější být ještě nemůžu.

Jde o značky, které působí na českém trhu?

Jedna z nich na českém trhu působí.

S vlastní rafinerií?

Všichni zájemci ji mají. To byla pro nás nepsaná reference. Silné značky mají vlastní rafinerie.

Kdy chcete o výběru rozhodnout?

Teď jsme v situaci, že se se zahraničními partnery nemůžeme sejít. Proto to vůbec nejde odhadnout.

Jak je pravděpodobné, že se dohodnete?

Jsme už daleko, ale pořád ještě uprostřed vyjednávání. Je to padesát na padesát. Pořád je to jen jedna z variant našeho rozvoje.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se