Česká republika dosahuje v porovnání s ostatními členskými zeměmi EU a vedle Irska a Slovenska nejstabilnějšího ekonomického růstu. Přesto současná vláda dosud nepřijala žádná opatření, která by snížila dlouhodobou, tzv. strukturální nezaměstnanost.

Ministerská studie pro ODS
Ministerstvo financí předpovídá míru nezaměstnanosti v roce 2005 ve výši 9,8 procenta. Ministerstvo práce a sociálních věcí se raduje, že jsou letos ukazatele nezaměstnanosti o pár desetin procenta nižší než v roce 2004. Analytici Ministerstva financí však konstatují, že se nepodařilo snížit podíl dlouhodobě nezaměstnaných a naopak podíl dlouhodobě nezaměstnaných stále roste.
Studie ministerstva nazvaná Makroekonomická predikce 2005 až 2006 zveřejněná minulý měsíc tak dává za pravdu ODS, když tvrdíme, že mírný pokles nezaměstnanosti (leč stále téměř desetiprocentní podle původní metodiky výpočtu!) je výsledkem příznivých podmínek v ekonomickém cyklu, nikoliv důsledkem opatření, řešících hluboké strukturální problémy trhu práce.
Je důležité uvědomit si, že současný ekonomický růst je založen zejména na investicích. Přilákat do země investory je však jedna věc, udržet je zde je věc druhá. Současný trend globalizace světa, kdy se investoři přesouvají stále více na východ za levnější pracovní silou, je jev ve vyspělých ekonomikách dobře známý a již dnes patrný i v České republice. Jednostranné spoléhání na zahraniční investory proto určitě není jediným řešením.
Vlády postižených zemí však mají možnost odlivu pracovních příležitostí předcházet - tak, že dlouhodobě a systematicky podporují rozvoj oborů náročných na špičkové technologie, vysoce kvalifikovanou pracovní sílu a kvalitní podnikatelské prostředí. Na tom se dnes shodují veškeré analytické studie a v praxi to potvrzuje i příklad ekonomického růstu a nízké nezaměstnanosti v Irsku.

Dělníci jsou bez práce...
Jen takto - strategickými investicemi do vědy a vzdělávání a zpříjemněním podnikatelského prostředí daňovými a legislativními reformami - může vláda zabránit vývoji, který pozorujeme dnes: mírné zvýšení zaměstnanosti se týká vesměs jen osob s nižšími průměrnými mzdami.
Podporuje naše vláda dlouhodobé zvyšování kvalifikace a odbornosti české pracovní síly? V České republice je vysokoškolsky vzděláno stále jen kolem 11 procent obyvatelstva, zatímco průměr celé EU je přes 24 %.

... jejich děti nestudují
Podle studie OECD vydává stát na jednoho českého studenta méně než polovinu peněz, které připadají na jednoho studenta v ostatních vyspělých zemích. Byť máme socialistickou vládu, studie OECD ukazují, že děti z nižších sociálních vrstev mají v Česku mnohem horší šance získat vysokoškolské vzdělání dokonce i v poměru k ostatním středoevropským zemím. Např. v USA, Kanadě či Austrálii se podaří získat univerzitní diplom zhruba 35 % dětí z dělnických rodin, ve skandinávských zemích 23 % a rodinný původ není překážkou ani v Polsku či Maďarsku. Česko je však podle zmíněné studie nejméně prostupné, šanci zvýšit své vzdělání a tím i své šance na lépe placené zaměstnání a lepší životní úroveň má jen 7,6 % těchto mladých lidí!

Věda a výzkum paběrkují
Nejinak je to s vládní podporou technologického rozvoje. V připravovaném rozpočtu na rok 2006 vyhradil ministr financí vědě a výzkumu jen 0,6 % HDP, zatímco ostatní země OECD věnují na tuto oblast v průměru kolem 2,3 % HDP a Švédsko dokonce přes 3%.
Ve všech rozumných a úspěšných státech je podporován rozvoj podnikatelského prostředí, mimo jiné právě proto, že je dalším základním prvkem v boji s nezaměstnaností. V Česku však klesá počet podnikatelů, zejména živnostníků. Podle nejnovějšího šetření ČSÚ klesl počet podnikatelů o 24,4 tisíce. Příčinou bylo zvýšení vyměřovacího základu sociálního a zdravotního pojistného pro podnikatele, novela zákona o DPH a především zavedení minimální daně. Tu platí nyní každý podnikatel bez přihlédnutí k tomu, jaké má roční příjmy. Díky novele tak stát sice na daních vybral o něco více než dříve, na druhou stranu došlo zároveň ke zvýšení výdajů na podporu v nezaměstnanosti, protože velká část živnostníků se raději přihlásila na úřadu práce.

Práce je extrémně drahá
Odstranění veškerých překážek podnikání je známou prioritou ODS. Chceme-li přilákat a nadále udržet schopné podnikatele, není možné setrvávat ve stavu, kdy tvoří součet daně na sociální zabezpečení odváděné zaměstnancem a jeho zaměstnavatelem 47,5 procenta!
Za výši tohoto čísla bychom v případné soutěži s ostatními 25 členskými státy EU měli právo na bramborovou medaili, nezaměstnanost tím však nesnížíme.
Po zvýšení nízké mobility pracovních sil se volá rovněž již několik let. Dlouho očekávaný nový zákoník práce je konečně hotov. Jeho současná podoba však tolik potřebné zvýšení flexibility pracovního trhu stále nepřináší.
Ani nadále nebude možné, aby firma propustila zaměstnance bez udání důvodu (samozřejmě za odpovídající odstupné) a i nadále tak bude přetrvávat oblíbená praxe zaměstnavatelů uzavírat k nelibosti zaměstnanců pracovní smlouvy jen na dobu určitou.

Svobodné podnikání je iluzí
Svobodné podnikání je tak omezeno stejně jako svoboda studentů základních škol zvolit si střední školu, na které chtějí studovat (stanovením pouze jedné přihlášky na střední školu).
Nový zákoník také zakazuje managementu firem, ve kterých působí odborová organizace, vydat jakýkoliv vnitřní předpis bez souhlasu odborů. Vláda tak brání firmám, aby za své peníze a jen ze svého vlastního rozhodnutí poskytly svým zaměstnancům třeba dodatečnou dovolenou, podobně jako brání malým obcím, aby za své vlastní peníze a ze svého rozpočtu poskytovaly svým dětem základní vzdělání (je-li dětí v obci méně než předepisuje MŠMT).
Přístup vlády k podnikání krásně vystihly účtenky za zboží nad 50 korun. Ani další vládní aktivity ke zlepšení podnikatelského prostředí nepovedou, k řešení strukturálního charakteru nezaměstnanosti tím pádem také ne. Pro nás, občanské demokraty, je zaměstnanost prioritou absolutní.

Autor je předsedou ODS