Pro české vysokoškoláky je práce snů v Googlu. Logo této americké softwarové firmy už čtvrtým rokem kraluje žebříčkům coby nejatraktivnější zaměstnavatel pro studenty vysokých škol. Celkově se však na nejvyšších pozicích umístily i české podniky a instituce.

Jde o zjištění rozsáhlého výzkumu mezi více než 14 tisíci studentů českých vysokých škol a univerzit, který v březnu dokončila švédská společnost Universum a česká mediální skupina Studenta Media. Jeho výsledky nyní HN exkluzivně přinášejí.

České firmy na předních místech

Jednou z hlavních otázek bylo, kam by studenti nejraději hned po škole nastoupili do zaměstnání. A právě státní instituce a české firmy si vedly velmi dobře. Například pro studenty technických oborů je nejlákavějším zaměstnavatelem Škoda Auto. Předstihla i německý Siemens nebo americký Honeywell.

14 tisíc

studentů českých vysokých škol a univerzit se zapojilo do průzkumu o oblíbenosti zaměstnavatelů.

"Na práci se studenty vysokých škol si zakládáme. Během školního roku pro ně pořádáme nejrůznější exkurze přímo v našich závodech, kariérní setkání, přednášky a workshopy na vysokých školách a podobně," říká mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

Pro firmy je důležité vědět, jak si mezi mladými talenty stojí. Hlavně proto, že v současnosti je specialistů na trhu nedostatek a podniky se o ně přetahují.

"Před pěti lety byla skupina absolventů považována z hlediska uplatnění za ohroženou, dnes je to opačně a jedná se o nedostatkové zboží. Jejich nároky se také změnily, zaměřují se na osobní rozvoj, chtějí rychleji svěřit odpovědnější úkoly a očekávají rychlejší kariérní postup," podotýká Štěpánek.

Celkově se do Škodovky hlásí okolo 5000 studentů a absolventů ročně, uplatnění ve firmě jich najde přibližně tisíc.

Pro posluchače přírodních oborů je nejvíce lákavá práce v Akademii věd, právníci by nejraději pracovali na soudech, ministerstvech a státních zastupitelstvích. A pro studenty byznysu jsou hned po Googlu nejžádanějšími zaměstnavateli Škoda Auto, Česká národní banka a Letiště Václava Havla.

Mladí se chtějí v práci cítit dobře

Kritériem číslo jedna, které činí ze značky v očích studentů "love brand", je přátelské pracovní prostředí. Mladí Češi se jednoduše chtějí v práci cítit dobře.

Zřejmě i proto se u českých studentů dostávají na vrchol žádanosti domácí značky a organizace. "Oproti tomu, jak je to v žebříčcích zaměstnavatelů v jiných zemích podobné velikosti, v Česku je těch lokálních firem mnoho," upozorňuje Tomáš Rašner, oblastní manažer Universa a šéf Studenta Media. "Češi, a to i studenti a absolventi, mají rádi české firmy a je to právě tím, že si je spojují s přátelským pracovním prostředím. Jsou pro ně domáčtější a z tuzemských značek necítí tak velký tlak na výkon jako v zahraničním korporátu," uvádí Rašner.

NEJŽÁDANĚJŠÍ ZAMĚSTNAVATELÉ V ROCE 2017

Na druhém místě v požadavcích na firmu je kreativní a dynamické pracovní prostředí. Čeští studenti chtějí pracovat ve společnosti, která jde s dobou, používá moderní technologie a má dobře nastavené řízení. Ovšem jak na trhu sílí hlad po specialistech, rostou i požadavky mladých lidí vůči firmám.

"Stále častěji se setkáváme s tím, že se studenti ptají, co jim podnik může nabídnout, proč by si jej měli vybrat jako zaměstnavatele. Se změnou na trhu práce se zvýšily i jejich mzdové požadavky, flexibilitu v pracovní době vnímají jako samozřejmost. Důležitá je pro ně také rovnováha mezi pracovním a soukromým životem," dodává Petra Jeřábková, šéfka HR v české pobočce Siemensu.

Úplné znění výzkumu vychází 22. 5. jako speciální příloha HN Ideální zaměstnavatel.

NEJŽÁDANĚJŠÍ ZAMĚSTNAVATELÉ V ROCE 2017