Nedostatek talentů je dlouhodobý problém reklamní branže. Nyní si ho všimli i Cannes Lions a uspořádali pod hlavičkou Arnold Worldwide seminář o "krizi talentů". Podle výzkumu z USA polovina šéfů agentur předpokládá, že se 10-25 % jejich zaměstnanců poohlíží po jiné práci. 75 % zaměstnanců uvádí, že kdyby je oslovil někdo s nabídkou jiného zaměstnání, zavolají mu zpět, nicméně aktivně nové zaměstnání nevyhledávají. Co se týče vzdělávání, uvádí většina zaměstnanců, že jsou odkázáni sami na sebe, pro 40 % je hlavním "mentorem" jejich šéf, často s napoleonským stylem vedení. Nejvíce podcenění jsou zaměstnanci na střední úrovni managemantu.

Talent je nakažlivý

Podle Andrew Benetta, CEO Arnoldu, šéfové agentur často hledají důvod "úbytku talentů" v silné konkurenci zaměstnavatelů, jako jsou Google, Yahoo, Disney či Apple. "Není tomu tak, většina lidí chce zůstat v reklamě," říká. V diskusi zaznělo, že je potřeba juniory v agenturách více zapojit do procesů a setkávání s klienty. Ti se debaty také účastnili. Např. v Unileveru věří, že talenty jim přiláká image zelené firmy. Heineken zase vychází z toho, že talent je nakažlivý, a když máte ty nejlepší lidi, přilákáte další talenty. To platí i v agenturách - podle citovaného výzkumu 40 % dotázaných považuje za nejdůležitější kolektiv lidí.

Co se týče platů, ty jsou motivací prý až na čtvrtém místě, za možností učit se, být kreativní a flexibilní. Také poradci z McKinsey poněkud překvapivě neuvádí platy jako cestu z krize talentů. Kreativní bonusy podle nich nepřinášejí vyšší výkon, nejlepší práci dokáží lidé udělat i zadarmo, pokud jim dát možnost v něčem se zlepšit či zdokonalit. "Pokud zaměstnanec má možnost dělat to, v čem je nejlepší, resp. cítí, že jeho práce je pro společnost důležitá, je všechno v pořádku. Pokud to tak není, začnou si stěžovat na jednotlivosti, špatnou klimatizaci, plat atd," uvedla Emily Lawson z McKinsey.

Ohrožený druh: ženy v kreativě

S tématem krize talentů úzce souvisela diskuse o nedostatku žen v kreativních odděleních. Pokud existuje něco jako "tajný zdroj" kreativních talentů, jsou to univerzity a reklamní školy plné studentek, které se ovšem nějak nedaří dostat do praxe. Podle statistik je v kreativních odděleních průměrně okolo 20 % žen, na vrcholných pozicích ale ne více než 3-5 % žen. Spotřebitelky jsou přitom odpovědné za většinu nákupních rozhodnutí. Na festivalu v Cannes, centru kreativity, bylo žen více než dost a chodili s ii pro ceny. Že by se trend měnil?

V Cannes měla letos Interpublic vůbec první seminář o nedostatku žen v kreativních odděleních. Na snímku šéf skupiny Michael Roth s účastnicemi panelu (zleva Carol Lam, Gail Heimann, Martha Stewart, Kimberly Kadlec, Soledad O'Brien a Kitty Lun).