Sobota, tři hodiny odpoledne, Česko přechází na nouzový stav. Tomáš Ervín Dombrovský píše kolegům z LMC (provozují portály Jobs.cz, Práce.cz a další služby), že by bylo dobré vytvořit místo, kde by si lidé mohli nabízet i žádat o bezplatnou sousedskou výpomoc. Do diskuse se zapojují první lidé, včetně šéfa produktového vývoje a ředitele firmy. O tři hodiny později je jich v interním komunikační kanále k tématu připojeno už skoro osmdesát a vymýšlejí společně parametry nového tržiště.

Další den akci sleduje už 150 lidí. Většina z nich jsou pozorovatelé, dávají zpětnou vazbu. Aktivní jádro tvoří zhruba dvacet designérů a vývojářů. Po šedesáti hodinách práce − kompletně realizované z domova, přičemž je v tom zahrnutý i spánek − spouští LMC dobrovolnický portál Dobro.cz. Funguje od úterý a po prvních dvou dnech se na něm objevilo přes dvě stě žádostí i nabídek pomoci. Lidí na web přišlo za stejnou dobu přes 10 tisíc.

Potřeba řešit situaci co nejdřív přiměla zaměstnance LMC pustit se do věci hned, o víkendu. "Dobro.cz jsme dokázali spustit tak rychle, že za normálních okolností bychom se během té doby ani nestihli sejít na úvodní schůzku," shrnul akci ředitel LMC Milan Jasný.

Ve firmě měli s dobrovolnictvím jednu zkušenost. "Už při povodních v roce 2013 jsme se dost intenzivně snažili neziskovým organizacím zprostředkovat dobrovolníky," vzpomíná Dombrovský, který v LMC pracuje jako analytik. Dnes je podle něj jiná situace. Jsou mnohem dostupnější a vyvinutější technologické nástroje, proměnil se i přístup neziskových organizací, institucí a společnosti, která je výrazně otevřenější vzájemné nezištné výpomoci.

"Dobrovolníků bylo i tehdy dost, ale většina institucí dávala přednost těm, se kterými už měli zkušenost, byť byli placení, na rozdíl od lidí takzvaně z ulice, kteří by pracovali zadarmo. Ti byli zklamaní," říká Dombrovský. Změnu hledá i v rozsahu nynější krize, která je nyní celoplošná na rozdíl od lokalizovaných povodní. Práce je také mnohem víc a zapojit se může každý. Naléhavější než potřeba dobrovolníků je podle Dombrovského potřeba jasně formulované poptávky jednotlivců i organizací po pomoci. Právě ty se snaží na nový web přivést především, aby ostatním dali vědět o tom, kde je možné se zapojit.

"Dobro.cz vzešlo z iniciativy kolegů ve firmě, kteří při jeho vývoji využili zkušeností a částečně i možností již zaběhnutých produktů LMC, například mikroinzerce na Práce.cz. Služba je bezplatná, ale už teď cítíme, že i nám se energie do ní vkládaná vrací. V době, kdy se lidé, znenadání izolovaní na home officu, pod přívalem nepříznivých zpráv snaží nepropadat skepsi, prožívají naši zaměstnanci nadšení z nového užitečného projektu."