Světový trh s potravinami zažívá velkou změnu. Zákazníci stále častěji požadují zboží prospívající zdraví − čerstvé produkty bez syntetických přísad, biopokrmy a bionápoje, vegetariánskou stravu. Přitom je zřejmé, že se obracejí zády k zavedeným globálním značkám, neboť jim už tolik nedůvěřují. Naopak vyhledávají zboží od menších, méně známých výrobců, dodávajících třeba jen pro určitý region.

"V celém potravinářském sektoru nastává obrat. Od klasických produktů, jako jsou například kečup, majonéza nebo hluboce zamražená pizza, už výrobci nemohou čekat růst," komentuje v německém listu Handelsblatt Martin Schulte, sledující spotřebitelský trh v poradenské firmě Oliver Wyman.

Šokující zpráva od Kraft Heinz

Pro nadnárodní koncerny vyrábějící potraviny, nápoje, kosmetiku, chemické přípravky pro domácnost a další zboží běžné spotřeby je to podle něj trpké poznání a nová zkušenost. Své o tom ví americký potravinářský gigant Kraft Heinz, který musel loni z hodnoty svých hlavních značek odepsat 15 mi­liard dolarů, a tím se ocitl v hluboké účetní ztrátě přesahující 10 miliard dolarů. Společnost jako důvod uvedla nezájem spotřebitelů o její tradiční produkty, například kečup nebo těstoviny se sýrem.

Nadnárodní společnosti v minulosti soupeřily o přízeň spotřebitelů mezi sebou. Vzhledem ke své finanční síle si mohly dovolit zadávat drahou televizní reklamu, jež jim ve vyspělých zemích významně pomáhala zvyšovat prodej. Situace se ale změnila. Současné nové formy internetové reklamy jsou dostupné i pro menší, neznámé firmy. Jejich konkurence je stále viditelnější.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V textu se dočtete:
  • Jaká je odpověď velkých potravinářských koncernů na nástup nové konkurence i změnu ve spotřebitelském chování zákazníků?
  • Jaké oblasti byznysu nyní považuje za klíčové největší výrobce spotřebního zboží na světě Nestlé?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se