Děti zítra dostanou vysvědčení a v nejedné rodině roste v předtuše pohromy úzkostné napětí. Čtyřka nebo trojka mohou rozpoutat bouři, či dokonce rodinný rozvrat. Někde děti dostanou "kartáč" i tehdy, pokud celoroční bilancování jejich školních výsledků naruší jakékoliv oblé tvary v souvislém sloupci jedniček. Je to absurdní, ale děje se to na konci každého června.

Většina učitelů oznámkuje žáka ve svém předmětu číslem pro rodiče jednoduše pochopitelným, tedy takovým, které na základě svých vlastních zkušeností vyžadují. Přitom si ale neuvědomují, co všechno se za takovým číslem skrývá a jakou zprávu vlastně nese.

Společnost Scio kupříkladu před pár lety porovnala známky, které děti dostávají v matematice na druhém stupni základních škol, s výsledky standardizovaných testů. Ukázalo se, že dívky mají z tohoto předmětu v průměru o stupeň lepší známku, i když testy neukazovaly, že by měly i lepší znalosti. Dá se předpokládat, že důvodem je menší "problémovost" dívek a jejich větší svědomitost, poslušnost. Řada dospělých si z vlastní zkušenosti vzpomene na to, jak se sama dostala do střetu s učitelskou autoritou a co to pro ně v mnoha případech znamenalo. Známka prostě "obsahuje" mnohem více než jen rigorózní posouzení toho, jak si žák osvojil látku.

Je naprosto neoddiskutovatelné, že různé školy mají různě nastavenou úroveň známkování. Stejný výsledek v jedné škole je hodnocen jedničkou, jinde trojkou. Totéž se děje uvnitř jednotlivých škol, každý učitel má jiný metr.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak děti neodradit od učení?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se