Emilio Azcárraga Jean (43)

- Narodil se 21. února 1968 v Mexico City podnikateli Emiliu Azcárragovi a jeho třetí ženě Nadine Jeanové.
- Navštěvoval mexickou Universidad Iberoamericana, pak studoval marketing a řízení podniku na IPADE México.
- V roce 1988 nastoupil do rodinného podniku Grupo Televisa jako provozní ředitel jednoho z televizních kanálů.
- V roce 1990 se stal viceprezidentem programové divize Grupo Televisa. Později byl jmenován provozním ředitelem.
- V roce 1997 po smrti svého otce převzal pozici generálního ředitele a stal se i předsedou správní rady Grupo Televisa.
- V seznamu nejbohatších lidí světa Forbes je s osobním jměním 2,3 miliardy dolarů na 512. místě.
- Je ženatý a má jedno dítě.

Grupo Televisa

Obor činnosti:
- Akciová společnost, kotovaná na burzách v Mexico City a v New Yorku.
- Největší televizní a rozhlasová síť v Mexiku, ovládá přes 70 procent trhu. Vlastní i vydavatelství.
- Má poloviční podíl v mexickém mobilním operátoru Iusacell.
- Vlastní podíl v televizní společnosti Univisión.

Historie:
- Zakladatelem firmy byl Emilio Azcárraga Vidaurreta, syn baskického přistěhovalce. V roce 1923 získal licenci na prodej rozhlasových přijímačů a roku 1930 vybudoval rozhlasovou stanici.
- V roce 1955 vytvořil společnost Telesistema Mexicano, která spojila tři televizní stanice.

Obrat:
- Loni zvýšila tržby na 4,7 miliardy amerických dolarů (zhruba 78,5 mld. korun). Čistý zisk se zvedl na 621,8 milionu dolarů.

Zdroj: Grupo Televisa

Mexický televizní magnát, šéf Grupo Televisa Emilio Azcárraga Jean se letos rozhodl, že pronikne mezi mobilní operátory.

V tomto odvětví má ovšem takřka monopolní postavení v Mexiku a celé Latinské Americe nejbohatší muž světa Carlos Slim Helú. Ten chce pro změnu expandovat na televizní trh, kde má navrch Azcárraga.

Boj s mocným a vlivným Slimem, jehož jmění se loni vyšplhalo na 74 miliard dolarů, je na první pohled předem prohraný. Jenže třiačtyřicetiletý Azcárraga se nevzdává.

Aliance konkurentů

Sám by ve »srážce titánů« jen stěží obstál. Spojil proto síly se svým někdejším soupeřem, miliardářem Ricardem Salinasem, šéfem TV Azteca a firmy Iusacell, která je třetím největším mobilním operátorem v Mexiku.

Vždyť i Salinas se cítí ohrožen Slimovým záměrem vybudovat televizní síť.

Slovo dalo slovo, a Azcárraga v dubnu investoval do Salinasova Iusacellu 1,6 miliardy dolarů. Získal v něm poloviční podíl.

Oba magnáti považují za svoji konkurenční výhodu ve střetu s jedenasedmdesátiletým Slimem to, že mohou uživatelům chytrých telefonů poskytovat více zábavního i dalšího obsahu ze svých televizních společností.

Azcárraga i Salinas přestali inzerovat v podnicích patřících Slimovi. Ten odpověděl tím, že přestal v jejich televizních společnostech zadávat reklamu na své četné podniky.

Důsledkem je, že Grupo Televisa i TV Azteca letos v prvním čtvrtletí klesly tržby.

Přísné tresty

Tuto pokračující »srážku titánů« charakterizoval server ivpressonline.com slovy, že »Mexičanům se opět jednou připomíná, jak značně je jejich ekonomika ovládána monopoly a oligopoly«.

Monopolistické metody by ale napříště měly být trestány nejen pokutou, ale i vězením pro šéfy podniků. Alespoň tak mluví nová legislativa, kterou v dubnu schválil mexický kongres.

Pro Emilia Azcárragu to není dobrá zpráva. K těmto praktikám se uchyloval i on.

V prosinci 2009 antimonopolní úřad potrestal Grupo Televisa, která ovládá přes 70 procent mexického televizního trhu, pokutou 3,7 milionu dolarů. Kvůli tomu, že společnost odmítla poskytovat některé programy malému provozovateli kabelové televize.

Tehdy to byla vůbec největší pokuta v mexických dějinách.

Až letos tento rekord překonal Slimův operátor Telcel: uživatelům účtoval neúměrně vysoké sazby za přepojování hovorů do konkurenčních sítí. V dubnu byl potrestán pokutou ve výši jedné miliardy dolarů.

»Opravdu si vážím Carlose Slima či některých dalších podnikatelů. Ale zároveň odpovídám za to, že trh bude regulován,« reagoval na události mexický prezident Felipe Calderón.

Podnikání v krvi

Kdo z obou titánů nakonec vyhraje, zatím není jasné. Jisté ale je, že Emilio Azcárraga, toho jména III., zdědil dostatek podnikatelského ducha, odvahy i kreativity.

Jeho děd, původem z Baskicka, který v Mexiku rodinnou říši založil, začal podnikat v rozhlasovém vysílání a ve výrobě rádiových přístrojů.

Když Azcárraga II., který podnikání rozšířil i o televizní služby, v roce 1997 ve věku 66 let zemřel, převzal firmu syn. Bylo mu jen 29 let a Grupo Televisa se topila v dluzích.

Jeho nástup provázely značné pochybnosti. Protože však mladý Emilio v rodinné firmě pracoval jako manažer již od svých 20 let, skeptiky překvapil.

Nejdříve prodal flotilu firemních letadel, která byla otcovou pýchou a výrazem jeho statusu jednoho z největších mexických boháčů. Během dalších dvou let snížil počet zaměstnanců a restrukturalizoval dluh. Grupo Televisa začala opět prosperovat.

Televizní a rozhlasové vysílání rozšířil o tvorbu hraných filmů, o vydávání časopisů a knih a poskytování internetových služeb.

Pořádek si udělal i za hranicemi: tedy ve Spojených státech. Tam Grupo Televisa spolupracuje se společností Univisión, která vysílá španělsky.

Obchod uzavřel ještě Azcárragův otec, a to velmi nevýhodně.

Mexická společnost, která síti Univisión dodává své pořady, do loňska získávala z jejích tržeb jen třetinu centu z každého dolaru. To se loni v říjnu podařilo Azcárragovi změnit. Podíl ze zisku teď bude mít vyšší.

Reputaci mu zvyšuje i rodinná nadace, do níž Televisa ročně přispívá devíti miliony dolarů.

Ve spolupráci s federální vládou a jednotlivými obcemi se podílí na různých projektech v oblasti vzdělání, zdravotnictví či ochrany životního prostředí, a to hlavně televizní podporou.

Filantropické projekty mu samozřejmě přinášejí pozitivní image. A zároveň tím plní své přesvědčení, že musí vždy postupovat společně s vládou, nikdy proti ní. Vždyť jeho Grupo Televisa utváří veřejné mínění.

Emilio Azcárraga nicméně prohlašuje, že »média svět nemění, svět mění lidé«.

Miroslav Prchal
spolupracovník redakce

Foto: Isifa


Související