Je způsobena trvalým nezájmem mladých lidí o vyučení v jakémkoli oboru a o následné praktické provozování řemesla, jemuž se vyučili. Mladí lidé se totiž po vyučení buď poohlížejí po nějakém dalším studiu nebo hledají práci mimo studovaný obor, a tak ani ten zlomek populace, která získá výuční list nebo odmaturuje na odborné škole, většinou u oboru nakonec nevydrží.

S tímto jevem se setkávají i v hypermaketech obchodního řetězce Globus, který letos v České republice oslaví patnáctý rok svého působení. Od svého vstupu do České republiky Globus spolupracuje se středními odbornými učilišti a školami, jejichž žákům nabízí možnost odborné praxe pod kvalifikovaným vedením svých pracovníků Například jen v loňském školním roce vykonávalo v Globusu odborný výcvik zhruba 680 žáků středních odborných učilišť a škol. Přitom jen několik z nich nakonec zahájí svou profesní dráhu právě v maloobchodě.

NÁBOR MLADÉ KRVE ZÁLEŽÍ NA MOTIVACI

"Na praxi k nám každoročně přicházejí žáci oboru kuchař, řezník, prodavač, nově i pekař," říká Marie Knotková, vedoucí personálního oddělení Globus ČR. "Těm, kteří se během praxe ukáží jako perspektivní, nabízíme možnost pracovního uplatnění v našich provozovnách. Bohužel právě v těch oborech, které potřebujeme v současné době nejvíce obsadit, to jsou pekaři a řezníci, se nám to nedaří. Důvod je jednoduchý, mladí lidé dávají přednost dalšímu studiu, nevidí svou perspektivu v oboru, kterému se vyučili, takže po vyučení s nimi ztrácíme kontakt.

Další variantou je nezájem absolventů setrvat v maloobchodě. To je bohužel trend, který se bude měnit hodně dlouho a obtížně." V Česku dlouhodobější spolupráce škol a zaměstnavatelů nemá pevné kontury, záleží fakticky na tom, jak se ten či onen zaměstnavatel domluví s tou či onou školou. Na rozdíl např. od Německa, kde funguje propracovaný systém spolupráce škol a zaměstnavatelů, který žáky připravuje na praxi v daném oboru u konkrétního zaměstnavatele.

OSVĚTA PRO RODIČE O ŠANCÍCH ZAMĚSTNÁNÍ V MALOOBCHODĚ

Personální oddělení Globusu však nechce tento proces náboru a výběru nových mladých pracovníků ponechat náhodě. Vydalo se cestou strategické dlouhodobé spolupráce se středními odbornými školami a učilišti. Zejména se zaměřuje na vybrané školy v regionech, kde hypermarkety Globusu nedostatek vyučených řezníků a pekařů nejvíce pálí. "Před plošnou celorepublikovou spoluprací jsme po předchozích zkušenostech dali přednost výběru škol, které jsou v lokalitách, kde absolventy učebních oborů opravdu nutně potřebujeme pro práci v našich provozovnách získat," říká M. Knotková.

Ale ani tato situace není zrovna jednoduchá, protože i síť odborných učilišť a škol, kde se vyučují obory jako například pekař nebo řezník, které Globus nejvíce poptává, je nerovnoměrně rozmístěná. "Takže například v Opavě má obor pekař dlouholetou tradici, zájem o tento studijní obor stále přetrvává, naopak obor řezník se tu v současnosti nevyučuje. Na druhé straně republiky, na Chomutovsku zase na pekaře nenarazíte," vysvětluje M. Knotková.

Při akcích, které mají u veřejnosti vzbudit zájem o učňovské školství, Globus spolupracuje s Hospodářskou komorou ČR, např. na veletrzích pracovních příležitostí nebo Jarmarku řemesel, nebo s pražským magistrátem na akci Řemeslo žije, pořádá dny otevřených dveří pro žáky i pro rodiče, aby na vlastní oči viděli, v jakém prostředí zaměstnanci Globusu pracují, jaké pracovní možnosti jim Globus po vyučení může nabídnout. Ale přesto to stále nestačí k tomu, aby se rodiče nebo jejich děti, které jsou manuálně šikovné, rozhodli pro profesní dráhu v maloobchodě a tomu podřídili i výběr studovaného oboru.

JAK SE RODÍ ZNAČKA UZNÁVANÉHO ZAMĚSTNAVATELE ?

"Začali jsme se tedy více zamýšlet nad tím, jak image žádaného zaměstnavatele, jakým je Globus vnímán, ještě více zviditelnit," říká Zuzana Tvrdá, referentka pro personální oblast. Firemní kultura Globusu je zaměstnanci, ale i zákazníky a veřejností, považována za vstřícnou, přátelskou, korektní a kolegiální. Zaměstnancům se otevírají příležitosti v dalším vzdělávání a šance ke kariérnímu postupu. Když si k tomu všemu ještě připočítáte moderní pracovní prostředí a řadu finančních i nefinančních benefitů, asi není jen tak samo sebou, že kolektiv je poměrně stabilní. Rovněž firemní hodnoty vyjadřují, že jde o zaměstnavatele, který má zájem, aby se zaměstnanci cítili v práci spokojení a motivovaní. Toto vše se odráží i na pozitivním vnímání Globusu jako žádaného zaměstnavatele. Ale přesto to k nalákání mladých lidí do profesí, které Globus momentálně potřebuje obsadit, nestačí. Co s tím dál?

PALETA NABÍDEK I PODMÍNEK NA WEBU

"Přemýšleli jsme o projektu, kterým bychom poutavě a nenásilně dali mladým lidem a jejich rodičům najevo, co mohou od zaměstnání u nás očekávat, jakou pracovní perspektivu u nás žáci s dobrými studijními výsledky a zájmem o obor mají," říká Zuzana Tvrdá. Tak vznikl nápad na web Dobrej flek (www.dobrejflek.cz), který je propojen s webovými stránkami Globusu. "Je to výběrový program pro žáky učebních oborů, kteří opravdu mají zájem o zaměstnání u nás," říká M. Knotková.

V zajímavém a mladistvém designu a v korporátních barvách Globusu se na webu mohou zájemci dozvědět vše, co souvisí s projektem Dobrej flek. Jsou zde popsány finanční i nefinanční benefity pro perspektivní studenty, tak např. k odměně za práci dostávají měsíční stipendium, je zajištěno stravování, kvalitní pracovní oblečení, účast ve vzdělávacím programu Globus a také nenávratná finanční půjčka, ve výši 20.000 Kč, při splnění daných podmínek (ukončení studia, pracovní poměr v Globusu).

INTERNET - NÁSTROJ PERSONÁLNÍHO MARKETINGU

Projekt Dobrejflek.cz letos také obohatila soutěž o ceny, která probíhala na Facebooku a měla velký ohlas. Výrazně napomohla růstu zájmu o návštěvnost stránek dobrejflek.cz.

V Globusu budou s projektem Dobrejflek.cz nadále pokračovat a věří, že se jim tak podaří cíleněji a mnohem více zasáhnout skupinu mladých lidí, kteří studují na středních učilištích a odborných školách a kterou Globus potřebuje jako potencionální uchazeče o práci oslovit.

"Krize zcela změnila strukturu zájemců o práci v maloobchodě," dodává M. Knotková. O uchazeče nyní nouzi nemáme, spíš naopak. Ale hlásí se nám lidé naprosto bez zkušeností a praxe v obchodě, často lidé bez zájmu o maloobchod a také nekvalifikovaní. Prostě jen zkoušejí, zda jim to vyjde a zda načas najdou nějakou práci. Projektem dobrejflek.cz se chceme více příblížit té cílové skupině, kterou potřebujeme, a to absolventům škol v určitých oborech a se zájmem o maloobchod. Z nich bychom si rádi vybrali ty nejlepší, abychom mohli plánovat rozvržení pracovních sil i na několik let dopředu," říká M. Knotková.

INTERNÍ REKVALIFIKACE PRO STŘEDNÍ VĚK

V Globusu ale jdou ještě jednou cestou při přípravě kvalitních pracovníků v oboru řezník a pekař, kde v současné době mají s obsazením volných pozic nejvíce starostí. Vychovávají si řezníky a pekaře sami prostřednictvím interní rekvalifikace, kterou nabízejí stávajícím zaměstnancům. Zaměstnanci mají o tuto rekvalifikaci zájem, znamená pro ně i jistou kariérní příležitost a zvýšení jistoty dalšího zaměstnání. Samozřejmě že pro ně není vždy lehké se při práci dál učit a skládat zkoušky, ale mají velkou motivaci, navíc jsou velmi loajální. V prvním běhu rekvalifikace, která se konala v Karlových Varech, studovalo 15 pracovníků, v druhém běhu, který probíhá v Olomouci, je zařazeno 16 zaměstnanců. I to je neotřelý příklad, jak budovat pověst solidního a uznávaného zaměstnavatele.

Alena Kazdová