Co je to za rozvojovou strategii, kterou lze uplatnit i v době, kdy kolem "zuří" ekonomická krize?

My tomu říkáme "The ADM Way", neboli strategie ADM, která definuje několik klíčových hodnot naší firemní kultury. Realizace a dodržování politiky "The ADM Way" je jedna z hlavních priorit společnosti. Hodnoty "The ADM Way" vyzdvihují týmovou spolupráci, integritu a respekt, jejichž důsledkem je otevřený způsob komunikace. V olomouckém závodě jsme převzali všechny zaměstnance, i když jsme je v té době neznali. Víme totiž, že lidé jsou spolu s technologií nesmírně důležití. Našim cílem bylo jim dát co nejdříve najevo, že je potřebujeme a že i my jsme pro ně stabilním a spolehlivým partnerem, jakým chceme být i pro klienty. Doufáme, že způsobem, jakým vedeme závod v Olomouci, uspějeme na českém trhu a upevníme společnost ADM v pozici kvalitního zaměstnavatele i spolehlivého obchodního partnera.

Jak je ale možné, že vám krize nijak nesvazovala ruce při rozhodování o personálním obsazení závodu? Namísto propouštění jste naopak další lidi přijali...

V této souvislosti jistě sehrála roli skutečnost, že působíme v oblasti potravinářství, krmiv a průmyslových olejů. Olomoucký závod je orientován na potravinářství a krmiva, která jsou nezbytná, protože jíst a pít se musí pořád. To byl jeden z důvodů, proč jsme si ponechali všechny zaměstnance závodu. Jak už jsem řekl, závod zapadá do našeho plánu expanze i z hlediska jeho růstového potenciálu nejen v ČR, ale ve vztahu k celé Evropě.

Začali jsme tedy prosazovat náš způsob fungování, věnovali jsme hodně času proškolování personálu v pravidlech bezpečnosti práce - ta je opravdu na prvním místě. Bezpečnost je jedna z našich největších priorit a bereme ji velmi vážně. Chceme, aby lidé, kteří u nás pracují, se po práci ve zdraví vraceli ke svým rodinám. Zavést bezpečnost práce nelze jen pravidly, ale musí se změnit uvažování lidí, proto jsme tomu věnovali tolik času. A k tomu, abychom rozvinuli zmíněný růstový potenciál bezpečným způsobem, jsme potřebovali více lidí.

Jací na vás v Olomouci čekali lidé?

V olomouckém závodě jsme nalezli zaměstnance, kteří byli vysoce motivovaní, kvalifikovaní a na vysoké profesionální úrovni. Od samého počátku jsme se mohli opřít o zkušenosti a know -how pracovníků, a tudíž jsme byli schopni velmi rychle a bezproblémově zapracovat postupy, které v ADM používáme.

Americká strategie a české prostředí - jak se povedlo ty dvě věci skloubit?

Zmíněná strategie "The ADM Way" znamená respekt vůči ostatním, zachování integrity, usilování o preciznost, nápaditost a zdokonalování týmové spolupráce. To jsou principy, které nejen prosazujeme, ale i očekáváme od svých spolupracovníků kdekoliv ve světě. Je to normální chování, které spoléhá na to, že lidé jsou otevření a čestní, přičemž nezáleží na tom, ze které země pochází.

Víme, že se tu podniká určitým způsobem, respektujeme to a tyto způsoby kombinujeme s našimi. Vytváříme multikulturní týmy, české kolegy vysíláme do zahraničí, aby se ujistili, že naše hodnoty jsou všude stejné. V tom je podle mého názoru naše síla: budujeme pracovní prostředí orientované na týmovou spolupráci a zachováváme respekt vůči našim pracovníkům. Přebíráme zkušenosti každého jednotlivce. Stanovujeme klíčové aspekty chování a upřímnost tak, aby lidé věděli, že co řeknu, to myslím vážně, a totéž vyžaduji od druhé strany. Důležité je správně komunikovat, aby pracovníci neměli pocit, že je připravujeme o jejich know how. Naopak chceme dosáhnout stavu, že se rádi podělí o své zkušenosti, neboť vědí, že jsme schopni jim na oplátku něco předat. Protože mezilidská komunikace a spolupráce v mezinárodních týmech závisí především na znalosti jazyka, pořádáme v rámci pracovní doby kurzy angličtiny, abychom pomohli odstranit jazykové bariéry.

Multikulturní tým znamená i multikulturní management. Jak je to v Olomouci?

V Olomouci zaměstnáváme 40 procent zahraničních a 60 procent českých manažerů ve vyšším a středním managementu. Chtěl bych zdůraznit, že ani z managementu jsme nikoho nepropustili, snažili jsme se využít jejich zkušeností a zkombinovat je s naším vkladem. Pro nás je tento postup naprosto běžný.

Počítáte-li s růstovým potenciálem závodu jistě dojde i na jeho rozvoj a ten si bude žádat rozšíření i personálního obsazení. Jak vyhledáváte nové lidi?

V první fázi jsme se zaměřili na školení v našem způsobu podnikání. V tuto chvíli probíhá proces rozšiřování aktivit a zavádění nových technologií, což bude trvat příští dva roky a bude to znamenat velké změny i technického rázu. V počáteční fázi budeme potřebovat kvalifikovaný personál, a to jak technicky, tak obchodně. Spolupracovníky aktivně vyhledáváme na univerzitách, protože i zde vidíme příležitost profilovat ADM jako silného a spolehlivého partnera s významným potenciálem v mezinárodním měřítku. Novým pracovníkům záhy předáváme velkou míru zodpovědnosti, podporujeme je, aby cestovali, získávali zkušenosti v zahraničí a aby se rychle rozvíjeli.

V tuto chvíli se s českým trhem seznamujeme a hledáme zde nejvhodnější způsoby navazování kontaktů. Máme v úmyslu naše aktivity dále rozšiřovat, postupně kontaktovat univerzity a pustit se do hledání potenciálních zaměstnanců. Vybrané studenty z celého světa světy posíláme do jednotlivých poboček, kde jim hned zpočátku svěříme odpovědnost za konkrétní projekt. Nechceme je deset let školit, a pak jim teprve přidělovat úkoly. Naopak chceme, aby se učili od prvopočátku na základě vlastní odpovědnosti za úkol, který dostanou, a to jak v technických, tak obchodních profesích a controllingu. Lidem to takto vyhovuje, je to lepší než čekat, až někdo z kolegů odejde do důchodu, aby se mohli sami realizovat.

Jste Holanďan, žijete dlouhodobě v Německu, nyní řídíte závod na Moravě... To jistě můžete srovnávat, jaká jsou specifika pracovních kolektivů ve světě a tady u nás v rámci společnosti ADM.

V rámci olomouckého závodu jsem hrdý na otevřenost, kterou se nám hned od počátku podařilo zavést. V týmech se oslovujeme křestními jmény, nevím, jestli je to v ČR běžné, ale tento přístup oceňuji. Já sám jsem v ADM teprve dva roky, předtím jsem pracoval v německém závodě ve Straubingu, který ADM převzala v roce 2008. Ve Straubingu zvolila ADM stejnou integrační politiku nastavení vzájemné komunikace a respektu. Z vlastní zkušenosti jsem tedy zjistil, že tato metoda je velice efektivní, a tak jsem ji podpořil i při převzetí závodu v Olomouci. Jsem opravdu hrdý na to, co se nám v Olomouci podařilo. Lidé byli zpočátku skeptičtí, ovšem záhy poznali, že nám mohou důvěřovat, že máme opravdu v úmyslu rozšiřovat působnost, nikoliv omezovat pracovní místa, a že si ceníme jejich zkušeností a know-how.

Co je podle vás hlavní příčinou toho, že se vám v ČR vaši strategii daří naplňovat?

Náš úspěch stojí na několika pilířích: naše vize, strategie, zdroje a v neposlední řadě naši lidé. Zatím nejsme v České republice příliš známí, ale doufáme, že budeme brzy patřit k oblíbeným zaměstnavatelům. V Německu jsme se již dostali do první stovky. Lidé, kteří u nás pracují, jsou na to zřejmě už hrdí. Já sám si na naší společnosti cením vysoké profesionality a toho, že bez ohledu na její velikost v ní existují velmi rychlé komunikační vazby a bezprostřednost vzájemných kontaktů. Lidé z různých oddělení mohou jednoduše a rychle komunikovat, například při spolupráci na jednotlivých projektech.

Jakmile jsme se v Olomouci stali vlastníky, sešli se odborníci z IT, controllingu, HR a technických profesí. V mezinárodním složení nás tam sedělo asi dvacet a začali jsme pracovat na integraci olomouckého závodu do společnosti ADM. Podařilo se nám to během jediného měsíce. Já sám to zažil už dvakrát, jednou v německém Straubingu a nyní v Olomouci. Když to vidíte poprvé, jste překvapeni. Když podruhé, už víte, co můžete čekat a na co se připravit, ale i tak to bylo velmi krátké přechodné období. Během jednoho měsíce jsme začali fungovat jako legitimní součást společnosti ADM. Velice si ceníme otevřenosti, která existuje ve všech odděleních naší velké společnosti. Nikdo si nehraje na svém písečku a v okamžiku, kdy je potřeba pomoci, se všichni vzájemně podělí o své zkušenosti a rádi poskytnou radu. Vyskytne-li se problém, otevřeně se o něm hovoří, aby se co nejrychleji našlo řešení. Máme velmi neformální způsob komunikace: přímé propojení v tom nejlepším slova smyslu, kombinujeme globální velikost firmy s velice lidským a lokálně založeným přístupem. A to je podle mého názoru pramen odolnosti vůči projevům krize a základ našeho úspěchu.

RENÉ VAN DER POEL

pochází z Nizozemska, od roku 1991 žije v Německu. Je mu 48 let, je ženatý a má 4 děti. V oblasti zemědělství se pohybuje od roku 1981. Pro americký koncern ADM pracuje od listopadu 2008. V současné době je generálním ředitelem výrobních závodů v bavorském Straubingu a v Olomouci, vede také českou pobočku společnosti ADM.

Zdena Bočarova

Publicistka

foto: archiv