David Roman (56)

Vzdělání:
Vystudoval architekturu na Technologické univerzitě v australském Queenslandu. Titul MBA získal na obchodní škole INSEAD v Paříži.

Kariéra:
Před příchodem do firmy Lenovo působil jako viceprezident pro marketing a reklamu ve firmách Hewlett-Packard, NVIDIA a Apple.

Ostatní:
Americký magazín Advertising Age ho zařadil do žebříčku 50 nejlepších marketérů.

Loňský rok byl ve znamení masivního boomu tabletů. Co bude dominovat letos?

Letos vidíme dvě zásadní změny - jedna jsou ultrabooky, které přinášejí poměrně radikální změnu ve srovnání s notebooky. Jsou nejen menší, ale mají delší výdrž baterie a přístroj může být neustále zapnutý.

Druhá očekávaná novinka jsou Windows 8. Vypadají jako velmi zajímavý produkt především díky tomu, že překlenují propast mezi klasickým ovládáním přes klávesnici a myš a dotykovým ovládáním. To otevírá možnost pro nové přístroje - na veletrhu CES v americkém Las Vegas jsme například v lednu představili hybridní přístroj Yoga (lze ho použít jako notebook, nebo monitor překlopit a pracovat s ním jako s tabletem - pozn. red.).

Co vyhraje evoluční boj mezi notebooky, tablety, ultrabooky, netbooky?

Dnes si hodně lidí myslí, že notebooky zmizí a nahradí je tablety. Dříve se podobné naděje vkládaly do netbooků. Před dvěma lety se PC prohlašovaly za mrtvé, dnes je kategorie all-in-one nejrychleji rostoucí v počítačovém světě.

Já tvrdím, že PC nezemřelo, jen se mění v něco jiného. Ve firmě používáme označení PC+. Stolní počítač se vyvíjí za běžně známé hranice - objevuje se více různých operačních systémů, služeb spojených s cloudem (využívání softwaru přes internet), ale i typů přístrojů od tabletů, přes smartphony až po "chytré televize". Nyní nejsme v situaci, abychom ukázali na jeden produkt, který bude dominovat. Nesoustředíme se proto pouze na jeden typ, investujeme do vývoje všech.

Jaká je současná pozice firmy Lenovo mezi výrobci počítačů?

Jsme druhá největší společnost na světě. V posledním čtvrtletí jsme podle dat výzkumné společnosti IDC měli 14procentní podíl na trhu. První Hewlett-Packard (HP) měl 16 procent. Když jsem před dvěma lety přišel do společnosti, byli jsme na 8,8 procenta, takže vykazujeme dramatický růst.

Cílíte na první pozicí? Kdy jí dosáhnete?

Pokud budeme pokračovat v současném tempu, tak ještě před koncem tohoto kalendářního roku. Bude záležet na spoustě faktorů - co budou dělat konkurenti, kam se bude vyvíjet celý trh.

Pracoval jste pro americké firmy, jako je HP nebo Apple, nyní působíte v čínské firmě. Vnímáte mezi nimi nějaký zásadní rozdíl?

Týdeník Ekonom - č. 19/2012Jmenoval bych dvě odlišnosti. Jednou je struktura firmy, protože Lenovo se občas dává za příklad druhé generace mezinárodních firem, které jsou polycentrické. Máme několik řídicích center, několik designových studií. Není to tak, že by byla jedna centrála a pak satelity v okolních zemích. Vedení se každé čtvrtletí schází v jiném městě. Do budoucna bychom měli být flexibilnější než klasické mezinárodní firmy. Druhým rozdílem je firemní kultura, která není čínská ani americká, ale je to kultura firmy Lenovo. Je založena na dodržování závazků. Pokud něco slíbíte, pak to musíte splnit.


Pokračování rozhovoru najdete v posledním vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 10. května, nebo pod odkazem níže:

banner 2

Související