Prvním důvodem je, že potřebuje získat nějaký konkrétní titul před či za jménem. Drůhý důvod, začíná tušit, že situace, do kterých se dostává, mohou mít i jiná než "léty prověřená řešení", ale mezi přečtenou knihou a aplikací myšlenek do praxe je dlouhá cesta, která se mu ne vždy daří. Titul není tak úplně podstatný, ale pokud to bude "třešnička na dortu", tak proč ne.

Patříte-li mezi ty právě přemýšlející, zkuste si odpovědět, kde že je ten váš důvod? Je to ten první? Zvažte pečlivě, má-li cenu číst dále, pravděpodobně to pro vás bude ztráta času. Existují totiž mnohem snadnější cesty, jak kýžený titul získat, než to, co vám budeme nabízet. I tak díky za zájem.

Pro ty, kteří stále ještě čtou je zde drobná teoretická vsuvka:

Jednou z možností, jak získat znalosti v oblasti managementu, je studium MBA. Jsou v podstatě dvě cesty. Jedna je klasická akademická, nebo chcete-li velmi podobná tomu, co všichni znáte ze našich škol. Někam více, či méně často chodíte, jezdíte či lítáte, čtete knihy ze seznamu "povinné literatury", vypracováváte práce v určeném rozsahu a za několik roků této soustředěné činnosti obdržíte diplom.

Druhá možnost je zvolit formu "Action Learning". Co to je? Vydržte, dostaneme se k tomu.

A teď pár řádků pro vás - zaměstnavatele:

Váš klíčový manager za vámi přišel, že by rád studoval MBA. Dokonce prý, jestli byste mu ho nezaplatili. No dobrá, jenže kolik znáte v okolí případů, kdy člověk vystudoval MBA, takzvaně prozřel a první, co po absolutoriu udělal, bylo, že opustil onu firmu? A slyšeli jste taky o těch, co vystudovali a tak urputně aplikovali svoje nově získané vědomosti do praxe, až jim bylo umožněno ve zkráceném řízení firmu opustit (než se jim podařilo poslat ji ke dnu)? Ten první problém se určitě dá ošetřit nějakou smlouvou s oním zaměstnancem, jenže znáte to, když není vůle ke spolupráci, je každá smlouva k ničemu. Tak jak se rozhodnout? I vy ještě chvilku vydržte, zkusíme, zda by se pro vás nenašlo řešení.

Teď je tedy čas vysvětlit metodu "Action Learning". Její podstatou je velmi jednoduchá úvaha. Člověk se naučí jen to, co si taky sám vyzkoušel v praxi a díky té zkušenosti získal nějaké nové znalosti a zkušenosti. Tento koncept pak probíhá stále dokola a tím se člověk učí stále další a další věci.

A už se dostáváme k tomu, jak by mohlo probíhat studium MBA metodou "Action Learning": Takže někam více či méně často chodíte, jezdíte. Počkat, to už tu bylo, ale pozor, tady veškerá podobnost s první akademickou formou končí!

Podstatou studia není přečíst co nejvíc knih a případových studií dobrých či špatných firem, ale vypracování konkrétních živých projektů, které zlepší jednu z oblastí ve vaší firmě. Důraz je kladen na stanovení konkrétního a měřitelného výsledku, analýzu využitelných poznatků (z vaší firmy, z jiných firem, z literatury...), výběr z více různých variant až po praktickou implementaci.

Pro zaměstnavatele: Pokud se bojíte, že do zaměstnance investujete jak peníze, tak i čas, celou dobu jeho studia nic nezískáte zpět a pak vám ještě uteče, pak při "Action Learning" studiu student průběžně vypracovává projekty, které budou mít okamžitý efekt pro vaši firmu. Navíc jeho zapojení na implementaci projektů do praxe vám dává mnohem větší šance na to, že naopak získá novou motivaci do práce. Toto máme prokázáno i statisticky, ale tím vás teď rozhodně nechceme nudit. Nakonec i úroveň zapojení studenta do tvorby těchto projektů vám hodně napoví o jeho loajalitě k organizaci.

Tak si to popišme trochu podrobněji.

Studium probíhá ve skupině maximálně 15 lidí. Aby zde bylo dostatek různých názorů a zkušeností, jsou vždy maximálně dva studenti z jedné společnosti a ty jsou navíc z různých oborů (od výroby, přes služby až ke státní správě). Skupina studentů je jednou z přidaných hodnot, dozvíte se mnoho zajímavé přímo z kuchyně managementu jiných firem, co by se jinou cestou asi nedozvěděli. Navíc máte možnost vy sám získat cenné názory na vaše zkušenosti.

Každé skupině se vždy věnují dva lektoři. Ti zde ale nejsou nositelé "pravd" a "zaručených řešení", ale stimulují výměnu informací mezi studenty a pouze přidávají další alternativní pohledy na danou problematiku. Nutno říct, že tímto spíše facilitačním přístupem, bývají studenti na začátku trochu zaskočeni, protože pro ně rozhodně není obvyklý. Jedním z cílů studia je i rozšířit studentův obzor o další úhly pohledu a pomoci mu vystoupit z krabice stále stejných řešení. Způsob uvažování bez alternativ může být pro organizaci někdy až nebezpečný, a proto se ho snažíme odstranit.

(Dokončení příště)


Pokud jsme vás už teď neodradili náročností, těšíme se na setkání s vámi v některém z dalších termínů zahájení studia.

Studium MBA formou "Action Learning" organizuje firma MANAGEMENT TC, s.r.o. pod názvem "TC Business School". Studium je akreditováno u Business School Nederland (BSN) a Association of International Management Centres England (IMC). První stupeň studia MBA Basics je zakončen samostatným certifikátem - General Management Program. Po absolvování druhého stupně obdrží student diplom Master of Business Administration (MBA). Studium probíhá v klidném prostředí zámeckého hotelu Třešť u Jihlavy.

Další informace najdete na webových stránkách TC Business School - www.tcbs.cz

Michal Henych, lektor TC Business School.