reklama
reklama
10. 12. 2009 | poslední aktualizace: 10. 12. 2009  14:16

Bilancujeme rok 2009 a vyhlížíme do roku 2010

Letošní rok byl jedním z nejtěžších pro uchazeče, kteří si hledali práci. O jednu pozici usilovalo až několik desítek uchazečů.
Barbora Tomšovská
Managing Director, Touchdown Czech Republic

I  když ekonomika v posledních měsících mírně polevuje, očekávám, že se některá místa již nebudou obsazovat. Firmy jsou nyní veskrze opatrné a konzervativní v personální politice. Tento trend se dá ostatně vysledovat i v krizích minulých, kdy ekonomika začala růst, ale zaměstnanost nestoupala. Podle mého názoru v roce 2010 nezaměstnanost rozhodně klesat nebude, spíše lze očekávat  ještě další mírný růst, protože je možné, že některé převážně výrobní společnosti budou ještě propouštět, a naopak nečekám, že by docházelo k masovějším náborům. Obecně se krizí nastartovala restrukturalizace firem a pro rok 2010 očekávám její pokračování.

 

Příští rok budou s velkou pravděpodobností nadále ohroženy výrobní firmy působící v automobilovém průmyslu, které po skončení šrotovného v okolních státech nemají budoucnost jistou, a čeká se, že řada firem v těchto oborech zredukuje svoji činnost či dokonce se uzavře. Bankovnictví také prochází velkými změnami, ale spíš se mění typy pozic, některé jsou žádané a některé naopak méně. Koneckonců bankovnictví bylo často kritizováno za přezaměstnanost, takže tak jako jiné firmy se banky nyní snaží zefektivnit svůj chod a počet zaměstnanců zeštíhlit.


Ohrožení vidím víceméně ve všech firmách napříč obory, ty se musejí více orientovat na výsledky, výkon a přizpůsobit se trhu i tempu, tedy maximálně zefektivnit své fungování. To znamená reorganizaci, třeba i slučování původně samostatných divizí či oddělení, optimalizaci fungování a jistě i podrobné sledování a vyhodnocování výkonu všech zaměstnanců.  


Postupné zlepšování situace a možný nábor pozic odhaduji v oblasti FMCG, technologických firem, firem z oblasti obnovitelných zdrojů. Obecně ale u všech, které si posvítily nejen na redukci nákladů, ale zejména u těch, které se krizí nechaly poučit, zefektivnily své vnitřní procesy, optimalizovaly chod firmy a udržely si klíčové zaměstnance, kterým daly nejen najevo, že s nimi počítají i nadále, ale rovněž investují do jejich dalšího růstu, vzdělávání a schopností. Řada firem si uvědomila, že samotné škrty a snižování nákladů není samospasitelné, že je nutné racionálně investovat do lidí - vzdělávání - i do firmy, například do kvalitního a účinného marketingu.


Tento rok byl pro zaměstnance obecně ve znamení paniky, ohroženi byli a ještě jsou především ti, kteří se na místo samotného pracovního výkonu soustředili na obhajování své pracovní pozice. A také vrcholoví manažeři, kteří ztratili motivaci a nejsou schopni na krizi reagovat, vyvést své týmy nebo dokonce celé společnosti z krize. Zkrátka všichni, kteří pro firmu nejsou přidanou hodnotou, bez jejichž práce může firma dobře fungovat.


V současné době to mají při hledání zaměstnání velmi těžké lidé, kteří v minulosti často střídali místa, mají špatné reference, jsou na trhu známí jak fluktuací, tak třeba i nízkou kvalitou práce. Naopak lidé, kteří jsou loajální, stojí za nimi jednoznačně kvalitně odvedená práce a mají dobré reference, najdou práci sice obtížněji než třeba před rokem či dvěma, ale najdou. O ně je totiž na trhu stále zájem. Obecně bych doporučila větší míru pokory při hledání práce, flexibilitu při platových nárocích, vstřícnost a především důraz na výkon a efektivitu.

 

Každopádně kvalitních lidí není nikdy dost a zkušení manažeři, ale i méně zkušení s talentem a chutí uspět budou mít vždy cestu ke kvalitní práci snazší. Takové lidi firmy vyhledávají v jakékoliv době a nikdy jich není dost.
Pro rok 2010 bych doporučovala jediné, a to být optimističtí, i když vím, že není leckdy jednoduché. Bez optimismu totiž není motivace a bez ní nejsou fungování a růst firmy dlouhodobě udržitelné. Staré časy už se nevrátí, ale kdo tvrdí, že ty, co přijdou, budou horší?
 

Barbora Tomšovská je absolventkou Sheffield Hallam University, kde získala titul MBA. V oblasti personalistiky se pohybuje více než patnáct let. V roce 2004 založila personálně poradenskou společnost Touchdown.

 

 

Touchdown se zaměřuje především na Executive Search a recruitment, ale poskytuje celou řadu poradenských služeb souvisejících s náborem a rozvojem zaměstnanců, dále se věnuje například personálním auditům či koučování manažerů.

reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama