reklama
reklama
21. 10. 2014 | poslední aktualizace: 21. 10. 2014  15:04

Pozitivní úvěrová historie může zlepšit podmínky půjčky

Finanční instituce musí vždy zvažovat, komu peníze půjčí a za jakých podmínek. Celkové údaje o platební morálce klientů bank a finančních institucí obsahují úvěrové registry. Na základě v nich obsažených informací mohou banky posoudit, zda danému žadateli poskytnou úvěr. Pozitivní úvěrová historie klienta navíc může zlepšit podmínky půjčky.
Jiří Rajl
Jiří Rajl

Úvěrové registry klientských informací obsahují celkové údaje o platební morálce klientů bank a finančních institucí. Tyto informace slouží všem institucím sdružených v daném registru k prověřování bonity klienta a jeho platební morálky. Banky a finanční instituce tak mohou na základě informací obsažených v registrech posoudit, zda danému žadateli poskytnou úvěr, případně mu mohou přizpůsobit parametry nového úvěru jeho aktuální situaci. Zejména pak pozitivní informace umožňují jednotlivým klientům budování dobré úvěrové historie a motivují klienty bank a finančních institucí ke správnému finančnímu rozhodování. 

Dva nejvýznamnější úvěrové registry, Bankovní registr klientských informací (BRKI) a Nebankovní registr klientských informací (NRKI), jsou provozovány společnostmi CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a.s. a CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o.

Kdo registry používá

Členy Bankovního registru klientských informací jsou banky a stavební spořitelny, tj. finanční instituce s  bankovní licencí. V rámci bankovního registru pak společně sdílejí data na základě § 38a odst. 1 zákona č. 21/1992 Sb. o bankách. Mnoho dalších významných poskytovatelů finančních půjček, tedy tzv. nebankovní věřitelské instituce (nejčastěji leasingové a splátkové společnosti), sdílejí informace o úvěrech v rámci nebankovního registru, a to na základě souhlasu klienta.

Jaká data registry uchovávají

Banky a finanční instituce reportují do registrů identifikační osobní údaje klienta. Dále údaje o finančních závazcích – například o počtu existujících úvěrových smluv, výši jednotlivých úvěrů a splátek, historii splácení, informace o zajištění závazků apod. Registry také obsahují údaje o tom, zda klient o nějaký úvěrový produkt žádá, nebo v posledních měsících žádal (a to včetně neúspěšných žádostí).

Nebankovní registr navíc obsahuje informace o právnických osobách. Všechny informace jsou v registrech uchovávány po dobu čtyř let od splacení všech závazků. Pokud smlouva s klientem nebyla uzavřena, jsou informace k dispozici v nebankovním registru po dobu šesti měsíců, v bankovním registru po dobu jednoho roku.

Chcete si přečíst celý článek?
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama