Potravinářská společnost PepsiCo se stala dalším z velkých dodavatelů, kteří se vzbouřili proti cenové politice obchodních řetězců v Česku a vypověděla poslušnost řetězci Tesco.

Nápoje Pepsi, Mirinda, ledové čaje Lipton či brambůrky Lays firma nechce dodávat na protest proti nízkým výkupním cenám. Uvedly to úterní Lidové noviny (LN). Již dříve své výrobky začaly odmítat dodávat řetězci Kaufland společnosti Danone a Ferrero Rocher.

"S Teskem jsme ukončili spolupráci, nedohodli jsme se na obchodních podmínkách," řekla deníku Olga Tóthová ze společnosti PepsiCo. Konkrétní výši cen, o které se firmy přou, neupřesnila. Podmínky Teska ale označila za vydírání.

Nejedná se o první spor

PepsiCo zastavila dodávky již loni v září, smlouvu s Teskem ale oficiálně nevypověděla.

"Řeší se to telefonicky. Nyní probíhají jednání, doufáme, že se brzy dohodneme," uvedla Tóthová.

Mluvčí Teska Eva Karasová potvrdila, že firma s PepsiCo o obnovení dodávek jedná. Spor firem v Česku se prý dostal do agendy jejich zahraničních mateřských společností.

Podle listu obecně platí, že dodavatelé tlačí na růst cen potravin kvůli navýšení daně z přidané hodnoty (DPH) a také v důsledku růstu cen komodit na světových trzích.

Řetězce se snaží využít své síly a tlačit na co nejmenší nárůst cen, aby přilákaly co nejvíce lidí. Lze proto očekávat, že ceny potravin v průběhu roku neporostou.

Tlak na zvýšení cen ze strany dodavatelů cen je logický. Rostou jim náklady a klesá marže, řekl dnešním LN prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.