Leasing představuje při současné ztížené dostupnosti úvěrů pro řadu firem klíčový zdroj financování. Má nezastupitelnou roli i v případech, kdy firmám selhává možnost čerpání financí od bank. Klientům také poskytuje řadu výhod od jednoduché a rychlé dostupnosti přes optimalizaci a plánování firemního cash flow až po řadu doplňkových služeb, které zvyšují komfort užívání leasované věci. Je také vesměs spojen s nabídkou výhodného pojištění, na které by klient samostatně nedosáhl.

Legislativní úspěchy

Letošní rok byl pro leasing stěžejní především v legislativní oblasti. Začátkem roku 2009 se podařilo odstranit diskriminační a z hlediska potřeb ekonomického rozvoje kontraproduktivní úpravu zdanění tzv. nízké kapitalizace v zákoně o daních z příjmu. Další vítanou změnou pro podnikatele je od dubna tohoto roku možnost odpočtu DPH, a to i při pořízení osobního vozu s využitím leasingu. Odpadly tím tolik let používané avšak neatraktivní mřížky. Stěžejním legislativním opatřením, které vydala vláda v červnu tohoto roku v rámci protikrizového balíčku, je možnost zrychlených odpisů, které zkracují odpisovou sazbu u první a druhé odpisové skupiny o více než polovinu. "Česká leasingová a finanční asociace se také podílela na jednáních o novelách daňových zákonů, které byly přijímány v rámci reakce na ekonomickou recesi. Navrhla také odstranění solidární odpovědnosti vlastníka za škody způsobené jeho nepojištěného vozidla provozovaného jiným subjektem a uvítala schválení tohoto návrhu v Parlamentu ČR," uvádí další úspěchy Jiří Matula, místopředseda představenstva ČLFA. Veškeré tyto kroky vedly k odstranění možných projevů diskriminace nebankovních finančních produktů vzniklých v předešlém období a především ke zlepšení podmínek pro jejich uživatele, zejména malé a střední podniky.

Zastavme se však více u zrychlených odpisů, které byly součástí schválené novely zákona o dani z příjmu z června tohoto roku. Co je podstatné, firmy si mohou v období od 20. července 2009 do 30. června 2010 využít výhod zkrácených odpisů nového majetku pořízeného na základě finančního leasingu, což jim umožňuje rychlejší promítnutí investice do daňových nákladů. Vláda i leasingové společnosti očekávaly od tohoto kroku zvýšený zájem podnikatelské sféry o financování nových investic. Oficiální výsledky za 1. až 3. kvartál letošního roku však tuto skutečnost nepotvrdily, na zvýšení leasingových objemů se toto opatření zatím výrazněji neprojevilo. " Tento fakt vidíme především v minimální informovanosti. Je až překvapivé, jak často se setkáváme s firmami, které o této možnosti vůbec nevědí," konstatoval Martin Kofroň, předseda představenstva České leasingové a finanční asociace. Novela zákona přitom umožňuje podnikatelům odepsat automobil už za dva roky namísto standardních pěti let.

Opět jedna promarněná šance?

Pokud chtějí firmy zrychlené odpisy využít, je nejvyšší čas pro jejich rozhodnutí. Konec tohoto roku je hraničním mezníkem proto, aby stihly zrychlené odpisy uplatnit v účetnictví. Je běžné, že zákazník na nový vůz čeká i čtyři měsíce, natož chce li pořídit více vozů. Přitom termín 30. červen 2010 je směrodatný pro účetní evidenci už dodaného vozidla. A právě tento fakt není mezi firmami téměř vůbec znám. Při pořízení nových osobních, užitkových a nákladních automobilů si může podnikatel zvolit dobu trvání smlouvy od 24 do 48 měsíců, čímž si zároveň určuje i dobu promítnutí investice do svých nákladů. Může si tak optimálně regulovat nejen své cash flow, ale i tvorbu zisku. Kromě možnosti zrychlených odpisů a stávajících výhodných cenových nabídek při koupi nových vozů je v současné době výhodné i financování. "Na trhu se dnes už běžně setkáte se situací, kdy je pořízení vozu na leasing cenově výhodnější, než koupě za hotové," upřesnil Jiří Matula.

Základní data

Podívejme se na letošní rok i z pohledu čísel. Členské společnosti ČLFA financovaly v 1. až 3. čtvrtletí 2009 prostřednictvím leasingu stroje, zařízení a dopravní prostředky v souhrnu pořizovacích cen (bez DPH) 30,94 mld. korun. Jak už bylo uvedeno, stávající ekonomická situace a nejisté perspektivy řady podnikatelů i nadále snižovaly poptávku po financování investičních aktivit. Projevují se i zpřísněná kritéria pro hodnocení zákazníků, financovaných komodit i rizik spojených s transakcí u poskytovatelů nebankovního financování. Objem leasingu movitých věcí za první tři kvartály tohoto roku se v meziročním srovnání snížil přibližně o padesát procent - u společností s největším podílem na trhu jde o 55,8 procenta. I nadále u nás dominuje leasing silničních vozidel. Proti předchozímu období se zvýšil podíl leasingu osobních aut z 24,3 na 25,6 procent. Po zavedení možnosti odpisu DPH u osobních vozů naopak poklesl podíl leasingu lehkých užitkových a nákladních aut. Došlo také ke snížení podílu financování ojetých osobních vozů. Celkové pohledávky z uzavřených smluv o leasingu movitých věcí přesáhly na konci září 2009 v souhrnu 131 milionů korun.

Strmý vzestup operativního leasingu

Letošní rok potvrdil zájem firem o outsourcing služeb. Opět vzrostl podíl operativního leasingu na celkovém objemu leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků, který v 1. až 3. čtvrtletí 2009 dosáhl 27,3 %. Jeho podíl za rok 2008 činil 19,7 %, v roce 2007 to bylo 12,5 %. Pokračuje tak postupné prosazování outsourcingu provozních a administrativních služeb v podnikatelské sféře. V leasingu osobních a užitkových aut dosáhl podíl operativního leasingu v letošním roce dokonce 47 procent. "Operativní leasing nabízí firmám nejenom efektivnější vedení a správu vozového parku se všemi službami, které jsou s jeho provozem spojeny, ale i flexibilnější dobu pronájmu. Standardně se nabízí operativní leasing už od 12 měsíců," doplnil Martin Kofroň. V mezinárodních účetních standardech je operativní leasing mimobilanční formou financování. Firmy účtující podle těchto standardů si tak mohou "odlehčit" rozvahu a vylepšit některé klíčové ukazatele (např. return on equity).

I současná ekonomická situace dovedla řadu ekonomických subjektů k přehodnocení účelnosti vlastnictví výrobních předmětů. Stále více firem sahá po outsourcingu a svěřuje financování a správu specializovaným institucím. Tento trend byl prezentován i na Světové leasingové konferenci, která proběhla letos v červnu v Londýně. Očekává se, že leasing bude hrát stále významnější roli v oblasti outsourcingu obslužných a doprovodných činností. Podle Kofroně je jeho budoucnost také v rostoucích investicích do životního prostředí, jako jsou fotovoltické panely, větrné elektrárny, tepelné pumpy, elektrické automobily atd.

Trh z pohledu stability

Český leasingový trh patří mezi konsolidované evropské trhy. Naše vedoucí společnosti disponují zázemím velkých bankovních skupin i významných světových výrobců. V podnikatelských aktivitách pokračují i všechny menší společnosti, které se zaměřují především na dílčí komodity nebo na poskytování služeb v jednotlivých regionech. I když v posledních měsících došlo v podmínkách ekonomické recese k poklesu leasingových obchodů, nevedlo to ke strukturálním problémům trhu či k oslabení stability poskytovatelů leasingu. Stejně jako na srovnatelných leasingových trzích v Evropě, i u nás v letošním roce rostl (i když nijak dramaticky) počet leasingových obchodů předčasně ukončovaných pro platební problémy nájemce. A to v leasingu pro podnikatele i ve spotřebitelském leasingu. Zatím však nejde o masový jev s výraznějšími dopady na výsledky a stabilitu leasingových společností. Je to dáno i tím, že leasingové společnosti už před ekonomickou krizí zavedly zpřísněná opatření při hodnocení rizikovosti jednotlivých investic, takže současná ekonomická situace neměla na tuto skutečnost významnější dopad.

Srovnání s Evropou

Český leasingový trh patří mezi stabilizované evropské trhy s nabídkou leasingových produktů běžných v tradičních leasingových prostředích zemí západní Evropy. Objemy a počtem uzavíraných leasingových obchodů jsme donedávna dominovali ve střední a východní Evropě, i nyní, po poklesu leasingových obchodů, patří náš trh spolu s polským a maďarským, k největším v našem regionu. Podle statistik Leaseurope-Federace evropských leasingových asociací a nejvýznamnější regionální sdružení leasingových společností a firem poskytujících pronájem automobilů, poklesl objem evropského leasingu v prvním pololetí tohoto roku o jednu třetinu. Velká Británie zaznamenala snížení o 29, 5 %, Německo o 20,8 %, Francie uvedla pokles o 24,7 %. Největší propad zaznamenalo Španělsko s 59 procenty.

Co dál?

Český leasingový trh má před sebou jednoznačný úkol, a to poukazovat a prezentovat nejen před podnikatelskou veřejností, ale i před politickou reprezentací a státní správou na jeho nezpochybnitelný mikroekonomický i makroekonomický přínos a význam v oblasti nebankovního financování.

Denisa Ranochová

Autorka je publicistka