Češi v rámci kampaně Giving Tuesday darovali téměř 32 milionů korun. Skoro polovina z této částky putuje na pomoc vozíčkářům, v rámci benefiční akce StarDance tančí pro Centrum Paraple se za jediný večer vybralo přes 15 milionů korun. Z firemních akcí byla nejúspěšnější sbírka Skupiny ČEZ, jejíž zaměstnanci darovali více než 2,4 milionu korun. Nadace ČEZ tuto částku ještě znásobila na téměř pět milionů korun. Giving Tuesday je protipólem svátku konzumu Black Friday. V Česku se světový den dárcovství konal letos potřetí.

"Chtěli jsme překonat loňská čísla, kdy se na dobročinnost podařilo vybrat přes 7,5 milionu korun. K obrovskému překvapení a potěšení všech tento rok Češi v rámci Giving Tuesday darovali čtyřnásobek této částky," uvedla Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která světový svátek dárcovství v Česku zastřešuje.

Do Giving Tuesday se zaregistrovalo zhruba 250 dárcovských výzev. Nejčastěji se zaměřily na pomoc dětem a hendikepovaným nebo na dobrovolnictví. Ze všech projektů iniciovaly 70 procent neziskové organizace. Přibližně desetinu výzev zaštítili jednotlivci. Firmy přišly zhruba s pětinou sbírkových a dobrovolnických akcí a oproti loňskému ročníku se jich zapojilo výrazně více.

Z firemních výzev byla nejštědřejší již zmíněná sbírka Skupiny ČEZ. Vybrané finance poputují k 79 lidem, kteří se ocitli v těžké životní situaci. "V rámci našeho každoročního projektu ´Plníme přání, myslíme na druhé´ mají zaměstnanci možnost sami navrhnout někoho ze svého okolí, o kom se domnívají, že naši pomoc potřebuje. Z došlých návrhů pak vybíráme několik desítek příběhů, které zveřejníme na firemním intranetu a vyzveme zaměstnance k dobrovolnému dárcovství," přibližuje Michaela Chaloupková, členka představenstva a šéfka udržitelného rozvoje ve Skupině ČEZ.

Velmi úspěšná byla i kampaň #GivingBooksWeek, kterou letos už podruhé uspořádalo nakladatelství Albatros Media. V rámci ní darovalo milion korun na dobročinné účely a vybraným organizacím také poskytlo knižní granty na nákup knih. "Rozhodli jsme se spojit myšlenku darování s láskou ke čtení a umožnit lidem věnovat knihy těm, kdo to potřebují a oceňují nejvíce. Nedílnou součástí kampaně jsou také granty, které mohou naši zaměstnanci navrhovat pro sociální organizace, do jejichž aktivit sami přispívají," popisuje Silke Horáková, investorka a spolumajitelka Albatros Media.

Významnou částku se podařilo vybrat také Nadaci Vodafone. V rámci Giving Tuesday získala přes 800 tisíc korun na vývoj aplikace Echo, která pomůže při pátrání po pohřešovaných dětech. Ve veřejné sbírce darovali lidé přes 300 tisíc korun, které Nadace Vodafone znásobila. "Peníze použijeme na uhrazení vývoje a spuštění aplikace. Teď nás čeká testování a aplikaci plánujeme spustit na začátku příštího roku," říká Martin Kaiser, jeden z dvojice policistů, kteří s nápadem přišli.

Do Giving Tuesday se zapojili i zaměstnanci Vodafonu. Kromě toho, že přispěli na aplikaci Echo ze svých zaměstnaneckých benefitů, uspořádali také tradiční akci Pečení pro neziskovky. Po zdvojnásobení Nadací Vodafone tak získali téměř 200 tisíc korun na dobročinné účely. Firma Vodafone se do pomoci druhým zapojila také expertním dobrovolnictvím. Nejvyšší vedení společnosti radilo Centru dětského sluchu Tamtam s tématy jako budování a rozvoj značky, obchodní využití projektů a hledání dalších zdrojů financování.

Pomáhali i zaměstnanci České pošty, kteří v rámci charitativního projektu Remobil sbírali staré mobily na podporu Jedličkova ústavu a škol. Zatím se jich vybralo přes dva tisíce, ale další ještě přicházejí. "Z každého telefonu, který v rámci této akce lidé odevzdají, poputuje 10 korun pro Jedličkův ústav a školy. Všechny vybrané mobilní telefony předáme k demontáži odborným firmám, které zaměstnávají handicapované a osoby znevýhodněné na pracovním trhu," přibližuje CSR manažerka České pošty Marta Selicharová. 

A dodává, že na celé akci je důležitá také ochrana životního prostředí. Recyklací 1000 mobilů je možné ušetřit téměř 10 tisíc ujetých kilometrů v osobním autě, 30 tisíc litrů pitné vody a zhruba 1600 kilogramů oxidu uhličitého a zároveň dát práci handicapovaným na 160 hodin.

Společnost MSD zase v rámci Giving Tuesday uspořádala sbírku oblečení. Zaměstnanci naplnili skoro celou dodávku, která putovala do neziskové organizace Borůvka. "Kromě toho jsme ještě zorganizovali dobrovolnické aktivity pro více než šest organizací, kde mohli naši zaměstnanci pomoci například s vánočním úklidem, stěhováním, vyklízením archivu, se zahradnickými pracemi či prodejem na vánočních trzích," popisuje Karina Vašinová, která má v MSD na starosti marketing a komunikaci.

Celkem se v Česku letos do Giving Tuesday zapojilo se svými výzvami přes 40 firem a více než 170 neziskových organizací. Svátek dárcovství se slaví po celém světě od roku 2012, a to vždy první úterý po Black Friday. Pravidelně se ho účastní lidé ze zhruba 150 zemí. V Česku se letos konal třetí ročník.