Pouze 17 % českých zaměstnanců ale očekává, že jejich práce bude v následujících 5-10 letech automatizovaná. „To je vůbec nejnižší hodnota ze všech 34 zemí, ve kterých byl průzkum realizován. Ani v dalších zemích však nejsou mezi zaměstnanci očekávání budoucí automatizace práce nijak vysoká – globálně automatizaci vlastní práce předpokládá zhruba třetina zaměstnanců,“ doplňuje Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad. „Zaměstnavatelé jsou nicméně v tomto ohledu dál, než si jejich zaměstnanci myslí, nutí je k tomu i setrvalý nedostatek kvalifikovaných lidí a také jejich rostoucí cena,“ dodává. 

Digitalizace a automatizace přináší nejen změny pracovních postupů, ale i nároky na znalosti a dovednosti lidí. Zaměstnavatelé již dnes hledají pracovníky se správnými digitálními dovednostmi a vzdělávání se stává tématem číslo jedna jak u samotných uchazečů o zaměstnání, tak i u firem. 56 % českých respondentů (68 % globálně) v této souvislosti tvrdí, že jejich zaměstnavatel by měl více investovat do rozvoje jejich digitálních dovedností.

Pokud jde o nábor nových zaměstnanců, 66 % českých respondentů (61 % globálně) uvádí, že jejich zaměstnavatel má dnes potíže s hledáním správných kandidátů a celých 75 % očekává, že pro jejich zaměstnavatele bude v budoucnu stále obtížnější najít lidi s těmi správnými kompetencemi. „To je hned za Maďarskem s 81 % druhé nejvyšší číslo ze všech zkoumaných zemí. Globálně to očekává 61 % zaměstnanců,“ dodává Alžběta Honsová s tím, že tento názor souvisí nejen s postupující digitalizací, ale dlouhodobě velmi nízkou nezaměstnaností, která na našem trhu panuje. Zaměstnavatelé stále urgentněji potřebují zejména pracovníky se STEM vzděláním (věda, technologie, strojírenství, matematika). 

Studenti by se proto podle 64 % českých účastníků průzkumu Workmonitor (globálně 71 %) měli zaměřit na studium těchto oborů, zajistí si tím atraktivní kariérní šance. „Zajímavé je, že s tímto názorem souhlasí nejméně respondentů v těch nejvyspělejších západoevropských zemích, jako je Německo, Rakousko, Švýcarsko nebo Dánsko, naopak na nejvyšších příčkách průzkumu jsou rozvojové země jako Indie (89 %), Brazílie (89 %), Malajsie (88 %), nebo Chile (86 %),“ doplňuje Alžběta Honsová.

Jen 46 % českých zaměstnanců (66 % globálně) v průzkumu uvedlo, že pokud by jim bylo opět 18, zaměřili by se na kariéru v STEM oborech. To je nejméně ze všech 34 zemí, kde byl průzkum Randstad Workmonitor realizován. Digitální obory by studovalo 59 % českých respondentů (globálně 72 %).