V modernizačním fondu by se z prodeje emisních povolenek mohlo v příštích deseti letech sejít zhruba 100 miliard korun. Řekl to v pondělí ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) na setkání lídrů ve stavebnictví. Vznik takzvaného modernizačního fondu je součástí novely zákona o obchodování s emisními povolenkami, jejíž návrh v pondělí schválila vláda. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) v ní také předpokládá zvýšení pokut firmám za přestupky týkající se vykazování emisí a nákupu povolenek v evropském systému.

"Z modernizačního fondu budou investovány prostředky do snižování emisí a samozřejmě tam bude i stavební část kromě té technologie. Předpokládáme, že se tam nastřádá částka možná až 100 miliard korun z prodeje emisních povolenek v příštích zhruba deseti letech v novém období," řekl Brabec. I tady vznikne prostor pro stavaře, dodal ministr, když jmenoval připravované investice svého resortu.

Peníze ve fondu podpoří projekty na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, zvyšování energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů. Protože se podle úřadu jedná o návrh zákona, nejsou zatím dány přesné parametry budoucích dotačních výzev. "Nicméně návrh počítá s tím, že přibližně polovina modernizačního fondu bude přednostně určena pro výrobce elektřiny, kteří jsou zapojeni do systému obchodování s povolenkami (EU ETS). Další prostředky z fondu by měly čerpat i ostatní podniky a domácnosti," doplnil Ondřej Charvát z tiskového oddělení MŽP.

Peníze z fondu bude spravovat Státní fond životního prostředí. Způsob jejich využití bude spoluurčovat rada modernizačního fondu složená ze zástupců ministerstev životního prostředí, průmyslu a financí, která bude doporučovat ke schválení ministrovi životního prostředí parametry jednotlivých programů a výzev.

Novela se také zabývá pokutami pro firmy. Při nákupu velkého množství povolenek se podle MŽP firmám nyní vyplatí ji spíš zaplatit, než emise správně vykázat. Horní hranice pokuty je dva miliony korun, MŽP ji chce desetinásobně zvednout. Současná maximální výše pokuty není podle MŽP dostatečnou motivací pro firmy, které musí koupit více než 25 000 emisních povolenek za rok. S rostoucím množstvím emisí motivace klesá.