Knihy místo hraček začaly k dětskému menu nabízet pobočky řetězce McDonald´s v Británii. Uvedl to tento týden server huffingtonpost.com.

Během skoro měsíce tak chce McDonald´s rozdat devět milionů výtisků z knižní řady Mudpuddle Farm anglického spisovatele Michaela Morpurga. Iniciativu již kritizovali někteří odborníci na stravování dětí.

Morpurgo je znám především jako autor knihy Válečný kůň z roku 1982, která byla později uvedena v divadelní adaptaci a stala se námětem nového filmu režiséra Stevena Spielberga.

Britská dobročinná Národní nadace pro gramotnost uvedla, že ke každé knize patří maňásek na prst, který má pomoci rozvíjet představivost malých čtenářů a umožnit jim vymýšlet si své vlastní příběhy. Podle loňské studie této organizace knihu nemá každé třetí dítě v Británii.

Nevhodný marketing, tvrdí kritici

Knihy k dětské nabídce Happy Meal začal McDonald´s přidávat ve středu. Akce potrvá do 9. února. Iniciativu řetězce restaurací s rychlým občerstvením již kritizoval Charlie Powell z nevládní organizace Kampaň za stravování dětí.

"V době epidemie dětské obezity je to jasně nevhodná marketingová strategie," citoval ho deník The Daily Mail.

McDonald´s se kvůli přidávání hraček k dětským menu v minulosti stal terčem kritiky v zámoří. Americká organizace na ochranu spotřebitelů na něj v roce 2010 podala žalobu kvůli tomu, že řetězec podle ní svým chováním porušoval zákony na ochranu spotřebitelů v Kalifornii. Chtěla mu zabránit, aby hračky k menu přestal přidávat a přestal tak lákat děti do restaurací.

San Francisko dříve schválilo zákaz rozdávání hraček v restauracích s rychlým občerstvením. O podobném opatření loni uvažovali také představitelé New Yorku.

McDonald´s ale v San Franciscu městskou vyhlášku elegantně obešel. Hračky přestal dávát k Happy Meal zdarma, ale účtuje si za ně deset centů, které posílá na charitu.