Před třemi lety si tuzemská Raiffeisenbank stanovila cíl mít do roku 2020 na 650 tisíc klientů. I díky nedávným akvizicím části Citibank a klientům zaniklé banky Zuno už má téměř splněno. Šéf banky Igor Vida v rozhovoru pro HN přiznává, že posunout se do první ligy bez větší akvizice nelze. V poslední době se spekuluje o tom, že krouží kolem Monety Money Bank. "Za analýzu by to stálo. Momentálně však na tak velkou akvizici není naše banka připravena," říká Vida. Více se chce soustředit na vnitřní konsolidaci banky a nabídku lepších produktů klientům.

HN: Krátce po svém nástupu do čela Raiffeisenbank v dubnu 2015 jste nám řekl, že váš rakouský akcionář má v Česku velké ambice růst. Jak daleko jste při naplňování této strategie?

Koupí části retailového byznysu Citibank i nabíráním nových klien­tů máme už kolem 600 tisíc klientů. To znamená, že během tří let jsme jejich počet zvýšili o polovinu. Stále jsme však na začátku cesty.

HN: Jste už ale blízko tehdejšímu cíli, aby Raiffeisenbank měla do roku 2020 kolem 650 tisíc klientů. Přesto jejich počtem, ale i objemem aktiv zůstává středně velkou bankou. Máte ambice se v obou kritériích víc přiblížit ČSOB, České spořitelně či Komerční bance?

To by vyžadovalo nějakou větší akvizici, kterou zatím na obzoru nevidíme. V současnosti to není na pořadu dne.

Igor Vida (51)

Předsedou představenstva a generálním ředitelem Raiffeisenbank je od 1. dubna 2015. První zaměstnání po studiu na Slovenské technické univerzitě v Bratislavě našel ve Slovenské spořitelně, od roku 1992 začal pracoval ve slovenské Tatra bance, která stejně jako Raiffeisenbank patří do rakouské skupiny Raiffeisen Bank International. V roce 1997 se stal členem představenstva Tatra banky a od roku 2007 jí až do svého odchodu do Česka šéfoval. V Tatra bance působí nyní jako místopředseda dozorčí rady. Je ženatý a má tři děti.

HN: O jedné takové možnosti v létě média spekulovala. Má Raiffeisenbank zájem koupit Monetu Money Bank, nebo vám ta transakce nedává smysl?

To bych takto neřekl. Co se týká velikosti, počtu klientů i zaměření Monety, tak za analýzu by to stálo. Momentálně však na tak velkou akvizici není naše banka připravena. Nyní se potřebujeme více soustředit na vnitřní konsolidaci banky, především IT systémů a interních procesů.

HN: Může akvizice Monety z vaší strany přijít na pořad dne během jednoho dvou let? Spekulace o tom, že její akcie bude chtít koupit nějaký strategický vlastník, se objevují prakticky od doby, co americká GE svou banku prodala přes burzu.

Myslím, že rok je příliš krátká doba, abychom se na takto velkou akvizici připravili. Může se však cokoliv změnit.

HN: Odhlédněme teď od Monety. Čekáte, že v blízké době může dojít k nějakým významnějším změnám vlastníků na českém bankovním trhu?

Myslím, že k tomu je nutný nějaký impulz. V případě rozhodnutí Citibank prodat v Česku část svého byznysu, který jsme koupili, šlo o změnu její strategie. A prodej se netýkal jen Česka. Nějaký další impulz by mohl přijít při zhoršení ekonomického cyklu, ale to zřejmě rok dva ještě nenastane. Banky mají dobré výsledky a motivace těch, kteří by je chtěli koupit, je nižší než těch, kteří by je chtěli prodávat. Berte to však jako obecnou úvahu. Nevím, jak o změně majitelů uvažují jiné banky.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak šéf Raiffeisenbank vidí vývoj úroků u hypoték?
  • A proč očekávaný nižší zájem o hypotéky bude tlačit dolů úroky u spotřebitelských úvěrů?
  • Igor Vida také vysvětluje, proč v Raiffeisenbank není na pořadu dne propouštění.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se