Pořádající firma Expertis je česká poradenská a vzdělávací společnost, působící na trhu od roku 1996. Poskytuje služby v oblasti vzdělávacích, poradenských a konzultačních programů, zaměřených na rozvoj lidského potenciálu, zaměřuje se na odbornou spolupráci s personálními manažery. Sdružuje 25 trenérů, lektorů, kteří svou odbornost rozvíjejí v tuzemských i zahraničních programech, dále konzultanty s manažerskou praxí v domácích i mezinárodních společnostech.

Den otevřených dveří, který se konal 18.února 2003 v prostorách hotelu Diplomat v Praze, měl tedy v záhlaví zajímavou výzvu: Naučte dinosaura tančit. Ovšem jak na to, apatosaurus díky dlouhému krku vidí daleko, ale pohnout celým tělem, to dá práci. A navíc by na konci tréninku neměl tančit sám, nýbrž s partnery! Samozřejmě za termínem „dinosaurus“ se skrývá firma, nejlépe ta vaše.

Pět pé úspěšné firmy vyjmenoval hned v úvodu akce PhDr. Michal Čakrt, člen lektorského týmu Expertisu: přátelské vztahy, pohotovost, pružnost, přizpůsobivost a přímočarost. Proto podnikejte s lidmi, se kterými je vám dobře, nevyhledávejte problémy, ale řešení. Jak vybudovat výkonný a flexibilní top tým, to byl námět dalšího programového bloku, vystavěného na konkrétních zkušenostech, které poradci Expertisu získali v konkrétní firmě. „Důležitá pro naši práci byla podpora nejvyššího vedení,“ poznamenala Mgr. Zuzana Beňová, „to, že sám generální ředitel stál o změnu, o to, aby jeho manažeři nebyli jen manažery padesátiprocentními.“ Lidé ve vedení firmy se museli naučit domluvit se a domluvu dodržet, vytyčit priority a držet se jich, ovšem rovněž adaptovat se na změnu priorit, poradit si se svým odporem vůči jiným názorům, pracovat na řešení a ne na hledání problémů.

Lidé v různých situacích jednají různě, jak ukázal další programový blok: jednou jsou inovátory, dychtícími po rázných změnách, příště zas odpůrci jakékoliv změny, popřípadě tvoří brzkou či pozdní většinu, zvažující až skeptickou. S tím je třeba počítat a styly učení přizpůsobovat situaci.

Přínosný byl videozáznam pojednávající o dvou letech výchovy a vzdělávání managementu v konkrétní firmě – Faurecia-Lecotex a.s. Záměrem projektu bylo ovlivnit vztahy a zapojení lidí do naplňování cílů společnosti formou systematického vzdělávání vyššího a liniového managementu. Lidé se učili komunikaci a řešení konfliktů, spolupráci v rámci organizace, učili se rozvíjet osobnost, jak se dohodnout, učili se aktivní účasti na práci v týmu, učili se a ještě se učit budou. Aby jejich společnost pokročila na schodišti rozvoje lidského potenciálu ze stupínku „nevzdělávání“ na ten nejvyšší „učící se organizace“. „Ano, to je cíl všeho našeho snažení,“ dodala k tomu jednatelka společnosti Expertis Lenka Papadakisová, „vychovat organizace schopnou samokontroly a samostatného rozvoje, ale cesta k naplnění tohoto cíle není vůbec jednoduchá.“

Nutno dodat, že účastníci Dne otevřených dveří nebyli vůbec jen pasivními diváky či posluchači, pracovali ve workshopech, řešili úkoly, zkrátka snažili se „rozpohybovat“ dinosaura a teoreticky se to všem docela dobře dařilo. „Každopádně externí poradce, který by lidem ve firmě ukázal, kde jsou slabá místa a kudy se vydat nejdřív, je užitečná instituce,“ shodly se Andrea Civínová, specialista pro personalistiku a řízení lidských zdrojů ze zdravotní pojišťovny Metal-Aliance, a Jitka Bláhová, Account Manager firmy TESS promotion s.r.o., při práci nad jedním z témat – Co si můžeme odnést z kauzy Faurecia Lecotex pro naši praxi – „neboť člověk zvenčí vidí společnost a její problémy z jiného úhlu než ti uvnitř. Ovšem dá se předpokládat, že nezůstane jen u jednoho projektu, neboť hrozí, že po nějaké době se rozčeřené vody znovu zklidní a firma sklouzne opět do stereotypu...“

Program odpoledne byl oživován přestávkami s možností besedovat s konzultanty Expertisu či jinými účastníky, poslouchat nevtíravou etno hudbu či se jen tak pro rozptýlení učit skládat origami dinosaura. Neboli spojení příjemného s užitečným v praxi.

Pravdou je, že anketní list, z něhož je citováno v úvodu, zůstal v mém případě nevyplněn – raději jsem zvolila formu veřejně přístupného článku. Ať se o mých dojmech i o velice užitečné práci firmy Expertis doví co nejvíce lidí.

(zb)