reklama
reklama
27. 3. 2020 | poslední aktualizace: 27. 3. 2020  00:00
Na zdraví!

Brandy ze střechy světa

Alex Mikšovic
Čtěte více o: alkohol | nápoje
Arménská brandy ArArAt Nairi
Arménská brandy ArArAt Nairi
autor: archiv

Arménie je trochu z ruky a hodně do kopce, což se koncem 19. století ukázalo jako určitá výhoda. Epidemie mšičky révokaze neboli Phylloxery vastatrix, decimující tehdy evropské vinice, se do zdejších vinohradů neprodrala, takže odrůdy, jejichž názvy připomínají jazykolamy − Voskehat, Mskhali, Rkaziteli − dodnes plodí a jsou základem tradiční vůně a chuti brandy ArArAt.

Půllitrová, tvarem nikterak vynalézavá lahev polepená nahnědlou etiketou patřila za socialismu k téměř povinné výbavě československého pohostinství od druhé cenové skupiny výše. Na počátku devadesátých let z nabídky jako nenápadná popelka zmizela, aby se koncem roku 2013 coby půvabná kráska na molo české gastronomie vrátila, a to hned ve třech variantách.

Tou nejpřitažlivější je dvacetiletá brandy ArArAt Nairi, pojmenovaná po historickém regionu země. Působivá mahagonová barva je výsledkem zrání v sudech z narůžovělého dřeva kavkazského dubu, který se vyznačuje minimální pórovitostí a je zároveň zdrojem fenomenální vůně sušeného ovoce, koření, vanilky a čokolády. Chuť − v případě Nairi přicházejí ke slovu mimo jiné med, tabák a čerstvé fíky − je naopak záležitostí zkušenosti lidí zapojených do výroby brandy.

Na rozdíl od drtivé většiny jiných výrobců patří v Arménii k tradici nechat kvasit mošt z různých odrůd révy zvlášť a po takzvaném vyškolení vína je jednotlivě destilovat. Vzhledem k tomu, že Jerevanskij koňačnyj zavod uzavírá smlouvy s více než pěti tisíci místními vinaři, disponuje neuvěřitelným množstvím vín a jejich destilátů, jež posléze odborníci v jerevanské centrále kombinují se záměrem udržet trvale chuťový styl ArArAtu.

Ten styl nápadně připomíná robustní značky koňaku, což není náhoda. V roce 1892, pět let po zahájení výroby, se k týmu přidal jistý Mekertiš T. Musinjants. Vrátil se tehdy ze studií ve francouzském Montpellier a představil firmě zařízení pro periodickou destilaci, jaké bylo dávno známé v Charente, kolébce koňaku. Důsledek byl monumentální. Selected Fine Champagne, jak se tehdy brandy jmenovala, získala v roce 1902 na výstavě v Paříži Grand Prix.

Autoři: Alex Mikšovic
reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama