reklama
reklama
25. 8. 2011 | poslední aktualizace: 25. 8. 2011  06:45
Management

Nepleťte si kouče s vědmou

Ať zvedne ruku ten, koho alespoň jednou v životě netrápilo jeho pracovní směřování. Často si pak takoví lidé nechávají radit od nejbližších, kolegů a někdy i psychologů. Nejlépe si však dokáže poradit člověk sám, říkají lidé s povoláním kariérní kouč.
Peter Medvec
Čtěte více o: kariéra | management
Ilustrační foto
Ilustrační foto

Jejich služby dříve vyhledávali především vrcholoví manažeři, v současnosti ale čím dál víc také studenti, nezaměstnaní či matky po mateřské dovolené. Když při prvním setkání dostanou dobrou radu zdarma, při druhém si zaplatí za to, aby si příště uměli poradit sami.

Původ kariérního koučinku připisují odborníci anglosaským zemím. V České republice se podle kouče Petra Pražáka objevil poprvé před deseti lety. "V současné době je ve většině českých firem používán jako standardní nástroj rozvoje managementu. Po určité módní vlně, kdy začala stoupat poptávka po koučování a koučink začali nabízet mnozí lidé bez zkušenosti či tréninku, se trh začíná postupně kultivovat. I přesto se často u klientů setkáváme s nejasnými očekáváními, často také vnímají koučování jako synonymum pro trénink a poradenství," uzavírá Petr Pražák.

KOUČ NEPORADÍ, ALE NAVEDE

Vyhledat si kouče na internetu není složité. Tyto služby nabízejí nejen specializované firmy, ale také jednotlivci. Jedni se propagují zahraničními certifikáty, jiní sází na vlastní zkušenosti na pozicích vrcholových manažerů. Dva z nich jsem coby mystery shopper vyzkoušel.

Problém, se kterým jsem za nimi šel, byl obecný. Trápilo mě nesnadné uplatnění na trhu práce a nemožnost nové pracovní orientace. Vybral jsem si dva kouče s různými zkušenostmi i vzděláním, schůzku jsme si domluvili přes e-mail. Rozdíl mezi nimi byl samozřejmě v jednání, a také v ceně. Oba se však shodli v tom, že s koučem můžete řešit problémy třeba i půl roku, nebo vám naopak bude stačit jedno sezení. Jeden z nich mi koučování předvedl zdarma hned na prvním setkání. K žádnému dlouhému monologu či moudrým radám z jeho strany opravdu nedošlo. Po sezení jsem měl ale pocit, že odpovědi znám a znal jsem dokonce i předtím, jen jsem je neviděl dost zřetelně. Cílem je totiž najít objektivní pohled na události, který nám v běžném životě ztěžují emoce a okolí. Kouč mě do tohoto stavu otázkami dostal.

Naproti tomu schůzka s druhým koučem spíše zklamala. Dostal jsem jen obecné informace o koučinku, které si mohu přečíst na internetu. Navíc jsem si za to musel i zaplatit. Důležité je proto ověřit si, zda daný kouč opravdu nabízí první sezení zdarma. První setkání vám totiž pomůže zjistit, jestli vám podobná služba vůbec vyhovuje. Neméně důležitá je také vzájemná sympatie, pokud nefunguje, další schůzky jsou zbytečné. Cena se samozřejmě také velmi liší. U koučů, kteří pracují samostatně, je to od 500 do 1500 Kč za jedno sezení, firmy specializující se na tuto službu už chtějí o pár stokorun více. Často se však dá jednoduše smlouvat a domluvit se i na nižší částce.

KLIENTI ČASTO NEZVLÁDAJÍ NAPŘÍKLAD POVÝŠENÍ

V segmentu služeb podle odborníků kariérní koučink trochu chybí. "Zkušenost je taková, že koučink nebo týmový koučink je v tomto segmentu málo využíván. V době ekonomické recese bylo aktuálním tématem přežít nebo se sloučit s ostatními a vytvořit silnou skupinu. V současné době je mnoho potíží přímo v provozu, a tak se spíše řeší nejaktuálnější z nich. Prostor pro rozvoj a změnu je v tomto segmentu veliký. Využití koučovacího přístupu jako manažerské dovednosti dokáže zapojit lidi do týmové práce a odpovědnosti, což mnoho potíží spojených s provozem vyřeší," popisuje Lenka Zelingrová z Koučink centra.

Paradoxem je, že klienty, kteří tyto služby vyhledají, motivuje často například povýšení. Rychlá změna v práci a nová odpovědnost je přinutí řešit otázky time managementu či delegování práce, na které doposud nebyli zvyklí. "Mají špatně definované cíle. V případě problémů včas neinformují nadřízené o tom, že se něco děje. Neověřují si informace, pokud jim nejsou úplně jasné. Jsou neustále v akci, nemají na řešení problémů čas a pak už je často pozdě. Problémy řeší na emoční úrovni a nejsou objektivní," pojmenovává obecné problémy klientů Lenka Zelingrová.

Peter Medvec

Autoři: Peter Medvec
reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
Newsletter  
reklama
reklama
reklama