reklama
reklama
19. 6. 2012 | poslední aktualizace: 19. 6. 2012  15:03
Martin Ditmar, generální ředitel SPAR

Martin Ditmar: Když nevíte komu zadat úkol, dejte ho tomu nejvytíženějšímu

Rozhovor
Ve svých 39 letech je po delší době opět českým generálním ředitelem rakouské společnost Interspar v České republice. Během své kariéry získával profesní zkušenosti na vedoucích pozicích v oblasti retailu. Působil mj. v tuzemských i zahraničních divizích společností Rewe Gruppe a Schwarz Gruppe. Miluje preciznost, exotické země i golf.
Alka Hajek
Čtěte více o: kariéra | maloobchod | Interspar | HR
Martin Ditmar
Martin Ditmar
autor: archiv firmy

Jak dlouho jste generálním ředitelem společnosti Interspar? 

Teď to byly dva roky. V dubnu roku 2010 jsem se stal jednatelem společnosti SPAR ČOS. K 1. lednu 2011 jsem byl jmenován generálním ředitelem SPAR Česká obchodní společnost s.r.o.

Jaká byla motivace stát se generálním ředitelem?

Byla to pro mě výzva. Mám rád výzvy a nové úkoly.

Snažíte se doposud získané zkušenosti ze zahraničí přenést do firmy? 

Práce pro každý subjekt má v každém prostředí svá specifika. Každopádně své zkušenosti z mých předchozích zaměstnání uplatňuji stoprocentně. Vychází to z logiky věci. Věci se posunují dopředu. V Rakousku nebyla například přerušena kontinuita obchodování v tržním hospodářství. Můžeme řadu nepovedených a nefunkčních věcí přeskočit, tedy poučit se z nich a použít u nás ty dobré, fungující. Vždy ale s ohledem na lokálnost. Český trh i český zákazník je specifický, je nuno s tím počítat.

Co se vám ve firmě podařilo?

V současné době je naše společnost v té nejlepší kondici a nejpevnější pozici, v jaké za patnáct let působení na českém trhu kdy byla. To je v rámci současného vysoce konkurenčního prostředí velký úspěch. K těm nejvýznamnějším změnám a úspěchům patří vedle expanze určitě i zefektivnění interních procesů.

Máme v současnosti připraveno dvacet nových projektů, které budeme realizovat v následujících dvou až třech letech. U větších nákupních center jsou to až tři roky, u menších prodejen trvá fáze vývoje jeden až dva roky.
Zásadní změnu jsme provedli v marketingu, což se odrazilo na současném úspěchu společnosti. Ve své komunikaci jsme se zaměřili více kvalitu, čerstvost a rodinu. Náš obchod se prezentuje jako ideální místo pro rodinný nákup, kde si každý přijde na své.

Z interních procesů považuji za nejvýznamnější a na trhu skutečně ojedinělý projekt dokonalý merchandising. Zavedením této aplikace se v hypermarketech Interspar a supermarketech Spar docílilo lepší kontroly a koordinace, stejně tak out of stock, tedy doplnění zboží v regálu, ze 4 % na necelé 1 %. Zákazník si chce koupit zboží, které je vystavené a je vidět. Pozitivní změnu představuje rovněž vytvoření strategických partnerství s dodavateli zboží a služeb. 

V čem jste dosud měl největší úspěch?

Pokud jde o práci jsem rád, že se nám od minulého roku daří rozšiřovat portfolio našich prodejen. Konkrétně jsme připravili a zrealizovali nový model našeho supermarketu v Praze-Jahodnici. Šlo pro nás o zcela nový postup jak stavebně, tak uchopením samotného konceptu a dnes mohu s potěšením říci, že v Jahodnici prodejna funguje. Zlomové je toto řešení pro jeho možnou upotřebitelnost v budoucnosti i v dalších lokalitách.

Dále pak již zmiňovaný nový koncept menších prodejen SPAR City, který má obrovský potenciál. Za podstatné považuji i vztahy s dodavateli, bez kterých bychom tady nebyli. Štěstí mám také na kolegy, se kterými mám tu čest pracovat.

V osobním životě jsou osobní pýchou moje děti a občasný dobrý odpal v oblíbeném golfu.

Umíte se správně a včas rozhodnout?

Na pozici generálního ředitele je důležité umět se správně a včas rozhodnout. Do mé kompetence patří strategická rozhodnutí, která ovlivňují existenci naší společnosti. Je to velká zodpovědnost, ale také moc něco ovlivnit, změnit k lepšímu.

Umíte sobě a druhým zorganizovat čas?

Na tuto otázku by vám nejlépe mohly odpovědět moje asistentky, které to se mnou nemají vždy úplně jednoduché.

Je podle Vás potřebné vycházet s lidmi? A to jak s podřízenými, tak s nadřízenými? A jak?

Každý máme svůj styl komunikace, důležitý je ale výsledek. Ten kdo to neumí, musí většinou z kola ven. Zakládám si na férových vztazích, a to jak nejen v rámci firmy, ve které působím, ale i se všemi strategickými partnery, díky nimž fungujeme.

Na jaké problémy nejčastěji narážíte v jednání s podřízenými s lidmi?

Na samém počátku stojí pečlivý výběr klíčových lidí, se kterými denně spolupracuji. Musím vědět, že se na ně mohu v kteroukoli denní dobu spolehnout, že odvedou perfektní práci a není potřeba jim ani nic složitě vysvětlovat. Mám takový tým a musím říci, že jsem na něj pyšný. Mám rád lidi, kteří jsou aktivní, plní energie, zapálení pro věc. A především všichni víme, že nám všem jde o společnou věc.

Máte vy, jako generální ředitel nějakou neřest?

"Neřestí" zároveň ale silnou stránkou, která se od mé pozice očekává, je že neustále myslím na práci a nedokážu vypnout ani o víkendu. Ono to ani dost dobře nejde, protože naše provozovny fungují 364 dnů v roce, abychom mohli zajistit zákazníkům maximální komfort nakupování.

V čem je vaše nejsilnější stránka?

Jsem odolný vůči stresu, velké množství úkolů mě rozhodně nezastaví, naopak mi vyhovuje. Někde jsem slyšel, že když nevíte komu zadat úkol, dejte ho tomu nejvytíženějšímu, dokonale ho splní. Beru to jako samozřejmost.

Co si myslíte o etickém kodexu a etiketě na pracovišti?

Etický kodex má nebo by měl mít každý z nás. Můžeme být ovšem rozlišně nastaveni. Je tedy dobré upravit ho v rámci jedné firmy tak, aby jakousi jednotnou etikou na pracoviště bylo řečeno, co je vhodné a co méně vhodné. V naší firmě pracuje 4 500 zaměstnanců z různých prostředí. Myslím, že včasným nastavením pravidel předcházíme řadě zbytečným nedorozumění – například chování k zákazníkovi si jistě představí deset lidí různě. Za nejefektivnější považuji, vychází-li tyto kodexy přímo zevnitř společnosti. Tedy, že se zaměstnanci podílejí na jejich úpravě.

Jaké jsou Vaše zájmy, a máte na ně dostatek času?

Golf, cestování, cyklistika, tenis, lyžování. Snažím se na své zájmy čas vyšetřit, jednak proto, že tento čas trávím většinou se svou rodinou a jednak, že relax považuji ve svém životě za velmi důležitý.

Cestujete rád? A kam?

Mám rád exotické země, ale samozřejmě cestuji také po Čechách a Moravě.

Vaše firma podporujete akce typu "Daruj krev v pravou chvíli"? Co od nich očekáváte? Jaké jsou cíle?

Podporovat akce tohoto typu považuji za velmi důležité a především lidské. Nikdy nevíme, kdy takovou pomoc budeme sami potřebovat. Proto jsme se také spojili s režisérem Zdeňkem Troškou (patronem projektu), který aktivně spolupracuje s občanským sdružením Zdraví-Život od jeho vzniku. Dobrovolné dárcovství krve pomáhá lidem v boji za záchranu života, stojí za to se takovým projektům věnovat.

Start projektu, který proběhl 14. června, nebyl náhodný. Tento den je totiž Světovým dnem dárců krve a věřím, že náš projekt toto významné datum dobře odstartovalo. Naším cílem je zvýšení počtu dobrovolných dárců krve, kromě toho projekt apeluje na zodpovědné vyplňování formulářů nezbytných pro odběry krve na jednotlivých transfuzních odděleních.

Přáli bychom si motivovat veřejnost k pravidelnému dárcovství krve, a proto byl vytvořen speciální motivační systém pro prvodárce. V rámci tohoto systému dostane každý prvodárce na Hlavní pokladně kterékoli z 33 provozoven Interspar nebo na webových stránkách darujikrev.cz Kartičku prvodárce. Po darování krve na libovolném transfuzním oddělení si prvodárce může tuto kartičku nechat potvrdit a následně ji předložit na Hlavní pokladně některé z provozoven Interspar, kde obdrží dárek. Dlouhodobým cílem projektu je do konce roku 2013 získat 1 000 nových dárců krve (prvodárců).

Martin Ditmar (39) – během své kariéry získával profesní zkušenosti na vedoucích pozicích v oblasti retailu. Působil mj. v tuzemských i zahraničních divizích společností REWE GRUPPE a SCHWARZ GRUPPE. Ve společnosti SPAR ČOS je jednatelem od dubna 2010. K 1. lednu 2011 byl jmenován generálním ředitelem SPAR Česká obchodní společnost s.r.o. Mezi resorty, které ve firmě řídí, patří: provoz hypermarketů INTERSPAR a supermarketů SPAR, nákup food i nonfood, marketing, expanze, výstavba a zařízení obchodů. Hovoří německy, anglicky a rusky. Mezi jeho záliby patří cestování, tenis a golf.

Martin Ditmar

foto: archiv firmy

Alka Hájek

autorka je novinářka

www.viposobnosti.eu

Autoři: Alka Hajek
reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama