Na tyto otázky hledal odpovědi český start-up Enehano Solutions v průzkumu mezi více než 500 respondentyCelý obor prošel od začátku nového tisíciletí ohromnou proměnou. IT v digitalizujícím se světě už zdaleka není jen matematická disciplína, ale postupně prorůstá obory jako je marketing, produktový management, finance a další. IT dnes proto potřebuje mnohem více lidí s jiným zaměřením, kteří se charakteristice tradičního ajťáka typu „matfyz“ na míle vzdalují. 

„Tito lidé jsou velmi cenní a jejich vývoji se musí přizpůsobit i zaměstnavatelé, pokud si je chtějí udržet nebo získat. Nejdůležitější je přitom individuální přístup a schopnost firmy přizpůsobit se potřebám jednotlivce. Ať už jde o úpravu pracovní doby, vytvoření pracovní pozice na míru nebo třeba práci ze zahraničí,“ popisuje Michal Peška, CSO české technologické společnosti Enehano Solutions.  

(Ne)jen mužská záležitost

Asi nejutkvělejší představou o lidech z IT je, že to jsou téměř výhradně muži. Podle průzkumu Enehano Solutions si téměř 60 % lidí myslí, že v IT opravdu pracují především muži. A nutno říct, že v tomto stále mají pravdu. Počet žen v IT se sice neustále zvyšuje, jejich podíl ve firmách je však pořád odhadován jen na zhruba 10 %. Přesto lze předpokládat, že se toto tvrzení brzy mýtem stane. Ukazují to třeba čísla z vysokých škol, kde na fakultách a oborech zaměřených na IT každoročně roste podíl přihlášek ze strany dívek. 

O větší zapojení žen v IT se také zasazují různé organizace jako Czechitas a další. Nejenže počet žen v IT roste, ale stoupá i jejich význam ve strukturách firem. Například aktuálně nejdůležitější projekt Enehano – expanzi do USA – řídí přímo ze San Francisca Slovenka Zuzana Maderová. Ta přitom rozhodně není jedinou ženou v týmu. „Zapojení žen do dříve téměř výhradně mužského IT kolektivu se nám jednoznačně osvědčilo a doporučil bych ho i ostatním firmám, které váhají,“ říká Peška.    

Ajťák se svaly? Zvykejte si 

Dalším z běžných stereotypů je vztah IT profesionálů ke sportu. Čtvrtina dotázaných lidí je přesvědčena, že se o sportovce nejedná. Pohyb a sport přitom v posledních letech začíná hrát v životě ajťáků významnou kompenzační roli. Někteří z nich sportují prakticky každý den a vypadají spíš jako profesionální sportovci, než jako programátoři. Volný čas a jeho aktivní trávení je pro ně stále důležitější, což by měli umět zohlednit i zaměstnavatelé. 

Na chvíli pryč z Matrixu 

Podobné to je i se začleněním ajťáků do společnosti, komunikativností a obecně jednáním s lidmi.
30 % lidí totiž přiznává, že IT lidem nerozumí, pro 18 % je spolupráce s nimi problematická a další si myslí, že ajťáci neumí jednat s lidmi. Pravdou je, že to jsou rysy, kterými se část lidí pracujících v IT vyznačuje. Na druhé straně celá řada z nich už nechce jen sedět celé dny ponořená v nulách a jedničkách a kontakt s lidmi přímo vyžaduje. Proto je vhodné pro ně vytvářet pozice na míru, ve kterých se mohou v komunikaci realizovat a zlepšovat. 

Až za oceán

Výrazně přežitým mýtem v české společnosti je, že by se ajťáci vyhýbali cestování a změnám prostředí. Podle průzkumu si jen 2 % Čechů myslí, že ajťáci neradi cestují. Existují sice extrémní případy lidí, kteří žili v jednom městě a prakticky nikam nejezdili. Dnes řeší firmy ale spíš opačný extrém, kdy chtějí někteří zaměstnanci cestovat po celém světě, a to nejen ve volném čase, ale také pracovně. „I my máme hned několik kolegů, se kterými jsme se dohodli a pracují pro nás za oceánem,“ popisuje Peška. 

Maminky na mateřské jako schopné programátorky

V době částečných úvazků, pohyblivých pracovních dob a home officů je poměrně složité říct, kolik hodin průměrný člověk v IT denně pracuje. Jak to vidí česká veřejnost? Nejvíc lidí (34 %) si myslí, že lidé v IT pracují 8 až 10 hodin. Zhruba Čtvrtina odhaduje 6 až 8 hodin a podobný počet lidí 10 až 12 hodin. Málokdo si myslí, že pracovní doba ajťáků trvá více než 12 nebo méně než 6 hodin denně, přesto nejsou oba extrémy ničím výjimečným. A to i proto, že firmy stále častěji angažují studenty nebo maminky na mateřské, které pracují jen několik hodin denně.  

Pivo tuží vztahy. I v IT 

Posledním otazníkem zůstává, jestli pijí ajťáci taky pivo. Češi jim jako národ pivařů věří. O tom, že ajťáci pivo neradi, jsou přesvědčena jen 4 % dotázaných. Kladný vztah k chmelovému moku potvrzují i samotné firmy a dokonce ho využívají k utužení pracovních vztahů. „Zhruba jednou za měsíc se scházíme na takové DataPivo, které nám pomáhá utužit tým a udržovat dobrou atmosféru. A protože se nám osvědčilo, plánujeme ho zavést dokonce častěji,“ uzavírá Peška z Enehano.