Slunce a noviny. Jediné dvě věci, které musí vyjít každé ráno. Známá průpovídka tiskařů se už v dnešní době musí vztahovat prakticky na všechny výrobky, které z tiskáren odcházejí. "Cítíme tlak od zákazníků, je třeba vyrábět rychleji, přinejmenším ve stejné kvalitě, ale také efektivněji. Tržní požadavky nás nutí stát se součástí tzv. Průmyslu 4.0, tedy využívat autonomních výrobních prostředků a automatizovat tiskové provozy, bez těchto atributů si naši výrobu již nedovedeme představit," popisuje nutnou modernizaci Lucie Slauková ze společnosti Colognia press.

Kolínská Colognia press se zaměřuje zejména na tisk etiket a speciálních etiket. Nemalou část zakázek však tvoří i visačky, flexibilní obaly, lamináty, tuby nebo vstupenky. V Česku tisknou například etikety pro Kofolu, Korunní, Vitanu nebo etikety na krevní vaky pro zdravotnickou společnost Frasenius Kabi. Společnost je se svými produkty úspěšná, například za etiketu na plechovkách britského nealkoholického šumivého nápoje Switchle obdržela loni "mezinárodního obalového Oscara" WorldStar, kterého uděluje Světová obalová organizace. Jednalo se o samolepku tištěnou flexotiskovou technologií, která umožnila vyniknout kovovému podkladu.

Trendem jsou 3D etikety

Právě netradiční a silně personalizované výrobky jsou v poslední době zákazníky hodně požadované. To vede i ke zkoumání a objevování nových a netradičních způsobů výroby ze strany tiskáren. "Zaznamenáváme zvýšený zájem o luxusní 3D labely například pro exkluzivní obaly ze skla, dřeva, papíru. Trendem budou i svítící 3D etikety, kombinace 3D etiket s RFID technologiemi nebo nanotisk," vyjmenovává nastupující trendy obchodní ředitel tiskárny Rathgeber Martin Uhrinec. "Další výzvou bude pronikání chytrých technologií do 3D etiket a štítků, digitalizace vizualizací 3D návrhů, rozšíření digitální komunikace se zákazníkem přes on-line portály pro objednávání a vlastní návrhy etiket, on-line sledování průběhu výroby zakázek a on-line poradenství," doplňuje Uhrinec.

Právě kvůli objednávkám zákazníků nebo automatizaci tisku je pro většinu tiskáren životně důležité být neustále on-line. "Pokud se tisknou a nahrávají objemné soubory, je to z pohledu přenosu dat náročné. Tiskárny bychom tak mohli přirovnat například k e-mailu. Čím je větší, tím náročnější je jeho odeslání," uvedl za poskytovatele internetového připojení Netbox Michal Rašovský.

Zákazníci chtějí být šetrnější k životnímu prostředí

Oslovení tiskaři se domnívají, že budoucnost polygrafie u nás i v zahraničí tkví nejen ve zdokonalování materiálů, ale i v trvalé udržitelnosti. "Vývoj bude směřovat k celkovému zjednodušení grafiky na obalech a zároveň zvýšení počtu variability potisku na obalech. Vidíme velký pokrok ve vývoji primárních potiskovatelných materiálů, nízkomigračních barev a celkově vše směřuje k tomu, že obal by měl být funkční, atraktivní a zároveň šetrný k životnímu prostředí," domnívá se Lucie Slauková.

Právě otázka životního prostředí je mezi tiskaři skloňována čím dál častěji. "Klienti tiskáren stále více řeší vztah k životnímu prostředí nebo odklon od plastových materiálů. Potištěné obaly na bázi např. PE, PP (polypropylenu a polyetylenu) asi nikdy úplně nezmizí, ale české firmy se je snaží něčím nahradit. Kromě toho, že řada výrobců své plastové obaly ztenčuje, už s některými zákazníky testujeme tisk na rozložitelné materiály," dodává Slauková z Colognia press.

I podle Martina Uhrince z tiskárny Rathgeber je ekologizace výroby neopominutelným trendem, s nímž musí firmy v polygrafickém průmyslu počítat. "Budoucnost je v tomto ohledu jasná. Požadavky se budou nevyhnutelně zvyšovat. Snažíme se být v tomto směru průkopníkem a lídrem ve smyslu 'ekologizace' našich technologických procesů a spotřebních materiálů. Vedle toho chceme být aktivními inovátory a edukátory při zavádění a nabízení nových ekologických materiálů našim zákazníkům," uzavírá Uhrinec.

Článek byl publikován v komerční příloze HN Obaly a polygrafie.