reklama
reklama
19. 2. 2018 | poslední aktualizace: 20. 2. 2018  08:55

Práci z domova je třeba plánovat a nepracovat do noci

Benefit práce z kanceláře řada zaměstnanců vítá, pro někoho ale může být noční můrou. Pracovníci využívající home office by měli mít jasno, na čem budou daný den pracovat, a dělat si pauzy. Pro někoho je práce z domova nevhodná. Mohou jej rozptylovat děti, domácí mazlíčci nebo nedokončené domácí práce.
Kristýna Dlasková
Kristýna Dlasková
redaktorka
Čtěte více o: home office | zaměstnanec
Pracovníci využívající home office by měli mít jasno, na čem budou daný den pracovat, a dělat si pauzy.
Pracovníci využívající home office by měli mít jasno, na čem budou daný den pracovat, a dělat si pauzy.
autor: Shutterstock

Tak jako řada jiných firem i Raiffeisenbank umožňuje zaměstnancům pracovat z domova. V loňském roce takto pracoval v průměru 10 dní každý zaměstnanec. Home office ale není pro každého. "V jednom z našich týmů se manažer snažil zavést pravidelnou práci z domova, ale nepovedlo se mu to. Všichni přirozeně tíhli k tomu, být v kanceláři," říká tisková mluvčí banky Petra Kopecká.

K efektivní práci z domova je třeba mít silnou vůli. "Stejně obtížné je dávat pozor na to, abyste neseděli u notebooku ještě v deset hodin večer, protože nemusíte spěchat na autobus domů," upozorňuje Kopecká a dodává, že home office nepovažují všichni za výhodu. "Někteří se sice doma lépe soustředí, jiní naopak raději pracují z kanceláře, kde je nerozptylují domácí práce, děti nebo mazlíčci," míní mluvčí. Na to, že práce z domova nemusí vyhovovat všem, upozorňuje také HR ředitelka EY Olga Lamačková. Ze 1300 zaměstnanců poradenské firmy využívá tento benefit velká většina.

Kdo ohlídá zaměstnance?

Když společnost EY zaváděla před čtyřmi roky možnost práce z domova, manažery zajímalo jediné: "Jak dokážete pohlídat, že budou lidé odvádět stejné výkony doma jako v práci?" Podobně tomu bylo také ve firmě Volkswagen Financial Services. Ta začala home office nabízet některým lidem už před pěti lety, plošně zavedla tento benefit začátkem minulého roku.

Měsíčník moderní řízení

Více se o tématu "ideální pracovní prostředí" dočtete v magazínu Moderní řízení, který vychází 21. února.

Zpočátku měli manažeři ze zavedení práce z domova obavy. "Myslím, že ještě stále tomu nejsou všichni manažeři naklonění. Objevilo se nám totiž i pár případů zneužití, kdy dotyčný zaměstnanec doma neodvedl domluvenou práci," říká Dana Formánková, HR ředitelka společnosti, a dodává, že na benefit se při pohovorech ptal téměř každý uchazeč o práci. "To bylo jedním z hlavních důvodů, proč jsme práci z domova a volnější docházkový režim zavedli. Zrušili jsme klasické ‚píchačky‘ a naučili se pracovní dobu stavět na důvěře a splněných úkolech," říká manažerka, jejíž firma v souvislosti s tím investovala také do vzdálených připojení zaměstnanců a notebooků.

Někteří jsou doma produktivnější

Ředitel internetové přepravní služby Zaslat.cz Miroslav Michalko home office neomezuje. "Myslím, že když někdo ze zaměstnanců akutně potřebuje pracovat z domova, například kvůli tomu, aby pohlídal nemocné děti, tak má vnitřní pohnutku udělat ještě více než z kanceláře. Aby ukázal, že to nezneužívá," vysvětluje Michalko. Zaměstnanci, kteří pracují z domova dlouhodobě, mají povinnost účastnit se pondělních schůzek v kanceláři, kde si definují další práci a úkoly.

infografika: Home office

Podle šéfky HR EY Olgy Lamačkové mohou být někteří pracovníci doma dokonce více produktivní než v open space kanceláři. "Zaměstnanci jsou doma méně rušení. V kanceláři je může rozptylovat spousta věcí, hlavně telefonáty ostatních kolegů. Často stačí, aby se někdo zasmál nebo začal vyprávět kolegům o tom, co dělal o víkendu," přibližuje Lamačková a dodává, že home office sama využívá, když se potřebuje nad nějakými věcmi zamyslet.

Manažerka využívá práci z domova ke zpomalení a řešení neoperativních zadání. Zároveň dbá na to, aby z domova stihla vše, co si předem naplánovala.

"Když jsem doma, práci si více plánuji. Dělá mi dobře, že ušetřím čas s přípravou do práce, cestou do kanceláře a zároveň zvládám logistiku spojenou s domácností, na kterou není čas přes týden," říká Lamačková.

Důležitý je kontakt s kolegy

Podle Lamačkové je práce z domova skvělý nástroj, ale jen v určité míře. "Myslím, že většinu týdne by zaměstnanci měli mít určitou interakci mezi sebou," míní šéfka HR a dodává, že poradenská společnost zaměstnává spoustu čerstvých absolventů bez předchozích zkušeností. "Chceme, aby se učili, aby rychle zvýšili svou cenu na trhu práce. Interakce se zkušenějšími kolegy je pro nás zásadní a z domova by se toho moc nenaučili," podotýká HR ředitelka.

Ředitel firmy Mana, která vyrábí stejnojmennou funkční stravu, Jakub Krejčík dodává, že home office sice někteří zaměstnanci využívají, ale obecně není pro start-up příliš vhodný. "Potřebujeme být pohromadě a úzce spolu komunikovat," říká.

reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
Newsletter  
reklama
reklama
reklama