Společnost Telefónica O2 uspořádala v rámci Career Days 2008 pro studenty trénink na téma "Co čekat od Assessment Centre?". Jeho smyslem bylo představit tuto metodu výběru zaměstnanců studentům a ukázat jim, na co se připravit a co od Assessment Centre (AC) očekávat. Pod pojmem Assessment Centre se skrývá skupinová metoda výběrového řízení, založená především na sérii simulací typických pracovních situací (jedná se nejčastěji o tzv. modelové situace či případové studie), při nichž se testuje způsobilost účastníka pro danou pracovní pozici.

Trénink vedli dva pracovníci společnosti Telefónica O2, konkrétně Lucie Thurnvaldová a Tomáš Doležel. Oba jsou zástupci personálního oddělení a ve své práci tuto metodu výběru zaměstnanců využívají, a to především k výběru zaměstnanců na pozice, které mají přímou vazbu na zákazníka, nebo při obsazování manažerských pozic.

Tréninku se zúčastnilo 20 studentů, trval 60 minut a byly v něm zahrnuty i některé prvky, které se při AC běžně používají. Studenti se např. dozvěděli, proč se forma výběru AC používá, kdy je užitečná, jaké jsou její výstupy a nač se mají připravit, pokud se budou ucházet o místo, u něhož je výběrové řízení touto formou nutné absolvovat. Dozvěděli se také, jakou formu mají AC ve společnosti Telefónica O2.

Mezi největší výhody AC patří možnost porovnat větší počet kandidátů najednou, a získat komplexnější informace o nich. A pro účastíky daleko větší možnost projevit své schopnosti a dovednosti, jako např. přizpůsobivost, situační pohotovost či schopnost spolupráce v týmu.

Mezi největší nevýhody zase např. patří to, že na výkonu uchazeče se může negativně projevit jeho nervozita. Jak ovšem upozornil Tomáš Doležel: "Zdravá nervozita může být i projevem správné motivace, neboť z ní lze usuzovat, že uchazeč o pracovní místo skutečně stojí."

V průběhu tréninku se např. studenti ptali, zda tato metoda zaručí výběr správného uchazeče a zda se uchazeči nemohou tzv. stylizovat do rolí. Na tuto otázku Tomáš Doležel odpověděl: "Žádná metoda vám stoprocentní záruku výběru toho pravého nedá. Ani Assessment Centre v tomto smyslu není všelék, dovede však otestovat celou řadu schopností a dovedností, které byste při klasickém osobním pohovoru neměli šanci poznat... Co se stylizace do rolí týče - někteří lidé pochopitelně mají tendence "sehrát divadlo". Nám však během AC, ač se to tak na první pohled nemusí zdát, o to nejde. Naopak, chceme, aby se jeho účastníci chovali co nejpřirozeněji."

A co zájem studentů a jejich aktivita přinesla zástupcům O2? Ptáme se Martina Beka, výkonného ředitele po lidské zdroje a podpůrné služby:

Pokolikáté se vaše společnost účastní Career Days a proč?

Naše společnost je již tradičním účastníkem Career Days. Je to pro nás příležitostí setkat se se studenty a talenty z řad vysokoškoláků a představit jim naši společnost jako potenciálního zajímavého zaměstnavatele. Pro studenty VŠ je to zase příležitost setkat se se zástupci naší společnosti i jinak, než na výběrovém řízení. Setkání na Career Days neprobíhají totiž pouze se zástupci personálního oddělení. Např. v tomto roce jsme studentům představili 15 našich spolupracovníků z různých částí společnosti (marketing, finance, obchod, IT a telekomunikace). Byli to většinou kolegové, kteří u nás začínali hned po škole a postupně se vypracovali. Studenti se tak s nimi mohli snadno identifikovat, protože mnozí z nich jsou dnes před rozhodnutím, kde začít svou kariéru. Musím říci, že tyto osobní příběhy našich kolegů studenty opravdu zaujaly, protože za nimi byli konkrétní lidé a O2 jako firma tak podle mého názoru získala lidskou tvář.

Na závěr našeho malého seriálu o Career Days 2008 se sluší poskytnout shrnutí. Ptáme se tedy Petry Vondráčkové z pořádající organizace AIESEC:

- Jak jste byli coby organizátoři spokojeni s průběhem a účastí?

Z pohledu organizátora mohu říci, že se naše očekávání naplnila. Na přípravě Career Days pracoval devítičlenný tým po dobu osmi měsícu a na místě konání se toto číslo rozrostlo až na 70 členů organizačního týmu. Tento projekt se uskutečnil už po šestnácté a letos jsme dosáhli nejvyšší návštěvnosti v celé historii. V průběhu dvou dní jsme na Career Days přivítali 1721 návštěvníků. Co se týče počtu firem, tak i v této oblasti jsme dosáhli vyššího čísla než loni, díky účasti 41 společností a 2 MBA škol, což zařadilo Career Days 2008 mezi nejúspěšnější ročníky v historii, a to i přes revoluční přestěhování Career Days do nových prostor.

- A co sami studenti? Jak ti hodnotili Career Days 2008?

Zpětnou vazbu od účastníků v současné době zpracováváme, proto mohu soudit zatím pouze z ohlasů, které jsme dostali na místě. Většina účastníků ocenila profesionalitu této akce a inovace, které v tomto roce proběhli.

- Letos se akce uskutečnila v nových prostorách - jak se osvědčily?

Organizace Career Days má velké nároky na místo konání, proto není jednoduché najít vyhovující prostory. Letos jsme se rozhodli Career Days přemístit do hotelu Diplomat a tento krok hodnotím velice pozitivně. Nové prostory splnily naše očekávání a pomohly nám posunout Career Days zase o krok dál.

Ještě bych dodala, že kromě Career Days, které probíhají jednou ročně, se snažíme studentům nabídnout i jiné možnosti rozvoje. Celoročně mají studenti možnost vyjet na zahraniční pracovní stáž, přičemž přihlašování probíhá právě v tuto dobu. Studenti se mohou dozvědět více na www.aiesec.cz. Studenti, kteří chtějí raději získat zaměstnání v ČR, mohou využít portál www.tvojekariera.cz, kde naleznou nabídky pracovních míst jak na plné, tak i částečné úvazky