reklama
reklama
6. 10. 2011 | poslední aktualizace: 6. 10. 2011  07:12
Benefity

Stravenky už nejsou jednička benefitů

Nebe zaměstnaneckých benefitů řadu let ozařovala jedna hvězda - stravenky. Letos poprvé ji zastínil jiný benefit, a to vzdělání, které nahradilo stravenky na prvním místě. Předstihlo je i penzijní připojištění s místem druhým. Stravenkám zbyla až příčka třetí. Vyplývá to z pravidelného výzkumu společnosti ING Pojišťovna.
Finanční poradce
Čtěte více o: stravenky | benefity
Stravenky - ilustrační foto
Stravenky - ilustrační foto
autor: HN – Zuzana Šmajlerová

Letos v červnu se výzkum v oblasti zaměstnaneckých benefitů uskutečnil již popáté. Podruhé přitom ING Pojišťovna spojila své síly se Svazem průmyslu a dopravy ČR. Podle komentářů obou pořadatelů výzkumu má ústup stravenek na svědomí vládní diskuse o zrušení jejich podpory a z toho plynoucí nejistota podniků. Pro velké společnosti by podle odhadů konec podpory stravenek znamenal růst nákladů na firemní stravování řádově v milionech korun. Vyšší podpora vzdělávání pak částečně vyplývá z požadavků a zájmu zaměstnanců o tento benefit, částečně pak i z potřeb firem vychovat si kvalifikované odborníky a také si je udržet. Zřejmě tu zapracovaly i vzpomínky na předkrizový stav, kdy firmy zoufale sháněly, přetahovaly si a přeplácely vzdělané specialisty.

ŽEBŘÍČEK SE ZMĚNIL

Žebříček oblíbenosti daňově zvýhodněných benefitů, jak už bylo řečeno, vede aktuálně vzdělávání. Nabízí ho 78 % firem ze 112, které se výzkumu zúčastnily. Tento benefit z první příčky sesadil dlouho vládnoucí stravenky, které se umístily až na třetím místě. Druhé místo totiž zaujalo penzijní připojištění, které má v nabídce 71 % podniků. Mezi benefity pak stoupá zájem i o další pojistný produkt - životní pojištění, které zaměstnancům poskytuje 54 % podniků a jež se dostalo na 4. příčku v oblibě mezi daňově zvýhodněnými benefity. Daňově zvýhodněné zaměstnanecké benefity aktuálně poskytuje 98 % společností.

ZÁJEM O POJIŠTĚNÍ ROSTE

Srovnání loňského a letošního průzkumu pak jasně ukazuje směr, kterým se zaměstnanecké benefity ubírají. Podle něj roste zájem zaměstnavatelů právě o pojistné produkty. "Podíl společností, které svým zaměstnancům poskytují příplatek na životní pojištění a penzijní připojištění oproti loňsku stoupl o celých 15 %, resp. 11 %. Zájem o pojistné produkty přitom stoupá dlouhodobě a slouží zaměstnavatelům jako nadstavbový motivační nástroj," uvedl ředitel Employee Benefits ING Pojišťovny Jiří Běťák. Firmy svým zaměstnancům přitom přispívají až 2000 Kč měsíčně. A jen pro doplnění: stravenky letos svým zaměstnancům nabízí o 7 % společností méně než loni.

NOVÉ TRENDY, NOVÉ PRIORITY

Vzdělávání, které letos převzalo vládu nad zaměstnaneckými benefity, by mělo v dynamickém růstu pokračovat i v příštím roce. Ze společností oslovených v průzkumu počítá s jeho nárůstem 11 %. Podíl těch, které poskytují životní pojištění, by měl vzrůst o 5 %, v případě penzijního připojištění pak o 2 %. Průměrná částka příspěvku na PP činí letos 591 Kč. Její zvýšení v rozsahu od 200 Kč do 1700 Kč plánují 3 % společností. Na životní pojištění společnosti přispívají částkami od 100 Kč do 2000 Kč měsíčně. Navýšit nebo nově zavést příspěvek na ně plánuje 5 % společností, přispívat chtějí částkami od 700 Kč do 1700 Kč.

Podobně jako loni se velké přízni zaměstnavatelů těší také daňově nezvýhodněné benefity - v průměru jich nabízejí téměř šest, přičemž lépe se v tomto ohledu mají zaměstnanci větších firem. Největší oblibu si stále drží mobilní telefon, který svým zaměstnancům poskytuje 84 % společností. Firemní automobil pak mají k dispozici v 80 % podniků. U daňově nezvýhodněných benefitů jsou stálicí právě mobilní telefon a služební automobil.

SPOLEČNOSTEM SE DAŘÍ LÉPE

Celková ekonomická situace v České republice se zlepšuje, což se projevuje i v ekonomické situaci společností. Podle průzkumu v 41 % dotazovaných firem se zlepšila ekonomická situace (31 % v roce 2010), pouze 18 % zaznamenalo její zhoršení (v roce 2010 to bylo 36 %). Ke zlepšení došlo zejména u společností s vyšším počtem zaměstnanců. Postupně rostoucí ekonomika se pak projevuje i ve štědřejším nabízení standardních zaměstnaneckých benefitů.

Pokud jde o další motivační benefity, jako je odměna za výkonnost (nabízí 42 % firem), finanční bonus za odpracované roky (18 %) či týden dovolené navíc (13 %), podíl firem, které je poskytují, zůstává v posledních letech v podstatě stabilní krize - nekrize.

reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama