reklama
reklama
5. 8. 2012 | poslední aktualizace: 6. 8. 2012  12:30
Dress code zakazuje vyzývavost

Pro vyzývavost není v business odívání místo, říká módní návrhářka Vodochodská

Tradiční business móda je strohá, upjatá, konzervativní - možná až moc. Podle návrhářky Kamily Vodochodské se ale i manažer a manažerka může oblékat osobitě a kreativně, aniž by porušili etiketu. "Rozhodně to ale neznamená nosit vyzývavé oblečení," říká pro IHNED.cz.
Jana Machálková
Jana Machálková
redaktor
Čtěte více o: móda | rozhovor | byznys | kariéra
Módní inteligenci si musí budovat i lidé ve vysokém byznyse, říká módní návrhářka
Módní inteligenci si musí budovat i lidé ve vysokém byznyse, říká módní návrhářka
autor: archiv HN

IHNED.cz: Podle průzkumu portálu Jobs.cz má dress code nastaveno 42 procent českých firem. Doporučila byste přijetí jednotných pravidel pro oblékání a úpravu zevnějšku i dalším zaměstnavatelům?

Určitá pravidla oblékání se objevují téměř od začátku lidské společnosti a tyto společenské normy bychom měli respektovat. Právě dress code nám pomůže se v těchto normách lépe orientovat a vyhnout se zbytečným prohřeškům či nepříjemnostem. Bohužel, mnoho lidí v naší zemi ještě není dostatečně módně vzděláno a připraveno se profesionálně orientovat v oblasti business oblékání.

Proto bych v zásadě nebyla proti zavádění dress code v dalších firmách. Dress code je však jen jednou z částí takzvané módní inteligence. Její součástí je i styl v obecné rovině, což zahrnuje celkový přístup k oděvům, znalost správného řešení podle typologie postav, informovanost o vhodných střizích, materiálech a následné údržbě. Tato znalost je předstupeň přijetí business dress code.

IHNED.cz:  Jak hodnotíte úroveň oblékání a vzhledu v českých firmách?

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Proti zahraničí jsme v tomto vývoji samozřejmě znevýhodněni naší politickou minulostí. Jsme tedy teprve na začátku a máme co dohánět. V českém pojetí business odívání přetrvává jistá těžkopádnost a často chybí kreativita. Móda by měla být stále hrou, i když se pohybujeme v business prostředí. Neměli bychom na to zapomínat.

I manažerská móda, která se zdá být velmi strohá a úzkoprsá, se dá pojmout vkusně a originálně, včetně dodržení všech pravidel a hranic etikety. Jednoznačně pozitivní je, že si mnoho firem konečně uvědomilo potřebu profesionální prezentace firmy, jejíž nezanedbatelnou částí je také dress code a módní inteligence jednotlivých zástupců a zaměstnanců firmy. Svým zevnějškem vyjadřujeme respekt k druhému člověku i situaci, v níž se ocitáme.

vodochodskaIHNED.cz: Jak často se mění trendy ohledně oblečení manažerů a manažerek?

Trendy v oblasti manažerské módy se příliš nemění, normy a forma jsou poměrně stabilní. Proměnlivost přichází vždy s novými trendy v módě, které se zařazují do firemního oděvu jen zlehka. A to například v barevnosti nebo střihovém řešení. U ženské módy se tyto změny projevují častěji než u mužské, kde se trendy mění jen velmi pozvolna a spíše v detailech. Bohužel, aktuální business oděvy nejsou příliš dostupné v běžných obchodech.

Dress code vysoce postavených pracovníků se může na první pohled zdát velmi přísný či strohý, avšak pokud správně a do hloubky pochopíme všechna pravidla etikety oblékání, pak se nám otevřou možnosti, jak se dají elegantně obejít bez jejich porušení a vytvořit osobitý styl, který ostatním napoví, že jsme dosáhli skutečného mistrovství v business odívání.

IHNED.cz:  Může být moderní manažerka trochu sexy? Dát si výstřih, kratší sukni... Není doba už přece jen trochu uvolněnější?

Pro vyzývavost není v business odívání místo, jelikož vyzývavost podkopává veškerou etiku byznysu. Prezentovat svou ženskost bychom měly jen sofistikovaně a se vkusem.
 
IHNED.cz:  Jaký je Váš názor na „okázalost“ v byznys prostředí, tedy dávání na odiv drahých značek například u kabelek, bot nebo hodinek? Reprezentuje to úspěch, nebo je to spíše buranské?

Pro vkusného manažera nejsou značky lákadlem a v žádném případě je nedává na obdiv. Důležitá je pro něj kvalita, vynikající zpracování, nadčasovost střihu a kvalitní materiály. Je si vědom, že výrazná značka ještě nemusí být zárukou úspěchu, a že k vytvoření vkusného a originálního outfitu je vhodně kombinovat věci dražší, ale také levnější, které často kvalitou ty „značkovější“ převyšují.

Více o oblékání ve firmách čtěte rubrice Hospodářských novin Bussines class.

Čtěte více v Hospodářských novinách

Jak se oblékají čeští manažeři?

Zentiva/Sanofi
ČSOB
T-Mobile
KPMG ČR
3M
Vodafone
PwC
reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama