Slavíte 20 let firmy, s čím jste začínali? Měli jste období, kdy jste zpochybňovali, zda to bylo správné rozhodnutí? 

Ten, kdo začal před dvaceti lety podnikat ví, že začínat bylo velmi těžké. Potýkali jsme se s neznalostí a také s absencí zákonů a o podnikatelském prostředí ani raději nemluvím. A tak jsme také někdy uvažovali o tom, zda naše rozhodnutí, pustit se do podnikání bylo správné, zda jsme se neměli nechat raději někde zaměstnat. Dnes po 20 letech, když vidíme v jak dobré kondici je naše společnost, jsme velmi rádi, že jsme vydrželi a musím říci, že to stálo za to.

Jak jste oslavili narozeniny?

Víme naprosto přesně, komu máme být za úspěch společnosti vděční a pro ty jsme uspořádali odpovídající oslavu. Jsou to naši spolupracovníci, obchodní partneři, ale také jejich partnerky a partneři. Kladli jsme důraz na to, aby se naši hosté dobře pobavili. Program byl pestrý, přijel Karel Gott, Miro Žbirka, Děda Mládek illegal band, Karel Vágner a večer moderovali pan Ondráček s panem Pokorným. Naše hosty potěšilo i to, že jsme jménem všech zaměstnanců společnosti předali předsedkyni FOD, paní Marii Vodičkové, šek na 150 tisíc Kč.

Co byste firmě popřál do dalšího období?

Popřál bych jí, samé loajální spolupracovníky, mraky solidních a spokojených zákazníků a aby tato „rodina“ byla za dalších 20 let o mnoho větší.

Věnujete část vašeho zisku na charitativní účely, což je samozřejmě chvályhodné. Podle jakého kritéria se při rozdělování peněz řídíte, co je pro vás nejdůležitější?

Naše firma podporuje zejména ty nejbezbrannější a to jsou děti. Přispíváme SOS vesničkám, Fondu ohrožených dětí a podobně. A protože jsme mezinárodní firmou, spolupracujeme také s UNICEF. To ale není všechno. Víme, že sport a kultura se v dnešní době neobejde bez finanční pomoci a tam také naše pomoc směřuje. Před poskytnutím finanční pomoci si samozřejmě ověřujeme solidnost příjemce a musíme mít záruku, že se peníze nedostanou do rukou podvodníků. 

Roční obrat vaší firmy již přesáhl hranici jedné miliardy korun. Jaký komfort, nadstandard nabízíte svým zákazníkům v rámci služeb, konkurence?

Samozřejmě prodávat dráty a jističe asi dokáže leckdo, ale my se snažíme naším zákazníkům dávat něco navíc. Sledujeme jejich potřeby a přidáváme servis, který je základem úspěchu. To je například příprava nabídek, technické poradenství, projekty osvětlení a podobně. Samozřejmostí je rychlá a spolehlivá logistika. Velké zásoby širokého sortimentu zboží nám umožňují zásobovat území celé České republiky do 24 hodin. Našimi cílovými zákazníky jsou zejména elektromontážní firmy. Máme velmi dobrou úroveň technických pracovníků a příslušnost k velkému nadnárodnímu koncernu nám umožňuje pomáhat naším partnerům překlenout dočasné finanční problémy.

Co je podle vás nejdůležitější pro to, aby měl vedoucí pracovník u svých podřízených respekt?

Myslím, že hodně důležitá je přirozená autorita. Pokud šéf vládne tvrdě a direktivně, nemůže očekávat dlouhodobý příznivý vývoj.

Safarik Josef

V čem máte vy jako šéf největší rezervy?

Tak rezervy mám určitě, ale už je asi díky svému věku nenapravím všechny. Jsem z generace, kterou v mládí moc nechválili. Zkrátka, tehdy se to "nenosilo" a tak s tím mám sám problémy. Ale jsem si toho vědom a snažím se občas přistihnout své spolupracovníky, když udělají něco záslužného.

Na co ve firmě u podřízených kladete největší nároky?

Dodržování pracovních postupů, přesnost a kvalitu. A také na loajalitu. Protože loajální pracovník je dar z nebes, tomu nemusíte říkat detaily jak má co udělat. Naopak, když vidí nějaký problém, jde ho sám bez řečí vyřešit.

Umíte si naplánovat svůj čas?

S časem léta bojuji a tahle oblast patří také do mých rezerv.

Máte 220 zaměstnanců. Je dnes problém najít kvalitní zaměstnance? Trápí vás vysoká fluktuace?

V době konjunktury byl docela problém sehnat schopného pracovníka a tak tehdy byla míra fluktuace poměrně vysoká. Dnes se na trhu práce začínají objevovat z hlediska vzdělání a praxe docela zajímaví lidé.

Jakými zkouškami musí projít při přijímacím řízení. Vyžadují vaši personalisté, aby uchazeči uměli zahrát modelovou situaci-scénku, která bude obsahovat náplň jejich práce?

Ještě nedávno jsem si všechny spolupracovníky vybíral sám a hlavním vodítkem pro přijetí pracovníka byla moje intuice. Často to vyšlo, ale také jsem se občas netrefil. Personální oddělení jsme vytvořili až v posledních letech. Na přípravu modelových situací jsme využili externí firmu, která se tímto zabývá. Byla to pro nás zajímavá zkušenost, proto bychom v tom rádi pokračovali a rozvíjeli se také v této oblasti.

Jakým způsobem motivujete zaměstnance?

Vytváříme jim kvalitní pracovní podmínky, mají možnost si stále doplňovat vzdělání. Snažíme se je dobře a spravedlivě finančně ohodnotit. Ale hlavně usilujeme slušným přístupem ke spolupracovníkům o budování ovzduší vzájemné důvěry. To ostatně vystihuje náš slogan „DOBRÉ VZTAHY“, který používáme již několik let.

Jaké máte další vize do budoucnosti?

Do roku 2015 je naším hlavním cílem stát se jedničkou mezi velkoobchody s elektroinstalačními materiály v České republice. V současné době máme 17 poboček, které chceme postupně dál rozšiřovat. Tahle vize je sice moje, ale její naplnění bude spíše ležet na mém synovi Davidovi, který od začátku letošního roku vykonává funkci výkonného ředitele společnosti.

Čemu se věnujete ve volném čase? Jaké máte koníčky?

Většinu volného času trávím s rodinou, máme 4 vnoučata a ty nás hodně zaměstnávají. Je to ale příjemně strávený čas a člověk má alespoň možnost nahradit to, co zameškal u vlastních dětí. V poslední době jsem si velmi oblíbil jízdu na kole. Bydlím u Berounky a výlety v okolní krajině za pěkného počasí jsou přímo okouzlující. Také moc rád vařím a to hlavně pro kamarády a dělá mě moc dobře, když jim chutná.