Celosvětová pandemie vyvolaná koronavirem vážně ohrožuje existenci mnoha leteckých společností. Jsou nuceny odstavit většinu své flotily, protože státy zakázaly lidem létat, aby zabránily dalšímu šíření nákazy. Dopravci přicházejí o miliardy eur či dolarů, jsou nuceni masově propouštět a obracejí se na vlády, aby jim v těžkých časech poskytly finanční injekci.

"Bude-li drastické omezení letecké dopravy trvat déle, nikdo nemůže zaručit, že se mnohé evropské aerolinky nepoloží," varuje v německém listu Handelsblatt Johan Lundgren, šéf britské nízkonákladové společnosti easyJet. Dopravci se podle něj neobejdou bez "koordinované státní podpory". Lundgren není jediný topmanažer z letecké dopravy, kdo doufá, že vlády nenechají letecké dopravce kvůli koronaviru zkrachovat. Spoléhá na ně také šéf německé Lufthansy Carsten Spohr.

Italská vláda se rozhodla převzít úplnou kontrolu nad chronicky ztrátovou společností Alitalia, kterou původně chtěla prodat kapitálově silnému investorovi do konce května.

113 mld. USD

O tolik se letos mohou snížit příjmy 290 společností Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu. Loni dosáhly 567 miliard dolarů. Poslední předpověď však byla zveřejněna před tím, než USA uzavřely svá letiště Evropanům.

"Uděláme cokoliv, abychom udrželi společnost Air France-KLM v provozu," prohlašuje pak nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra, který konzultuje další postup s pařížskou vládou. Firma mezitím oznámila, že během několika dní omezí provoz až o 90 procent a propustí asi dva tisíce lidí.

K drastickému kroku přistoupily skandinávské aerolinky SAS. Kvůli masivnímu poklesu poptávky zrušily od včerejška většinu letů a dočasně propustí 90 procent personálu, tedy zhruba 10 tisíc lidí.

Další skandinávské aerolinky Norwegian Air kvůli krizi zruší 85 procent letů a přechodně propustí 7300 zaměstnanců. "To, čemu teď naše odvětví čelí, je bezprecedentní a kritické," uvedla společnost, která začala v roce 2013 jako první nabízet nízkonákladové zaoceánské lety do USA. Ty jsou nyní zrušeny všechny. Zadlužená firma uvedla, že potřebuje hotovost "v horizontu týdnů".

Britská letecká společnost Virgin Atlantic do 26. března ponechá na zemi 75 procent své flotily, následující měsíc až 85 procent. Zaměstnance požádá, aby si v následujících třech měsících vybrali osm týdnů neplacené dovolené, aby nemusela přistoupit k redukci míst.

Všechny letecké společnosti "uzemňují" většinu své flotily. "Předpokládám, že většina aerolinek ze zemí Evropské unie podobně jako čínské společnosti omezí své letové řády nejméně o 70 až 80 procent, seškrtá náklady a také výrazně zkrátí dividendy akcionářům," míní Daniel Röska z analytické firmy Bernstein.

Irský low cost Ryanair, největší evropská letecká společnost podle počtu cestujících (loni 152,4 milionu), zdůrazňuje, že je finančně dostatečně silný, aby krizi ustál. Ale zároveň nevylučuje, že bude v nadcházejících dnech nucen omezit nabídku sedadel až o 80 procent.

Svůj provoz tlumí i česká skupina Smartwings, pod kterou spadají i ČSA. Po dobu uzavření českých hranic odstaví až 23 svých letadel, což je zhruba polovina flotily. Už dříve byla pozastavena výběrová řízení na nový nábor lidí a pozastaveny plánované výcvikové kurzy. "Snažíme se vzniklou situaci řešit tak, abychom pracovní místa zachovali v maximální možné míře. Podporuje práci na dálku v místě bydliště i čerpání dovolených a placeného volna. Omezujeme výkon těch činností, které nejsou pro firmu významné," sdělila HN mluvčí skupiny Vladimíra Dufková.

Představitelé EU o víkendu oznámili, že v souvislosti se zhoršující se situací na nových opatřeních na pomoc leteckým společnostem pracují. "Stejně jako ostatní aerolinky, například Lufthansa, či KLM-Air France, se budeme o státní podporu ucházet," podotkla Dufková.