reklama
reklama
12. 11. 2018 | poslední aktualizace: 12. 11. 2018  15:04

Vaňková těžila z obchodu s jízdou načerno, její kancelář byznys spoluorganizovala. Nyní má být primátorkou Brna

 
Martin Biben
Martin Biben
redaktor

V Brně se podle koaliční dohody mezi ODS, lidovci, piráty a ČSSD má stát primátorkou jednička ODS Markéta Vaňková. Žena, která mezi roky 2007 až 2011 jako advokátka vymáhala dluhy, které původně patřily ostravskému dopravnímu podniku, pro offshorovou firmu Brandson Enterprises. Tvrdý obchod vynesl neznámému majiteli desítky milionů korun.

Způsob vymáhání původně bagatelních částek, který umožnily tehdejší zákony, posílal statisíce Čechů do neřešitelné situace a dluhové pasti. I jméno Vaňkové figuruje na řadě dokumentů, které popisují zabavování majetku a dražby kvůli nezaplacené tisícikorunové pokutě. Politička je ve vysvětlování svého tehdejšího angažmá velmi vyhýbavá, tvrdí, že působila pouze jako najatá advokátka. Nabídky k uskutečnění rozhovoru opakovaně odmítá, nyní nereagovala ani na e-mailem zaslané otázky.

HN zjistily, že Vaňková nepřišla v roce 2007 k vymáhání pohledávek po ostravském dopravním podniku náhodou. Mimořádně ziskovou transakci, během níž se z chybějící jízdenky za pár korun stávaly mnohatisícové dluhy, její kancelář naopak spoluorganizovala.

Byznys s pokutami zařizoval tehdejší zaměstnanec, koncipient Josef Košíček. Ten získal plnou moc k podnikání s firmou KSK Imex, která dluhy v elektronické aukci koupila, aby je přeprodávala záhadné offshorové společnosti Brandson Enterprises registrované v Londýně. Vaňková, která poté jako advokátka firmu s neznámými majiteli sama zastupovala a dluhy vymáhala, tvrdí, že získala z lukrativního obchodu za pět let jeho trvání pouhých 700 tisíc korun. Pokud říká pravdu, tak utajeným vlastníkům umožnila vydělat prakticky celý výnos.

Klíčovou roli hrála v případu společnost KSK Imex, která sloužila jako nákupčí balíku dluhů. Nikdy však nebyla inkasní agenturou, tedy firmou, která se cíleně zabývá obchodem s pohledávkami. V době, kdy dluhy po černých pasažérech koupila, byla už navíc několik let mrtvou firmou. "V letech 2001 až 2003 jsem obchodoval s pneumatikami, od roku 2004 jsem však už žádnou činnost nevykonával," řekl HN většinový majitel firmy Martin Kolář, který se dnes živí účetnictvím. O pohledávky se prý nikdy nezajímal. "To firma nedělala, tenhle způsob podnikání mi nepřijde příliš morální," říká.

Chcete si přečíst celý článek?
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama