K internetovému šetření, provedeného společností STEM/MARK v dubnu tohoto roku, se vyjadřovalo k položeným otázkám více než 500 respondentů. Cílem bylo zjistit, jaké benefity zaměstnance skutečně potěší a jak se z jejich pohledu zaměstnavatel k benefitům staví, zda se jedná pouze o nárazovou aktivitu či programovou a dlouhodobou péči. A také zda je o ní zaměstnavatel informuje. Zajímavou je pak odpověď spontánní, na otázku vlastního přání benefitů, bez předem definovaných možností.

Průzkumu se zúčastnilo 51 % mužů a 49 % žen. Z toho ve věkové škále 15 – 29 let bylo 28 % respondentů, ve věku 30 – 44 let pak 42 % respondentů a ve věku 45 – 59 let 30 % respondentů. Na dotaz, zda mají ve firmě v nějaké podobě benefity pro zaměstnance a zda se s nimi již setkali, odpovědělo téměř 62 % dotázaných, že ve své firmě benefity mají. Z celkového počtu dotázaných jich potom  53 % sdělilo, že je již nejméně jednou využilo. Více jak 9 % o nich ví, ale nevyhovují jim nebo na ně nemají čas. Více než 9 % respondentů však o nich neví, slyší o nich poprvé. Téměř 29 % respondentů pak nebylo v zaměstnaneckém poměru.

Na otázku, zda se zaměstnavatel, z pohledu zaměstnanců, dostatečně stará o jejich benefity, potvrdilo více než 55 %, že se zaměstnavatel stará, a z toho 30 % respondentů uvedlo, že se zaměstnavatel snaží občas zaměstnance i nabídkou překvapit a 25 % z toho uvedlo, že zaměstnavatel benefity pravidelně obměňuje. Téměř 23 % dotazovaných uvedlo, že je to pouze nárazová aktivita. Na tuto otázku odpovídali pouze zaměstnanci.

Jednou z dalších otázek byl i dotaz na získávání informací o firemních benefitech. Více jak 37 % dotázaných uvedlo, že nejdůležitější je pro ně sdělení kolegů. Dalších 22 % pak potvrdilo, že informace získávají od přátel a známých, když s nimi hovoří a sdělují si své vlastní zkušenosti s nabídkou jednotlivých firem. Téměř 22 % dotázaných se o firemních benefitech dozví již při přijímacím pohovoru. Dalším nositelem informací je pak firemní časopis nebo intranet. Lidé hledají i informace přes internet, občas se dozví něco přes média. Zaměstnanci definovali i další zdroje, které nebyly zahrnuty ve sledované škále, a tak uvedli například jako zdroj i kolektivní smlouvu, nástěnku či inzerát.

Předložený seznam benefitů

Dotazovaní se dále zamýšleli nad svými vlastními prioritami. Mohli se pohybovat v předloženém seznamu aktivit (nabídce 23 benefitů), které jsou ve firmách běžné. Neuváděli tedy svá přání. Pokud by si skutečně mohli zaměstnanci z nabídnuté škály vybrat, tak 63 % z nich by nejraději dalo přednost 13. platu. Téměř 60 % pak velmi pozitivně hodnotí nabídku stravenek. Na třetím místě byl jako velmi motivující benefit uveden jeden týden dovolené navíc. V rozmezí mezi 40 – 30 % pozitivních reakcí se dále umístily benefity jako příspěvek na penzijní připojištění, sick days a práce z domova. Je zajímavé, že sportovní aktivity volí maximálně 20 % respondentů.

Spontánní výběr benefitů bez seznamu

A pokud by si ale měli skutečně vybrat zaměstnanecké benefity k regeneraci fyzického i duševního zdraví (za podmínky, že se zaměstnavatel nestrefil do jejich představy, bez předložené nabídky), vyhrály by jednoznačně masáže. 

Erwin Hanslik, vedoucí partner Taylor Wessing Česká republika k tomu dodává: “Možná závěry našeho průzkumu překvapily mnoho firem, ale výsledky nejsou nezajímavé. Jen potvrzují, co všichni sami tušíme. A z průzkumu jasně vyplynulo, že i když firmy nabízejí různá sportovní vyžití, skutečná relaxace probíhá u každého úplně jinak. I u nás zaměstnanci potvrdili, že nejen finanční ohodnocení jejich práce je důležité, ale například stravenky či prodloužená dovolená o jeden týden je bonus, který motivuje. A my jsme rádi, že jim můžeme vyjít vstříc. Oni nám to pak vracejí plným nasazením. Jsme si vědomi, že konkurence na trhu práce, speciálně u advokátních kanceláří, je veliká a tak jsem rád, že my máme co nabídnout.”