reklama
reklama
2. 10. 2019 | poslední aktualizace: 2. 10. 2019  15:20
Umělá inteligence ve službách personalistiky

Umělá inteligence ve službách personalistiky. Budou roboty najímat roboti?

HR je jednou z oblastí, kam již v současné době začíná pronikat umělá inteligence. V současné praxi se využívá hlavně pro první selekci uchazečů o místo, uplatnění nacházejí i chatboti vyřizující komunikaci. Co se stane s oborem HR, až firmy začnou zaměstnávat místo lidí roboty?
ICT Revue
Čtěte více o: robotizace | HR | zaměstnanost | trend
Robot, robotizace, ilustrační foto
Robot, robotizace, ilustrační foto
autor: Zdroj: Pixbay

V souvislosti s rozvojem umělé inteligence a robotizace se v oblasti HR vynořuje řada otázek. Jako první přijde na řadu většinou to, ve kterých oborech a nakolik automaty přeberou lidskou práci a co si s tímto uvolněným lidským potenciálem počít. A zatímco všichni litují řidiče, dělníky a pracovníky call center, že jim roboti vezmou práci, málokdo se pozastavuje nad tím, jak to bude vypadat v oblasti HR.

„Nabízí se dva scénáře: buď HR oddělení získá obrovskou moc, a bude rozhodovat o tom, koho roboti nahradí, aby firmy fungovaly co nejefektivněji. V tom druhém to budou HR specialisté, kdo budou roboty nahrazeni jako první,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. „O tom, jak to dopadne, rozhodují firmy nevědomky už dnes.“

Umělá inteligence nebo automatizovaná rutina?

HR není v porovnání s jinými oblastmi výjimkou, i zde se již automatizace prosazuje. Například v samotném náboru zaměstnanců: firmy, které nabírají velké počty lidí, vlastně ani nemají jinou možnost, než se touto cestou z kapacitních důvodů vydat. Automatizace a digitalizace se zapojuje do procesu komunikace s potenciálními kandidáty. Předvýběr provádí umělá inteligence podle zadaných parametrů s cílem určit ty, které jsou na základě empirických dat těmi nejvhodnějšími kandidáty. Roboti někdy dokonce řeší i přímou komunikaci a dotazy prostřednictvím chatboxu. Tento postup se uplatňuje například u obchodníků, pracovníků call center, klientského servisu a dalších pozic, kde jsou parametry úspěšného uchazeče přesně definované. Mnoho firem využívá systémy ATS (Applicant Tracking System), které přebírají i e-mailovou komunikaci – jedná se o počáteční „děkovný“ e-mail, plánování interview i samotný onboarding proces.

HR člověk nebo HR robot?

Chytrá automatizace v HR tedy umí převzít převážnou část rutinní práce, zbývá zde tedy prostor pro lidský faktor? I když automat je drtivě rychlejší než člověk a netrpí sympatiemi, takže nehodnotí uchazeče na základě dojmů, v oblasti lidských zdrojů je lidský přístup nenahraditelný. To ukázal i pokus firmy Google se samoučícím se botem, který vyhodnocoval životopisy uchazečů. Ten brzy přestal do dalších kol výběrového řízení pouštět ženy, protože měly statisticky kratší délku pracovní praxe, většinou kvůli rodičovské dovolené. Jako ideální se tedy pro HR jeví spojení silných stránek obou přístupů – rychlost, transparentnost a bezchybnost robota, spolu s city, empatií, zájmem a individuálním přístupem člověka. 

Umělá inteligence na úrovni člověka jako téma HR days

Umělá inteligence z pohledu trhu práce bude i jedním z témat letošního odborného veletrhu HR days. Bude se zde diskutovat o tom, jaký je potenciál umělé inteligence v různých oborech, jak automatizuje lidskou práci, či jaké jsou zkušenosti se zapojením AI do analytické práce pro recruitery. 

Autoři: ICT Revue
reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama