reklama
reklama
27. 6. 2009 | poslední aktualizace: 28. 6. 2009  10:22

Průzkum: Téměř polovina firem pocítila krizi. Záchranu vidí v propouštění

Polovina tuzemských firem zamýšlí podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy omezit počet zaměstnanců do deseti procent. Třetina lidí vzhledem k hospodářské krizi předpokládá zhoršení své ekonomické situace.
pam, čtk
Čtěte více o: firma | krize | propouštění | průzkum

Téměř polovina malých a středních firem, celkem 47 procent z nich, již pocítila dopad hospodářské krize. S poklesem zakázek se jich potýká 41 procent. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos Tambor a klientských průzkumů divize Citibank CitiBusiness z prvního čtvrtletí mezi 1800 menšími podniky.

Tyto firmy se podle průzkumu v souvislosti s finanční krizí v ČR nejvíce obávají nižší poptávky po zboží a službách (30 procent), poklesu obratu (24 procent), poklesu zisku (22 procent) a nejasné budoucnosti firmy (devět procent).

Podniky proto začaly více kontrolovat náklady, dělá to 63 procent z nich, zvýšily aktivity v prodeji (49 procent), zastavily přijímání nových zaměstnanců (42 procent), snížily investice (39 procent), zmírnily náklady na marketing a komunikaci (28 procent), náklady na benefity a zaměstnanecké výhody (25 procent), propustily zaměstnance (18 procent) nebo změnily strukturu financování (14 procent).

Zástupci malých a středních podniků nepociťují nižší ochotu bank poskytovat úvěry, ale zaznamenali nebo očekávají jejich obezřetnější přístup v prověřování klientů, uvedla marketingová ředitelka CitiBusiness Hana Stuchlíková. Informace o bankách čerpají hlavně ze své osobní zkušenosti, blízkých známých či obchodních partnerů.

Řešení: propouštění

Vzhledem k nepříznivé situaci se firmy uchylují k různým opatřením a nejčastějším z nich je snížení počtu zaměstnanců. K této skupině patří podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy téměř polovina tuzemských firem. Situace se ale mírně zlepšuje, na 54 procent podniků s takovým krokem nepočítá. Průzkum je z poloviny června a uskutečnil se mezi 154 firmami.

Proti dubnovému šetření se tak podíl firem, které nemíní propouštět, mírně snížil o čtyři procentní body. Více než dvě pětiny podniků chce tento záměr uskutečnit již ve třetím čtvrtletí a téměř třetina bude propouštět i ve čtvrtém čtvrtletí.

Polovina firem zamýšlí podle průzkumu omezit počet zaměstnanců do deseti procent. Více než třetina firem počítá s redukcí pracovníků o 10 až 20 procent a desetina společností avizuje snížení počtu pracovníků do 30 procent. Pouze pět procent firem plánuje rozsáhlé propouštění, které by postihlo 30 procent pracovníků a více.

Průzkum také ukázal, že čtyřem pětinám českých firem klesly ve druhém čtvrtletí letošního roku zakázky, a pokud se situace nezlepší, 23 procent společností zvažuje ukončení výroby. "Průzkum zatím nevykazuje žádné pozitivní změny, které by nasvědčovaly blízkému ukončení recese," řekl ředitel sekce hospodářské politiky ve Svazu průmyslu a dopravy Boris Dlouhý.

Třetina lidí očekává zhoršení své ekonomické situace

S propouštěním a dlouhotrvající krizí souvisí i hospodaření lidí v domácnostech. Třetina lidí kvůli hospodářské krizi předpokládá zhoršení své ekonomické situace. Polovina lidí naopak neočekává žádnou změnu. Vyplývá to z pravidelného průzkumu společnosti Ipsos Tambor, který byl představen na tiskové konferenci k výsledkům soutěže Zlatá koruna. Od počátku roku se odhady lidí ohledně dalšího vývoje téměř nezměnily.

Čtrnáct procent respondentů dokonce podle průzkumu očekává, že se jejich ekonomická situace ve srovnání s rokem 2008 zlepší, což je nejoptimističtější očekávání od letošního ledna. Tehdy zlepšení situace předpokládalo 16 procent lidí.

Stále více lidí také podle průzkumu věří, že klienti tuzemských bank negativní dopad krize nepocítí. Zatímco loni v listopadu o tom bylo přesvědčeno 41 procent lidí, nyní je to 48 procent respondentů. Čtvrtina lidí pak považuje tuzemské banky za zcela stabilní.

Nový finanční produkt se plánuje využít letos 15 procent populace. Z toho nejvíce lidí je rozhodnuto zkusit hypotéku nebo stavební spoření.

Průzkum společnosti Ipsos Tambor se uskutečnil v první polovině června mezi 500 respondenty ve věku 18 až 70 let.

Autoři: pam, čtk, archiv HN
reklama
reklama

Zjednodušené vyhledávání pracovních pozic

Vyhledávání připravujeme
ve spolupráci s LMC
reklama
Nejčtenější články  
reklama
reklama
reklama