Český pivní trh

-5,9 %

o tolik se loni propadla produkce pivovarů v Česku. Prodej piva v sudech klesl o sedm procent.Část menších a středních pivovarů přitom roste.

30 - 40 tisíc
hospod a restaurací funguje u nás podle odhadu Asociace hotelů a restaurací. Piva od lídra trhu Plzeňského Prazdroje z toho čepuje zhruba 20 tisíc.

49
průmyslových pivovarů funguje v Česku. Každý z nich průměrně uvaří kolem 400 tisíc hektolitrů piva ročně.

100
restauračních minipivovarů vaří u nás pivo pro místní spotřebu, zčásti zásobuje v sudech vzdálenější hospody.

Lídr tuzemského pivovarnického trhu Plzeňský Prazdroj neměl dobrý rok. Loňský víc jak pětiprocentní propad výroby v Česku poznamenal tuzemskou jedničku poklesem hrubého zisku o jedno procento, tržby pivovarnického gigantu, ovládaného světovou dvojkou SABMiler, klesly u nás o 2,5 procenta.

I tak ale hospodařil Prazdroj s pivovary v Plzni, Nošovicích a Velkých Popovicích s hrubým ziskem 4,7 miliardy korun a tržbami 15,4 miliardy. Státní kase přinesl na daních 4,4 miliardy korun.

„Trh ovlivnilo výrazné zvýšení spotřební daně a DPH v lednu i růst nezaměstnanosti. Po několika letech růstu spotřeba na českém pivním trhu již druhý rok po sobě poklesla,“ komentuje vlivy, které zasáhly Prazdroj i další pivovary u nás, šéf skupiny Plzeňského Prazdroje Doug Brodman.

Prazdroji se jakž takž daří udržet prodeje svého prémiového piva Pilsner Urquell, ale velký pokles zaznamenávají především výčepní piva, označovaná nejčastěji jako desítky (byť většinou jejich skutečná stupňovitost deseti nedosahuje). Klesá tak vytrvale i zájem například o výčepní Gambrinus, který je v této kategorii nejprodávanějším pivem u nás.

Prazdroji se loni dařilo v jediném – licenční výrobě v zahraničí, která vzrostla o 15 procent. Domácí prodej ale propadl o 4,4 procenta a export o víc jak deset procent.

Reklamní kampaň "my v tom nejedeme" nezabrala

Nepomáhají ani rozsáhlé marketingové akce. Fiaskem skončil i nedávný zoufalý pokus, jak oživit zájem o piva ze skupiny Prazdroje – pivovar se pokusil využít testu MF Dnes, který odhalil u některých značek (s výjimkou těch od Prazdroje) používání syntetického ztužovače pěny tetrahopu.

Prazdroj okamžitě reagoval kampaní, ve které se pokusil prezentovat svá piva jako jediná „ryze česká a tradičně vařená“. Vyvolal ale jen masivní odpor všech ostatních pivovarů (včetně těch, které si na tradiční technologii bez přídavných látek zakládají), podle kterých kampaň Prazdroje poškodila celé české pivpvarnictví.

Na nátlak Českého svazu pivovarů a sladovem pak Plzeňští svou akci zastavili.

Pivo se už tolik nepije

Poklesem prodeje je ale postižený celý trh. Loni vyprodukovaly pivovary v Česku zhruba 18,6 miliónu hektolitrů, o 5,9 meziročně méně.

Důvodem je léta nevídaný pokles především u největších pivovarnických skupin u nás - kromě Prazdroje i Staropramene, Heinekenu a Budvaru, které dohromady ovládají tři čtvrtiny trhu. Celkový prodej Pivovarů Staropramen, pod které spadá pivovar v Praze a ostravský Ostravar, se loni propadl o sedm procent na tři milióny hektolitrů.

Trojka trhu skupina Heineken uvařila loni 2,62 miliónu hektolitrů piv značek jako je Starobrno, Krušovice, Zlatopramen či Březňák. Je to o 5,2 procent méně než v předchozím roce. Budvaru domácí prodej klesl o 4,4 procenta a export stagnoval.

Přestože velké pivovary loni pohořely, řada středních a menších naopak rostla. Meziročně vyšší produkci zaznamenaly třeba pivovary Černá Hora, Bernard, Svijany. A rostou i v tomto roce, kdy se celý pivní trh – teď ještě vlivem zdražení kvůli letos zvýšené spotřební dani - propadá ještě víc než loni.