Zatímco výstavby některých velkých silnic v ČR mají letos problémy s financováním, cyklisté se mohou radovat. Na výstavbu a údržbu cyklostezek vydá letos Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) 434 milionů korun, což je dvojnásobek oproti loňsku. V roce 2001 přitom začínal SFDI s 12 miliony korun. Objem podpory státu trvale roste, řekl ČTK náměstek SFDI Jaroslav Krauter.

"V rozpočtu jsme měli letos 180 milionů korun, o dalších 254 milionů Kč byl posílen rozhodnutím Poslanecké sněmovny, která schválila peníze na konkrétní akce," řekl ředitel odboru SFDI Karel Havlíček.

Loni měl fond rozpočet 211 milionů korun a parlament žádné další peníze neschvaloval. Také pro příští rok má být podpora větší, program bude vyhlášen v posledním čtvrtletí letošního roku.

"Zájem o cykloturistiku výrazně roste a s ním také dotace," řekl Krauter. Města, obce a jejich sdružení, která dostávají 65 procent nákladů, musela požádat o peníze do konce března.

Hodnotící komise zasedala minulý týden a 27. května definitivně rozhodne výbor SFDI. Z 53 žádostí uspokojí fond 47 obcí, které by měly dostat peníze do poloviny června. Nevyhověly pouze ty, jimž chybělo majetkové vypořádání anebo stavební povolení.

"Prioritou je bezpečnostní hledisko"

Další desítky projektů podpoří poslaneckých 254 milionů korun. "Peníze už jsou v našem rozpočtu. Žadatelé musí splnit stejné podmínky. Peníze pak mají jisté, pokud o ně požádají do konce roku," řekl Havlíček. Musí také pokrýt ze svého 35 procent nákladů stavby.

Peníze od státu mohou čerpat města a obce na stavbu a údržbu cyklostezek, nikoli cyklotras. Fond se při rozdělování peněz neřídí velikostí obce, objemem investic nebo důležitostí stezek. Jasnou prioritou je bezpečnostní hledisko, řekl Havlíček.

Dále musí mít majitel cyklostezky vyřešeny vztahy k pozemkům a stavební povolení. Cyklostezku by měl dokončit v konkrétním roce. Trasa by měla zapadat do regionální koncepce turistiky, a měla by mít tedy podporu krajského odboru dopravy.

Fond už není největším donátorem cyklostezek jako v minulých letech. Obce nyní dostávají více peněz z evropských programů - přeshraniční spolupráce Cíl a Regionálního operačního program ROP a na cyklotrasy ještě z ministerstva pro místní rozvoj. Konkrétní dotační program přímo na rozvoj cykloturistiky Brusel nemá.