Potvrzuje to i Helena Jarošová z katedry estetiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. "Přes všechnu hrubost dnešní doby zůstává určitá citlivost k nezdvořilostem, a to je dobré znamení. Mnoho lidí však příliš nedbá ani o své chování, ani o zevnějšek, který je také součástí etikety. Bohužel se to týká i vzdělané části populace, která by měla být jakousi elitou. Guth-Jarkovský říká, že co má člověk uvnitř, to by mělo mít také vnější formu."
Co se zahrnuje do společenského chování, je podle H.Jarošové vždy věc otevřená, stále totiž přicházejí novinky. Kdo chce být dnes považován za "dámu" nebo "džentlmena", měl by tedy kromě péče o zevnějšek nebo zdvořilé jednání s lidmi dbát například také na správné ekologické chování.
Společenské chování je dnes na rozdíl od doby Gutha-Jarkovského méně formalizované. Pevně stanovené kodexy se ale opět vracejí oklikou přes firemní kulturu, která do Česka přichází především díky zahraničním firmám. Potvrzuje to i Božena Somogyiová, která pořádá kurzy společenského chování pro manažery. Klienti se na ni prý obracejí většinou ve chvíli, kdy si osvojí základní manažerské dovednosti a hledají další vylepšení svých schopností.
"Kurzy vyhledávají hlavně výše postavení manažeři z podniků se zahraniční účastí, především ti, kteří sami často cestují," vypráví B.Somogyiová. Kromě základních pravidel etikety mají podle ní zájem hlavně o kulturní zvláštnosti a chování v zahraničí.
Trend uvolňování společenského kodexu byl v posledních desetiletích celosvětový. Podle H.Jarošové vždy existovali odpůrci etikety, kteří prosazovali názor, že je lepší naprostá upřímnost a bezprostřednost. U nás se podobné myšlenky projevovaly v socialistickém "soudružském" chování, výsledkem však nebyly přátelštější vztahy, ale naopak ztráta přirozené ohleduplnosti.
V západních demokratických zemích se už od poloviny 80. let objevuje reakce na uvolněné mravy šedesátých let. "Uvědomili si, že když se každý snaží být takzvaně autentický, začíná být společnost nesnesitelná," konmentuje situaci H.Jarošová. "Ovšem jakými lidmi chceme být, to si musí rozhodnout každý sám za sebe."
(čtk-zb)