reklama
reklama
24. 10. 2019 | poslední aktualizace: 24. 10. 2019  11:03

Důvěra podnikatelů v českou ekonomiku dál klesá. Je nejnižší od srpna 2014

ČTK
ČTK
U průmyslových podniků klesla důvěra o 2,8 bodu na 87,5 bodu - Ilustrační foto.
U průmyslových podniků klesla důvěra o 2,8 bodu na 87,5 bodu - Ilustrační foto.
autor: Shutterstock

Důvěra v českou ekonomiku v říjnu, stejně jako v září, klesla o jeden bod a dostala se na hodnotu 93,6 bodu. Nižší byla naposledy v srpnu 2014. Příčinou je pokles důvěry mezi podnikateli. Ta se snížila o 1,3 bodu na 91,6 bodu. U spotřebitelů se důvěra naopak zvýšila o 0,3 bodu na 103,6 bodu. Oznámil to ve čtvrtek Český statistický úřad (ČSÚ). Proti loňskému říjnu je důvěra spotřebitelů i podnikatelů nižší.

Mezi podnikateli se důvěra v ekonomiku proti září snížila v průmyslu a obchodu, ve stavebnictví a službách byla vyšší.

U průmyslových podniků klesla důvěra o 2,8 bodu na 87,5 bodu. "Průmyslové podniky stále dobře hodnotí svou současnou situaci a mají zajištěnou práci zakázkami na více než 11 měsíců. Potýkají se ale s bariérami růstu produkce. Podniky omezuje nejen nedostatek zaměstnanců, ale v určitých odvětvích převažuje i nedostatečná poptávka," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

V obchodu klesla důvěra o 4,5 bodu na 90,6 bodu. Snížilo se hodnocení celkové ekonomické situace. Stav zásob zboží na skladech se zvýšil. Očekávání vývoje ekonomické situace pro období příštích tří i šesti měsíců jsou nižší.

Ve stavebnictví vzrostla důvěra podnikatelů o 2,5 bodu na 104,3 bodu. "I zde je ale limitující bariérou nedostatek zaměstnanců," uvedl Obst. Pro období příštích tří měsíců očekávají podnikatelé pokles tempa růstu stavební činnosti.

Důvěra podnikatelů ve vybraných odvětvích služeb vzrostla o 0,2 bodu na 94,4 bodu.

Mezi spotřebiteli se pro období příštích 12 měsíců téměř nezměnily jejich obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace i jejich vlastní finanční situace. Přibližně stejné jako v září zůstaly také obavy ze zvýšení nezaměstnanosti a obavy z růstu cen. Naopak úmysl spořit se v meziměsíčním srovnání mírně zvýšil.

Autoři: ČTK
reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama