Ovšem internet může sloužit nejenom ke komunikaci, ale i ke vzdělávání – a i to už není žádná hudba budoucnosti, ale realita zvaná e-learning. 18. března 2003 bude tomuto tématu věnována konference „Fenomén e-learningu“, jejímiž pořadateli jsou Ing.Zdenka Vostrovská, CSc – VOX Praha, ATKM Brno a SEMIS spol. s r.o. Praha.

Setkání manažerů řízení lidských zdrojů a firemních personalistů, zástupců státní správy, pedagogů VŠ a VOŠ se uskuteční letos již potřetí. O rovinách, ve kterých se bude letošní konference pohybovat, hovořil na tiskové konferenci v prostorách firmy Ing.Zdenka Vostrovská, CSc – VOX Praha PhDr. Bohumír Fiala,  ředitel společnosti SEMIS: „Roviny budou tři: obsahová a didaktická, technická a organizační, neboť e-learnik už není pouhou pedagogickou a technologickou vizí, nýbrž realitou, lze se už dělit o zkušenosti s touto formou vzdělávání, zabývat se konkrétním projektováním, řídícími systémy, již existujícími projekty. Nově se letos bude hovořit o virtuálních třídách, náročných a technické řešení – ne náhodou jsou partnery konference firmy jako DELL nebo HP.

Odpolední část programu bude věnována tématickým sekcím nebo spíše práci ve skupinách jako e-learning v praxi firemního vzdělávání (za účasti zástupců Českého Telecomu nebo ČSOB, firem, které už mohou nabídnout své konkrétní zkušenosti i první výsledky), technologická sekce bude pracovat formou panelové diskuse o dalších směrech vývoje, svou sekci budou mít vysokoškolští pedagogové, státní správa – zde již rovněž existují konkrétní e-learningové programy, průkopníkem je např. ČSSZ, zvláštní prostor dostanou autorská práva ve vztahu k e-learningu.

Konference se ne náhodou koná v březnu, měsíci, který dříve býval zván Měsíc knihy, nyní Měsíc internetu.“

„E-learning by mohl být skvělým nástrojem při distančním vzdělávání, ovšem programy by musely být skutečně levné a dobré,“ připojila svůj názor Ing.Zdenka Vostrovská, CSc, „zatím se věc má tak, že není mnoho zákazníků, schopných a ochotných si produkt zakoupit: program je nutno ošetřit licencí, a ta není levná, a hlavně naplnit kvalitním obsahem a potom udržovat na patřičné úrovni. Pro malou firmu je to stále moc drahý projekt.“Proto přítomnost zástupcům významných počítačových firem může být pro budoucnost e-learningu rovněž užitečná zvláště z hlediska technického a ekonomického,“ dodal Mgr.Aleš Ulrich z ATKM Brno, společnosti sdružující trenéry a konzultanty z celé ČR.

Člověk si pamatuje tím více, čím více smyslu do procesu učení zapojí: 10% toho, co čteme, 20% toho, co slyšíme, 30% toho, co vidíme, 50% toho, co vidíme a slyšíme, 70% toho, o čem diskutujeme s ostatními, 80% toho, co si sami vyzkoušíme, 95% toho, co učíme někoho jiného. Ovšem chceme-li učit, musíme sami znát – e-learning se jistě stane cestou, jejíž přednosti vbrzku oceníme.

(zb)