Učitelé zaplavují děti zbytečně velkým množstvím informací, které si musí zapamatovat. Podle psycholožky Lenky Krejčové jim nedávají dostatek prostoru, aby se naučily s nově nabytými znalostmi pracovat, přemýšlet o nich a kriticky je vyhodnocovat. "Pokud děti využívají při učení jen mechanickou paměť, informace zase rychle zapomenou. Žáky je potřeba rozvíjet i z hlediska jejich myšlení, řeči či soustředění," říká Krejčová, která tyto principy uvádí do praxe v Základní škole Poznávání v Praze.

The Prague Education Festival

Mediální dům Economia pořádá ojedinělou akci The Prague Education Festival zaměřenou na moderní trendy ve výuce a vzdělávání na základních a středních školách. 

Cílem akce  je inspirovat odborníky i širokou veřejnost nejnovějšími přístupy ke vzdělávání dětí a vytvořit platformu, v rámci které mohou odborníci sdílet aktuální trendy, technologie a zkušenosti s učiteli, žáky i rodiči a společně je zavádět do škol.

Akce se odehraje 14. - 16. listopadu v Průmyslovém paláci na výstavišti v Holešovicích.

Díky spolupráci s našimi partnery je nyní vstup na PREF pro všechny návštěvníky zdarma. Více informací naleznete zde.

Od dob Marie Terezie v českých školách přetrvává důraz na mechanické memorování. Proč se to nedaří změnit?

Naše školství pořád žije s mottem "takhle se to přece dělalo vždycky". Oproti minulosti ve školách sice používáme moderní technologie, ale přístup k práci se žáky se v mnohém nezměnil. Pořád máme pocit, že se hlavně musí všechno probrat. Máme strašnou spoustu předmětů a v každém se děti musí naučit nazpaměť ohromné množství informací. Na začátku století sice proběhla kurikulární reforma, jejíž vizí bylo více propojit předměty, ale do praxe se to takřka vůbec neuvedlo.

Co konkrétně by se mělo vylepšit?

Hlavně bychom měli zaměřit více pozornosti na vzdělávání budoucích učitelů. Třeba na začátku reformy školství ve Finsku nebyla změna práce se žáky, ale s učiteli. Kompletně se tam změnilo kurikulum pedagogických fakult a postupně se na to začaly nabalovat i změny ve školách. Na obory učitelství chodí lidé většinou proto, že je daný vyučovací předmět bavil a šel jim. Často proto nevnímají potřebu způsob výuky měnit. Když jsem učila učitele, měla jsem vždy radost, když jsem potkala studenty, které ty předměty nebavily. Ti totiž mají potenciál přemýšlet o tom, jak to dělat jinak.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se