Ve filmech dýchají záběry nočních rychlíků romantikou zašlých časů. Po soumraku uvádí průvodčí pasažéry do jejich kupé a vlak se řítí tmou, aby mohli ráno vystoupit na opačném konci země nebo Evropy. Na slavný Orient Expres zbyly vzpomínky v podobě luxusních zájezdů, které si dopřává ten, kdo na to má a komu současně není cizí kouzlo dlouhého cestování na kolejích. Istanbulské nádraží Sirkeci, ze kterého rychlík kdysi vyrážel na kontinent a kde visí pamětní deska na tuto éru, je dnes ztichlé a prázdné. Už tam nejezdí žádné vlaky, poloha ani velikost už nevyhovují nárokům turecké dopravy. Vypadá spíš jako muzeum železnice.

Orient Expres jako normální "neturistický" vlak se téměř jistě nevrátí, přesto se ale zdá, že se může vrátit doba nočních rychlíků a obecně vlaků na delší vzdálenost. Ještě před pár lety jako by byly odsouzeny k zániku: své noční spoje zrušily v roce 2016 německé Deutsche Bahn, předtím i švýcarské dráhy. Vypadalo to, že doménou nočních a dálkových souprav zůstanou země jako Rusko či Ukrajina. Případně Velká Británie, kde legendární Caledonian Sleeper brázdí koleje mezi Londýnem a Skotskem nepřetržitě už od roku 1873.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se