V České republice je pojem "sport pro firmy" a hlavně teambuilding ve velké míře vnímán poněkud odlišně, než je tomu v zahraničí. I když už můžeme pozorovat určitý posun v poptávce od zábavy a adrenalinových zážitkových akcí k akcím, které již mají koncept a nějaký cíl. Stále však pojmy jako osobní a týmový rozvoj nepatří do slovníku zadavatelů ani pořádajících agentur, a jedním názvem "teambuilding" jsou nesprávně označovány zábavné a zážitkové akce (fun), akce teamspirit i akce teambuilding.

VÍC NEŽ JEN BENEFIT

Jakákoliv sportovní aktivita má pro dobré fungování firmy nemalý význam, i když se to na první pohled nemusí zdát. Týmový duch ve správně složeném týmu je katalyzátor všeho a potřeba je v každé organizaci k dosažení maximálního výkonu. Zaměstnavatelé však stále vnímají tyto aktivity převážně jen jako benefit pro své pracovníky a v dobách nutného šetření a snižování nákladů se benefity škrtají bohužel mezi prvními. Sport neprospívá jen po psychické stránce ale také fyzické. Dnešní sedavé zaměstnání deformuje páteř, kvůli malé fyzické aktivitě nefunguje lymfatický systém atd. To vše sport odbourává. Avšak v konečném důsledku získává zaměstnavatel houževnatější a odolnější jedince, kteří díky společným mimopracovním aktivitám dokáží například lépe komunikovat a spolupracovat v rámci jiných oddělení jedné firmy.

VYŠLAPANÁ CESTA

Pokud se bavíme o fun a sportovních akcích pro firmy, ty dnes nabízejí a zvládnou zorganizovat i cestovní kanceláře. Prosadit se na trhu tedy jako organizátor takových akcí je velmi těžké. "Bohužel, stále je to hodně o osobních kontaktech a známých než vymyslet zajímavý a ojedinělý projekt a vyhrát s ním výběrové řízení vypsané zadavatelem. Samozřejmě je potřeba mít opravdu zajímavou a pestrou nabídku s přidanou hodnotou pro klienta, neboť na trhu je dnes již celá řada možností a klient také může mít v dnešní době pocit, že si vše zajistí a sežene sám. Především klient musí odhadnout a znát své zaměstnance, pro které akci poptává. Musí zvážit, zda udělat akci, která naučí lidi spolupracovat a fungovat jako tým anebo jestli jim dopřeje benefit v podobě ,volné zábavy'. Je to hodně i o strategii, kterou s klientem řešíme," popisuje situaci na trhu firemního sportu Michal Přibil, jednatel agentury I.S.C. Sports.

SPOLEČNÁ VÝHRA I PROHRA

Agentura I.S.C. Sports provozuje největší fotbalovou halovou ligu firem ve střední Evropě, nabízí ale i sportovní olympiády a moderní pětiboje. Nicméně stále se musí vysvětlovat potenciálním zákazníkům, že je například lepší místo benefitních poukázek do fitcentra zjistit, zda ve firmě není i celé družstvo na fotbalové nebo volejbalové turnaje. Tým zaměstnanců složený z různých oddělení pak bojuje jménem firmy za nejlepší umístění několik měsíců spolu s desítkami dalších družstev z jiných firem. Společný cíl, společná výhra, společná prohra, to vše výrazně posiluje pozitivní vazby mezi těmito zaměstnanci. Kromě toho ostatní kolegové mohou chodit pravidelně fandit, posilovat loajalitu a sounáležitost k vlastní firmě a třeba i poznat a najít nového dodavatele či klienta z řad svých soupeřů. V Česku je bohužel stále potřeba vzdělávat zaměstnavatele a předkládat jim argumenty k tomu, aby neviděli firemní sportovní aktivity jen jako ukázku své dobré vůle směrem k zaměstnancům a náklady na zábavu, ale jako nástroj pro budování týmového ducha směrem od "Já" k "My".

TEAMBUILDING "POČESKU"

Název se dnes v České republice používá pro různé firemní, sportovně zábavné akce, jež bezpočet agentur na našem trhu nabízí. Bohužel většina sportovních a "fun" akcí pod hlavičkou teambuildingu má jen málo společného s tím, jak by měl teambuilding vypadat a hlavně co by měl účastníkům a zadavatelům přinést. Tento pojem má daleko hlubší význam a jeho organizace by měla jednoznačně patřit do rukou personalistů a profesionálů. Velmi často zaměstnavatelé považují teambuilding jako jeden z benefitů pro své zaměstnance v rámci fun aktivit. Hlavní význam této aktivity je ale jiný, důležitější než jen vyjet do hezkého prostředí, trochu se pobavit, večer popít a mezitím se dobře najíst. "V zahraničí je však situace opačná, teambuilding je nástrojem zaměstnavatelů pro budování týmů, nejde v žádném případě o zábavu, ale o efektivní nástroj pro lepší fungování firmy a osobní rozvoj. Teambuildingy se velmi často dělí na fun, adrenalin a standard, nicméně ať už zvolí klient jakoukoliv formu, vždy se jedná o pracovní aktivitu a proto se nestává, že by někteří zaměstnanci tuto aktivitu odmítli či bojkotovali," mluví o své zkušenosti Jana Krákorová, HR business partner poradenské společnosti Eudai.

DOBRÝ HRÁČ NEZNAMENÁ DOBRÝ TÝM

Jaká má být přidaná hodnota teambuildingu zcela konkrétně vystihuje už samotný název této aktivity. Všichni vědí, že je jednoduché získat dobré hráče, ale jak hrát spolu jako jeden tým, to je to nejtěžší! Díky teambuildingu se mají zaměstnanci poznat v neobvyklém prostředí, často ve fyzicky náročném. Zaměstnavatel pozná, jakou roli v týmu kdo zastává - zda je tahoun, recesivní typ, ideolog, permanentní pasivista, negativista, kolega do nepohody apod. Náročné fyzické, ale i intelektuální úkoly přimějí zaměstnance odkrýt své skutečné já. V rámci teambuidingu se mnohdy odkryjí jak silné, tak slabé stránky týmu. Odkryje se kdo komu důvěřuje, jak kdo reaguje v náročných situacích apod. Ze všech těchto aktivit musejí být zpracované závěrečné zprávy celého teambuildingového projektu, které se předávají jak manažerovi týmu, tak personálnímu oddělení. "Standardem v zahraničí je, že agentura, která teambuilding realizuje je složená z odborníků specialistů z oblasti psychologie, kinezioterapie, outdoorových aktivit, manažerů apod. Na základě závěrečných zpráv či výstupů může zaměstnavatel vytvořit organigram, kompetenční model, komunikaci v týmu apod., a může nastavit osobní rozvoj, či tým dokonce revitalizovat (což se v ČR zatím moc nevyužívá)," vysvětluje Jana Krákorová. Jak funguje váš tým, poznáte hlavně v dobách krize, tedy buď se semkne a táhne za jeden provaz, nebo nastane vnitřní konkurence a nevraživost a tým se rozpadne.

 

NEZ ZAČNETE, ODPOVĚZTE SI

> Proč vlastně akci pořádám?

> Pro jakou cílovou skupinu? Jinak by měl vypadat teambuilding pro prodejní tým, jinak pro řídicí tým a jinak pro zaměstnance zákaznického oddělení.

> Jaké jsou základní hodnoty společnosti? Akce by měla korespondovat s těmito hodnotami.

> Jaké problémy má daný tým, firma? Objevily se nějaké problémy v minulosti v organizaci?

> Jaké jsou cíle a očekávání? Tedy, co by se mělo zlepšit a změnit po absolvování teambuildingu.

> Na základě těchto cílů se pak plánuje a navrhuje program pro smysluplný a efektivní teambuilding či jakoukoliv jinou firemní akci.

TRENDY PRO INSPIRACI

Hledejte konkrétní specifické agentury, málokterá dnes na našem trhu zařazuje do nabídky zpětné vazby, hodnocení a závěrečnou zprávu z uspořádaného teambuildingu. Trendem bude posun k západnímu vnímání teambuildingů jako nástroje pro personalisty, a ten kdo zaznamená tento trend a spojí se s profesionály na osobní rozvoj, s psychology a personálními poradci bude mít jistou konkurenční výhodu. Inspirujte se u firem, které sdružuje "Profesní sdružení pro zážitkové vzdělávání". Mezi ty osvícené patří například Česká cesta, Odyssey, Prázdninová škola Lipnice, Adventura Teambuilding, ale i třeba UJEP a jejich Aktivity v přírodě. Jakou představu má agentura anebo zadavatel o akci, kterou chtějí uspořádat, můžete vypozorovat již ze samotných otázek, jež pokládají. Pokud řeší pouze otázku co a za kolik, je to málo.

Teambuilding odkryje silné i slabé stránky týmu.

Organizaci svěřte profesionálům.

 

Michaela Kopřivová

marketing consulting

Foto I.C.S. Sports