Aktuálně na 1000 hostů v hromadných ubytovacích zařízeních připadá 2,09 zaměstnance. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti Mag Consulting.

Adekvátní je pro udržení kvality služeb zhruba 2,2 až 2,4 zaměstnance na 1000 hostů hotelových zařízení, uvedl ředitel Mag Consulting Jaromír Beránek. Snižování početních stavů personálu nastalo v roce 2009, kdy se v důsledku nástupu krize cestovního ruchu a s tím spojeným úbytkem hostů museli hoteliéři vypořádat s přezaměstnaností. Tehdy dosahoval poměr zaměstnanců na 1000 přenocování hostů 0,83 osoby, což je nejvyšší hodnota ve sledovaném období. Loni to bylo 0,7 zaměstnance, dodal.

Snižování počtu zaměstnanců přes znatelný nárůst poptávky po hotelovém ubytování je podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR) Jana Papeže způsobené cenovou válkou mezi tuzemskými hoteliéry, která podkopává tržby celému segmentu podnikání. "Někteří hoteliéři nemají peníze na udržování hotelových kapacit, snižují počet zaměstnanců a zároveň klesá i kvalita personálu," vysvětlil. Tento trend podle něj nezbytně povede k nespokojenosti zejména zahraničních klientů, jejichž možný odliv přitom zvýší tlak na další snižování cen za ubytování.

Přestože se počet hotelových hostů v Česku přiblížil předkrizovým hodnotám z roku 2007, obsazenost pokojů podle nejčerstvějších údajů Českého statistického úřadu z roku 2010 byla jen 40,5 procenta. Kdyby se podařilo dosáhnout výtěžnosti hotelových kapacit kolem 65 procent, což je údajně optimální úroveň pro podnikání v hotelnictví, uživil by obor dalších 10 000 až 12 000 zaměstnanců navíc, uvedl Beránek. K této ideální hodnotě se ale za posledních deset let průměrná obsazenost hotelů ani nepřiblížila a od roku 2000, kdy dosahovala 53,4 procenta, má i přes mírné výkyvy zřetelnou klesající tendenci.